10 gode råd til drift af en netbutik

Artiklen her er skrevet i 2006 – og det bærer den præg af. Men den er stadig relevant, og derfor lever den endnu!

Jeg har samlet 10 gode råd til dig, der driver eller vil drive en netbutik – og det har jeg gjort på basis af flere års erfaringer med de godt 80 netbutikker, vi driver for vores kunder. De nedenstående råd er således rensede (stort set) for mine personlige preferencer og alene funderet i de erfaringer, vi har gjort sammen med vores kunder, hvor af nogle tæller blandt de allerstørste netbutikker i Danmark.

Jeg koncentrerer mig her primært om de mere “bløde dele”, der relaterer til oplevelserne, som brugerne af netbutikker har – og kommer kun perifert forbi de mere tekniske sider. Vil du mere i dybden, er du altid velkommen til at kontakte os og få et tilbud på en overhaling af din netbutik.

Gimmicks og fancy design

Lad være med at lade dig forblænde af gimmicks og alt for fancy design og funktionalitet. Husk, at i en almindelig butik er der en indgang, nogle varer, en kasse og en dør ud. Din netbutik skal se ordentlig ud, men lad være med at tro, at forrygende design kan opveje dårlige billeder, dårligt sprog eller vanskelig navigation. Jo tættere du kan komme på den virkelige butik – jo mere sælger du!

Vær meget nøje med dit valg af webshopsystem. Der er et utal af løsninger på markedet, men kun få af dem er gode. De bedste løsninger er såkaldt hostede løsninger, hvor hele din netbutik drives på udbyderens server. Vælg derfor blandt de få udbydere, der er økonomisk betonsolide – for din butiks drift afhænger af udbyderens eksistens. Vælg derfor en stor udbyder – for skulle det værste ske, er de så store, at andre overtager dem og deres ansvar. Alternativt kan du vælge at hoste din netbutik selv – enten med en “håndbygget” løsning eller en af de gratis løsninger (Open Source). Sidstnævnte har vi ingen gode erfaringer med – andre er meget begejstrede for dem. De hostede løsninger kan trimmes, så de fremstår unikt og super funktionelle. Og det sælger!

Ingen ekspedienter

Der er ingen levende ekspedienter i din netbutik. Du kan sammenligne det med en forretning, hvor kunderne får lov at vandre rundt uden hjælp. Det kræver god skiltning, og det kræver, at du sprogligt og visuelt giver dine kunder den tryghed, du ikke kan give dem med personligt nærvær. Det betyder: Vedkommende tekster der er absolut frie for stavefejl, personlighed i ordvalg – og en indgående forståelse for dine kunders behov for rådgivning på et givet sted i din netbutik.

Tal direkte til din kunde

Lad være med at gøre, som mere end halvdelen af netbutikker og hjemmesider gør det: Omtale dine kunder som “kunden”. Det er noget af det mest uartige. Kan du forestille dig at stå i en butik og spørge en ekspedient, om du må få lov at prøve varen – og så få dette svar: “Kunden må gerne prøve den”. Nej, vel? En ekspedient ville sige: “Du må gerne prøve den”. Hvorfor er det så lige, at flertallet af netbutikker og hjemmesider i Danmark insisterer på at tiltale mig “kunden” i stedet for “du”?

Billeder

Sørg for gode billeder af dine varer! Husk, at billederne erstatter følelsen, duften og fornemmelsen af dit produkt – så kun det bedste er godt nok. Det er især vigtigt, hvis din netbutik henvender sig til den kønne halvdel af os. Vi ved alle, at en kvinde er blind, hvis hun ikke kan røre ved varen (prøv at sætte en kvinde ind i en tøjbutik med hænderne bundet på ryggen). Billederne er et af de værst tænkelige områder at spare på! Vi har set eksempler på netbutikker, der har øget omsætningen med mere end 25% alene ved at gøre billedmaterialet bedre!

Der er stadig forbavsende mange mennesker, der tror, at det er risikabelt at benytte sit Dankort i en dansk netbutik. Fakta er, at det er mere sikkert end at benytte det nede hos købmanden på hjørnet. Fortæl dine kunder det – og gør det begavet, så det ikke ser ud som om, du panisk prøver at overbevise dem om noget, du ikke selv er helt sikker på.

Benyt “relaterede produkter” overalt. Det er den funktion, der gør det muligt at vise f.eks. et stegetermometer sammen med en grill. Det sker helt naturligt ude i de virkelige butikker, og det skal du også gøre i din netbutik. Det giver mersalg, og det giver tryghed hos din kunde. Kan din netbutik ikke klare det, har du valgt det forkerte system.

