Jeg har samlet 10 gode råd til dig, der driver eller vil drive en netbutik – og det har jeg gjort på basis af flere års erfaringer med de godt 80 netbutikker, vi driver for vores kunder. De nedenstående råd er således rensede (stort set) for mine personlige preferencer og alene funderet i de erfaringer, vi har gjort sammen med vores kunder, hvor af nogle tæller blandt de allerstørste netbutikker i Danmark.

Jeg koncentrerer mig her primært om de mere “bløde dele”, der relaterer til oplevelserne, som brugerne af netbutikker har – og kommer kun perifert forbi de mere tekniske sider. Vil du mere i dybden, er du altid velkommen til at kontakte os og få et tilbud på en overhaling af din netbutik.

Lad være med at lade dig forblænde af gimmicks og alt for fancy design og funktionalitet. Husk, at i en almindelig butik er der en indgang, nogle varer, en kasse og en dør ud. Din netbutik skal se ordentlig ud, men lad være med at tro, at forrygende design kan opveje dårlige billeder, dårligt sprog eller vanskelig navigation. Jo tættere du kan komme på den virkelige butik – jo mere sælger du!

Vær meget nøje med dit valg af webshopsystem. Der er et utal af løsninger på markedet, men kun få af dem er gode. De bedste løsninger er såkaldt hostede løsninger, hvor hele din netbutik drives på udbyderens server. Vælg derfor blandt de få udbydere, der er økonomisk betonsolide – for din butiks drift afhænger af udbyderens eksistens. Vælg derfor en stor udbyder – for skulle det værste ske, er de så store, at andre overtager dem og deres ansvar. Alternativt kan du vælge at hoste din netbutik selv – enten med en “håndbygget” løsning eller en af de gratis løsninger (Open Source). Sidstnævnte har vi ingen gode erfaringer med – andre er meget begejstrede for dem. De hostede løsninger kan trimmes, så de fremstår unikt og super funktionelle. Og det sælger!

Der er ingen levende ekspedienter i din netbutik. Du kan sammenligne det med en forretning, hvor kunderne får lov at vandre rundt uden hjælp. Det kræver god skiltning, og det kræver, at du sprogligt og visuelt giver dine kunder den tryghed, du ikke kan give dem med personligt nærvær. Det betyder: Vedkommende tekster der er absolut frie for stavefejl, personlighed i ordvalg – og en indgående forståelse for dine kunders behov for rådgivning på et givet sted i din netbutik.

Lad være med at gøre, som mere end halvdelen af netbutikker og hjemmesider gør det: Omtale dine kunder som “kunden”. Det er noget af det mest uartige. Kan du forestille dig at stå i en butik og spørge en ekspedient, om du må få lov at prøve varen – og så få dette svar: “Kunden må gerne prøve den”. Nej, vel? En ekspedient ville sige: “Du må gerne prøve den”. Hvorfor er det så lige, at flertallet af netbutikker og hjemmesider i Danmark insisterer på at tiltale mig “kunden” i stedet for “du”?

Sørg for gode billeder af dine varer! Husk, at billederne erstatter følelsen, duften og fornemmelsen af dit produkt – så kun det bedste er godt nok. Det er især vigtigt, hvis din netbutik henvender sig til den kønne halvdel af os. Vi ved alle, at en kvinde er blind, hvis hun ikke kan røre ved varen (prøv at sætte en kvinde ind i en tøjbutik med hænderne bundet på ryggen). Billederne er et af de værst tænkelige områder at spare på! Vi har set eksempler på netbutikker, der har øget omsætningen med mere end 25% alene ved at gøre billedmaterialet bedre!

Der er stadig forbavsende mange mennesker, der tror, at det er risikabelt at benytte sit Dankort i en dansk netbutik. Fakta er, at det er mere sikkert end at benytte det nede hos købmanden på hjørnet. Fortæl dine kunder det – og gør det begavet, så det ikke ser ud som om, du panisk prøver at overbevise dem om noget, du ikke selv er helt sikker på.

Benyt “relaterede produkter” overalt. Det er den funktion, der gør det muligt at vise f.eks. et stegetermometer sammen med en grill. Det sker helt naturligt ude i de virkelige butikker, og det skal du også gøre i din netbutik. Det giver mersalg, og det giver tryghed hos din kunde. Kan din netbutik ikke klare det, har du valgt det forkerte system.

Giv merværdi til dine kunder. Hvis du sælger f.eks. kaffemaskiner, skal du give din kunder gode råd om kaffebrygning. Dermed får dine kunder lidt af den oplevelse, de får i de virkelige butikker. Sørg også for, at det er nemt at komme i kontakt med dig. Mange kunder har spørgsmål, og kan de ikke komme af med dem nemt, går de et sted hen, hvor de kan.

Om du skal have E-mærket eller ej, er næsten en smagssag. E-mærket har en meget stor fejl: Det er ikke tilladt at modtage forudbetaling via f.eks. bankoverførsel, og det er der mange kunder, der foretrækker. Vi har en kunde, der på sin netbutik omsætter for gennemsnitligt 35.000 kr. om dagen. Butikken er E-mærket, og det betyder, at gennemsnitligt 10.000 kr. dagligt omsættes via telefonopkald “uden om” netbutikken, fordi kunderne kræver at kunne bankoverføre. Om E-handelsfonden kommer til fornuft på dette område, vides ikke. Det er kun et fåtal af kunder, der kender E-mærket og tillægger det en værdi. Troværdigheden skal du hente i de andre punkter i denne guide – ikke via E-mærket alene.

Du kommer ikke udenom lidt teknik. Når du skal vælge system til din netbutik, er det altafgørende, at du vælger et system, der er så søgemaskinevenligt som muligt. Det er der kun ganske få af dem, der er. Du skal styre langt uden om netbutiksystemer, der er opbyggede i de såkaldte “frames”. Du skal sikre dig, at systemet kan tildele hvert produkt og hver produktgruppe unikke sidetitler og sidebeskrivelser. Gør du dit forarbejde godt og vælger det rigtige system, vil du på længere sigt kunne spare betydelige beløb til den helt nødvendige markedsføring af din netbutik – alene ved at din netbutik er egnet til at søgemaskineoptimere.


    Det var 10 skud fra hoften. Husk også, at Corporate Blogging kan være et værktøj til at skabe et fedt miljø omkring din netbutik.Der er flere skud, og måske vil jeg skrive en fortsættelse af denne meget lille guide. Hvis du er interesseret?