Der var engang, hvor meta keywords var løsningen på enhver problematik om synlighed i søgemaskiner. Faktisk er der stadig et forbavsende stort antal mennesker, der tror, at søgemaskineoptimering primært handler om at skrive nogle gode meta keywords. Jeg har netop afsluttet en “turne” med seks foredrag rundt om i Danmark for webmastere, marketingfolk og andre med interesse i søgemaskinesynlighed. Mange af dem vidste meget – og mange var stærkt fejlinformerede. Det må vi lige gøre lidt ved!

Lad os starte med at slå fast – med syvtommersøm – at du SKAL have unikke meta tags og andre tags (titel, description og keywords) på dine enkelte sider på dit website. Meta tags er beregnet til at beskrive en side og ikke et helt website. Her er det særligt vigtigt, at du har unikke sidetitler på hver side – og jeg mener på HVER side. Der hænger jo heller ikke samme skilt over butikken med blomster, som over butikken med lingeri nede i dit indkøbscenter, vel?

Hvordan tolker Google dine meta tags?

<title>Her er sidens titel</title>: Læses af Google og har afgørende indflydelse på vurderingen af den enkelte sides indhold. Se evt. mere her.

<meta name= “description” content= “Det handler siden om…: Læses af Google og vises ofte som “spiseseddel” under selve linket i resultatsiden. Yderst vigtig!

<meta name=”keywords” content=”nøgleord1,nøgleord2…: Benyttes slet ikke af Google – og begrænset af andre søgemaskiner. Læs mere om lidt.

<meta name=”revisit-after” content=”14 days”>: Glem den – den benyttes ikke af nogen søgemaskiner overhovedet!

Så er der de såkaldte Dublin Core tags. Medmindre du er bibliotekar eller sådan noget, gør du bedst i at glemme alt om dem. Det er bare fyldkode, som du intet får ud af!

Der er en hel del flere muligheder med meta tags end de ovenfor nævnte, men det er faktisk de vigtigste i forhold til SEO, der er nævnt her.

Som nævnt benytter Google ikke det tag, der hedder “keywords”, og der er delte meninger om, hvorvidt det læses af andre søgerobotter. Anbefalingen er – set i lyset af de mange ændringer i metoder, som søgemaskinerne er kendte for – at bruge det tag, der hedder “keywords”, når du nu alligevel arbejder på dine sider. Men brug det med omtanke!

Hvordan bruges meta keywords?

Først og fremmest skal du have et unikt sæt meta keywords pr. side på din hjemmeside. Og det er vigtigt, at du kun benytter ord, der også findes i brødteksten på siden. Min anbefaling er, at du bruger et sted mellem fire og otte ord pr. side. Adskil dem med komma.

Hvis du nu undrer dig over, hvorfor du skal bruge dem, når Google ikke læser dem, er svaret her: Vi har jævnligt set Google sige ét og gøre noget andet. Og hvis meta keywords får en betydning om tre uger, er det fedt at være lidt på forkant, ikke? Og så er der jo andre søgemaskiner end lige Google…

Hvorfor viser Google min sidetitel og beskrivelse forkert?

Det spørgsmål får jeg nogle gange hver måned – og forklaringen er ligetil. Du får den korte version her:

Hvis du har en hjemmeside med en forside, hvor sidetitlen er f.eks.: “Byens bedste kaffemaskiner – altid gode tilbud hos Svend Bent”, men når du ser din forside i Google søgeresultater, står der bare: “Svend Bent ApS” i stedte for den sidetitel, du møjsommeligt har opfundet, ligger forklaringen i tre bogstaver: ODP.

ODP står for Open Directory Project, og det er et menneskeskabt katalog, som i dag er ved at miste den betydning, det havde engang. Heldigvis, for mange af redaktørerne over hele verden er særdeles genstridige, og der er mange rygter om korruption etc.

Engang for længe siden har du – eller nogen du har haft til at gøre det – tilmeldt din hjemmeside til ODP (kendes også under navnet DMOZ). Tilmeldingen er sket med dit firmanavn – Svend Bent ApS. Og derfor står du i DMOZ med netop det navn. Du kan besøge ODP / DMOZ og se, hvordan du er optaget.

Google snupper meget ofte sidetitel og beskrivelse fra DMOZ, og det er det, der sker, når din hjemmeside vises “forkert” i Googles søgeresultater. Nu tænker du sikkert, at du så bare kan få ændret din optagelse i DMOZ, ikke? Det kan du måske, hvis du har tid til at vente nogle år. Redaktørerne svømmer ikke den dag, de falder i vandet.

Heldigvis er der andre muligheder! Du indsætter blot et meta tag, der ser præcist således ud: <META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOODP”>

Det tag fortæller alle søgemaskiners robotter, at de IKKE må bruge evt. titler og beskrivelser fra DMOZ, når de indekserer og ranker din hjemmeside. Og så er den ged barberet – og du er tilbage der, hvor du bør være: I fuld kontrol over hvad søgemaskinerne viser om din hjemmeside.

Skal vi lige opsummere engang? Din titel (<title>tekst</title>) er af enorm betydning for både ranking og synlighed. Faktisk er det værd at nævne, at title tag slet ikke er et meta tag – men det nævnes ofte i sammenhæng med meta tags, og derfor har vi det med i denne gennemgang. Her kan og skal der eksperimenteres – og du har med sikkerhed 64 tegn at gøre godt med der – for det er det antal, Google viser. Brug dem med omtanke! Og lad være med at acceptere, at din CMS leverandør ikke kan sørge for, at du har HELT unikke sidetitler. Pres ham – eller fyr ham. Det er altså vigtigt det her!

Din sidebeskrivelse er af uendeligt stor betydning for din sides evne til at lokke til klik i søgeresultaterne – og den har også en vis betydning i forhold til din ranking. Her er ikke alle mine kolleger enige med mig, og det er bare godt. For jo længere de tror, at sidebeskrivelsens indhold ikke har indflydelse på rankingen – jo bedre for mig og mine kunder.

Keywords er fine at have med – lige her og nu har de ingen reel betydning. Men man ved aldrig… Brug ikke for mange af dem, og brug kun ord, der findes på selve siden. Sørg for, at dine keywords er unikke fra side til side.

Det var vel det, der var at sige om meta tags lige nu – medmindre du har noget at spørge om?

Rosenstand out!