Merværdi

Giv merværdi til dine kunder. Hvis du sælger f.eks. kaffemaskiner, skal du give din kunder gode råd om kaffebrygning. Dermed får dine kunder lidt af den oplevelse, de får i de virkelige butikker. Sørg også for, at det er nemt at komme i kontakt med dig. Mange kunder har spørgsmål, og kan de ikke komme af med dem nemt, går de et sted hen, hvor de kan.

Om du skal have E-mærket eller ej, er næsten en smagssag. E-mærket har en meget stor fejl: Det er ikke tilladt at modtage forudbetaling via f.eks. bankoverførsel, og det er der mange kunder, der foretrækker. Vi har en kunde, der på sin netbutik omsætter for gennemsnitligt 35.000 kr. om dagen. Butikken er E-mærket, og det betyder, at gennemsnitligt 10.000 kr. dagligt omsættes via telefonopkald “uden om” netbutikken, fordi kunderne kræver at kunne bankoverføre. Om E-handelsfonden kommer til fornuft på dette område, vides ikke. Det er kun et fåtal af kunder, der kender E-mærket og tillægger det en værdi. Troværdigheden skal du hente i de andre punkter i denne guide – ikke via E-mærket alene.

Teknik

Du kommer ikke udenom lidt teknik. Når du skal vælge system til din netbutik, er det altafgørende, at du vælger et system, der er så søgemaskinevenligt som muligt. Det er der kun ganske få af dem, der er. Du skal styre langt uden om netbutiksystemer, der er opbyggede i de såkaldte “frames”. Du skal sikre dig, at systemet kan tildele hvert produkt og hver produktgruppe unikke sidetitler og sidebeskrivelser. Gør du dit forarbejde godt og vælger det rigtige system, vil du på længere sigt kunne spare betydelige beløb til den helt nødvendige markedsføring af din netbutik – alene ved at din netbutik er egnet til at søgemaskineoptimere.

Rosenstand out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

27 kommentarer til “10 gode råd til drift af en netbutik”

  1. Fantastiske råd omkring drift af netbutikker. Jeg er specielt enig i at man ikke må negligere billedmaterialet. Det er ganske få varer man kan slippe afsted med at sælge uden ordentligt billedmateriale.

    Jeg vil i hvert fald huske dem, så jeg kan drage fordel når jeg engang starter en netbutik.

  2. Martin Carl

    I relation til billedemateriale, så husk at have et ordneligt billede hvis butikken har en zoom funktion.

  3. Hej
    jeg har en net butik og har en samarbejdspartner i norge hvor jeg har lånt et billede fra hendes butik lige som hun låner billeder fra mig, men det billede jeg har lånt stammer fra fra et postkort som det viser sig at stamme fra en anden som har taget billedet som har eneret på det.
    jeg havde lagt det på en af mine menuer og nu mener de at jeg skal betale 10000 kr for at låne det ved at det har ligget på min side , hun mener at jeg har kopieret fra hendes side Men det er slettet igen . hvad gør jeg vil ikke betale billedet er taget fra min samarbejds partner og der står ikke noget med at det er billede beskyttet.
    Så derfor brugte jeg det.

    Stofgaarden-lolland

  4. Hej Diana

    Du skal nok prøve at få et forlig i stand med dem, der har rettighederne til billedet, for der er ingen diskussion om, at det er dig, der har gjort noget ulovligt. Hverken dansk eller norsk lov stiller krav om, at billeder og andet skal være mærket for at være beskyttet af ophavsret. Der står jo heller ikke ved hvert lyskryds i Danmark, at du ikke må køre over for rødt lys.

    Der er som udgangspunkt INTET materiale på nettet, der må kopieres uden forudgående aftale – med mindre det direkte står, at det må kopieres. Det betyder heldigvis, at andre ikke bare kan udnytte de billeder, designs og tekster, man har skabt.

    Som ved alle andre overtrædelser af gældende love gælder også her, at ukendskab til loven ikke fritager for ansvar. Derfor er det stærkt tilrådeligt at sætte sig grundigt ind i Lov om Ophavsret og Lov om Markedsføring, når man driver en hjemmeside/webshop. Og sikre sig, at dem man får billeder fra, har rettighederne til at bruge dem.

    Altså: Forsøg at handle et forlig hjem. Ender det i retten, er du 99 % sikker på at tabe, og så skal du også betale sagsomkostninger.

    Held og lykke – og pas på næste gang.

  5. Har du nogen gode råd til drift af andre netsider. Jeg har f.eks. siden fodboldskader.com – som bare er ren informativ side.

    1. Hej Søren

      Det første råd: Vær mere kreativ i din linkbuilding 😉 Og elelrs er bloggen her godt pakket med råd om netop det emne. På Amino.dk kan du også finde en del.

  6. Hej Thomas

    Jeg står pt. og skal vælge netbutikssystem til min webshop. Kan du anbefale nogle?

