Du kender den sikkert allerede – men i fald du ikke gør: Google har en officiel webmasterblog, hvor de kommunikerer en del information til webmastere over hele verden. Noget mere nyttigt end andet. Bloggen linker vi til i bunden af denne artikel.

Det handler om Google Sitemaps – et emne med mange holdninger. Dette indlæg har ikke til formål at tage stilling til, om Google Sitemaps er en god ide eller ej. Det handler udelukkende om nogle faktuelle forhold i forbindelse med Google Sitemaps, hvor jeg har snuppet lidt direkte fra Google Webmasterblog og en artikel af Susan Moskwa og Trevor Foucher, der begge arbejder i Google Webmaster Tools Team.

I artiklen fortæller de bl.a., at Google benytter tilmeldte sitemaps til at supplere de informationer, de får fra det regulære crawl. Sitemaps benyttes også til at finde URL’er, der ikke er tilgængelige for googlebot, f.eks. fordi de ligger bag en form. Samtidig skriver de, at et Google Sitemap ikke er nogen garanti for at en side bliver crawlet eller indekseret…

Det er altså en helgardering, Google tager her. Det KAN være godt – men det er ikke SIKKERT, at det hjælper noget…

Google slår fast, at et Google Sitemap ikke vil forbedre ranking i søgeresultaterne – men tager så alligevel det forbehold, at hvis tilmeldingen får Google til at crawle sider, de ellers ikke ville have crawlet, KAN det forbedre den overordnede synlighed. Husk her, at vi lige har fået bekræftet, at et sitemap ikke er en garanti for overhovedet at blive crawlet. Altså: På en god dag med solen i ryggen og en Mojito i glasset kan det godt være, at et Google Sitemap kan give noget placeringsmæssigt…måske…

Inden jeg sender dig videre til artiklen på Google Webmasterblog, vil jeg lige nævne to ting. Den første er, at Google (naturligvis) slår fast, at ingen nogensinde vil blive straffet for at tilmelde et Google Sitemap. Hvis der tidligere har været websites, der er blevet deranket eller blacklistet efter at have tilmeldt et sitemap, er det et rent tilfælde. Umiddelbart er jeg mest stemt for at tro på dette, for der er ingen indre logik i, at et site skulle performe dårligere i resultaterne grundet et sitemap.

Den anden ting er det, jeg plejer at sige selv om Google Sitemaps: Hvis du er absolut og definitivt sikker på, at du har HELT styr på hele dit site, kan du med sindsro tilmelde et sitemap til Google Webmaster Tools. Du får dermed nogle informationer, som du ikke har adgang til uden. Men hvis du ikke er 100% sikker på, at hver eneste URL på dit site kan crawles problemfrit, skal du ikke tilmelde et sitemap – for det vil måske forhindre dig i at opdage og afsløre evt. barrierer på dit site. Man kan sige, at det vil svare lidt til at spise en tallerken Kodymagnyl med mælk på hver morgen – og dermed kunne gå med en byld i rumpen uden at opdage det, fordi det ikke gør ondt. Ret alle fejl og barrierer, inden du benytter dig af et Google Sitemap.

Jeg bruger af og til et nærmest genialt værktøj til at afsløre div. brudte links og andet snask på et website. Det er gratis – det fylder næsten ingenting – og du kan downloade det lige her: Xenu

Linket til artiklen om Google Sitemaps og Google Webmasterblog: Sitemaps FAQ

Og så er det: Rosenstand out!