    Mvh Lene

    1. Hej Lene

      Der er mange gode derude, og en anbefaling afhænger af dit behov. Men Magento og Dandomain er gode systemer, nemme at arbejde med og i orden i forhold til SEO.

  7. Hej Thomas

    Tak for dit svar. Det er en webshop der skal sælge smykker. Får nok ca forskellige 300-350 produkter. Har selv kigget på Dandomain, som har rigtig meget med og til en rimelig i pris. Den er selvfølgelig vigtigt at jeg selv let kan vedligeholde den og det tror jeg også Dandomains shop er.

    Mvh Lene

  8. Hej Thomas, jeg er også på udkig efter en webshopleverandør og har også dandomain eller magento i tankerne. Nu skriver du at bd-store.dk kører på dandomain. Jeg undrer mig over at siderne hopper pludselig til højre når man klikker rundt på bd-store.dk, hvad skyldes det ? Og tak for en fed aften på AminoTastic 2011. VH Carsten

      1. Hej Thomas
        Safari version 4.1.3 på mac. Kan det være hastigheden på min forbindelse (Har en 12 Mbit) der gør det? jeg har taget et skærmbillede af det som jeg kan sende til dig hvis du vil se hvordan det ser ud.

        1. Hej Carsten
          Nu lykkedes det mig at genskabe det. Jeg tror, det skyldes rækkefølgen i indlæsning af CSS. Jeg kan kun genskabe det i Safari i øvrigt. Tak for hintet.

          1. Hej Thomas

            Her hopper den også livligt i Chrome. Umiddelbart lyder det rigtigt nok, at det er rækkefølgen den er gal med. Sandsynligvis er der tale om et , der er positioneret absolute det ene sted og så hevet tilbage til centrering det andet sted. Den smutter er ihvertfald en klassiker. 🙂
            Jeg ville gerne tilbyde, at få en af mine kodeaber til at kigge på det. Men du har sikkert dine egne og mindst lige så gode kodeaber.

            Man kan i øvrigt lige binde en blog-relevant sløjfe på det. Jeg har ikke noget offentlig data, at henvise til. Men meget tyder på den slags faktisk har en ret stor betydning, for konverteringsraten. I Danmark betyder det ikke det helt store, endnu. I udlandet er det imidlertid et sted man kan hente rigtigt mange penge hjem til en ellers velfungerende webshop.
            Grunden til det ikke betyder det store i DK hænger uden tvivl sammen med konkurrencesituationen. På hårprodukter er konkurrencen ikke helt så skarp, så mindre fejl er der plads til. Men på f.eks. teleområdet er konkurrencen knivskarp, hvorfor de enkelte spillere også oftest bruger rigtigt meget krudt på at luge selv de mindste fejl ud. Det er i øvrigt også derfor de fleste teleselskaber har relativt konservative sites.

            Jeg skal måske lige binde en lille kommentar til den med at konkurrencen ikke er så hård på hårprodukter. Det er naturligvis noget sludder, hvis vi taler meget generelt. Men sådan lidt mere specifikt kan man sige, at “konkurrencen” primært består af 95% lallende amatører og så 5%, der virkeligt har styr på deres “shit”. BD-Shop hører så umiddelbart til blandt de 5% og har derfor allerede vundet over 95% af spillerne på markedet. Hvilket, med andre ord, betyder de (indtil videre) godt kan slippe afsted med mindre skønhedsfejl.

  9. Hej Thomas.

    Jeg støder på mange anbefalinger om prestashop som webshop system. Hvad er dine tanker om det? Er det et system, der er søgemaskinevenligt? Jeg refererer her til det, du skriver i artiklen om at “styre langt uden om netbutiksystemer, der er opbyggede i “frames”.” men istedet vælge et system, der kan tildele hvert produkt og hver produktgruppe med unikke sidetitler og sidebeskrivelser. Det kunne jeg godt tænke mig at vide, om Prestashop lever op til.

    Mvh

    1. Jo såmænd, Mette. Prestashop har – som alle andre shopsystemer – nogle uhensigtsmæssigheder, men det er bestemt ikke ringe. I dag er det mest SEO egnede shopsystem på markedet nok Shoporama, der jo er udviklet af folk med forstand på SEO og konverteringsoptimering.

  10. Fedt med hurtigt svar! Okay. Men altså -for lige at skære det ud i pap- jeg går altså ikke helt galt byen ved at vælge Prestashop?
    Udover SEO er der også overvejelser om, hvordan siden er for kunderne at navigere i. (Og hvor fleksibelt+let for mig det er at navigere i, men den del er mindre vigtigt, for det må jeg bare lære, hvis det er et system, der er bedre for SEO og kunde)

    Er der nogle “geniale” webshops, du kan anbefale, jeg lurer på? Ift design / kunde-brugervenlighed?

    M

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *