Alle taler om Content Marketing – eller indholdsmarkedsføring – og det er da også det nye sort. Eller rettere: Det genopdagede sort, for der er ikke noget nyt i det som sådan. Uanset om vi taler om inbound marketing, pull marketing eller content marketing: Googles seneste tilføjelser/opdateringer (Hummingbird) har blot skabt endnu mere fokus på det helt basale:
Lav godt indhold, der hjælper mennesker
En af de danskere, der ved mest om emnet, er Anders Saugstrup, og han har begået en 15 minutter lang video med et yderst konkret eksempel, som du kan lære en masse af. Og bemærk, at jeg skriver KONKRET. Til forskel fra en masse andet om content marketing er dette sprængfyldt med tips, forslag og ideer til, hvad, hvordan og hvorfor du kan gøre det selv.
Dette indlæg og denne video vandt SEM Award 2013 i Danmark:
Professionel content marketing
Du kan med en vis ret sige, at det meste indhold på nettet er content marketing, men som med alt andet i verden er der gode grunde til, at noget flopper og andet brager igennem som successer.
Indholdsmarkedsføring virker bedre, når det gøres professionelt og med den fornødne research. Bevares – det koster lidt tid og penge, men det er hele indsatsen værd gange hundrede. Hvis du lykkes med at skabe “evergreen indhold”, har du noget online, der vil leve og tiltrække besøgende og kunde i årevis.
Et enkelt eksempel fra min egen verden er den artikel, jeg skrev tilbage i 2007 med titlen “Hvad er søgemaskineoptimering”. Den tiltrækker her seks år senere stadig daglige besøgende og henvendelser. Den times tid, jeg brugte på at skrive den, er godt givet ud, kan jeg afsløre.
Du kan også læse denne artikel med en historie fra det virkelige liv om, hvordan en dansk e-købmand omsætter for millioner med Content Marketing: Virker content marketing?
Lær content marketing på 15 minutter
Nu skal du sætte dig ned et roligt sted og have pen og papir parat til at tage noter, for du får her et overflødighedshorn af tips og gode råd om at lave content marketing i Anders Saugstrups kendte og rolige stil. Han giver dig her historien om og værktøjerne bag en bragende succes med en infografik, og der er intet gemt eller glemt. Lyt, kig og lær:
Gør dig selv den tjeneste at se videoen i fuld skærm og HD
Vil du i gang med content marketing?
Du får herunder nogle gode links i relation til videoen, som du netop har set. Og så vil jeg anbefale dig at komme i gang!
Identificer, hvad der er vanskeligt, uigennemskueligt etc. for dine kunder og potentielle kunder. Server dem løsninger, viden og “sådan gør du” artikler og infografikker. Rigtigt grebet an vil det give dig masser af omtale, besøgende på din hjemmeside og dermed også kunder.
Og ja – det tager tid. Men husk på, at godt indhold lever i årevis. Tager du eksemplet fra Anders Saugstrups video, har du sikkert allerede luret, at hvis der kommer nye regler om håndværkerfradraget, kan de nemt ændre infografikken og IGEN markedsføre den til pressen, organisationer og mange andre. Nemt – effektivt – billigt.
Her er relevante links i forhold til videoen:
Forstå håndværkerfradraget – infografik
Lene Aarup Vinther infografik m.m.
Indholdsmarkedsføring med Anders Saugstrup
DET er content marketing eller indholdsmarkedsføring. Er du i gang? Har du andre gode eksempler? Del dem med os i kommentarfeltet!
Rosenstand (og Saugstrup) out!
Super video Anders, vi er som du ved glade for vores samarbejde, og jeg håber denne video kan inspirere endnu flere til at hoppe med på vognen og lave kvalitets indholdsmarkedsføring.
Jeg elsker den praktiske tilgang. Jeg har selv tænkt en del over hvordan jeg kan komme igang med infografiker, og her er tippet om kompleksitet bare lige på kornet – havde slet ikke tænkt over det. Hvor meget arbejde har i lagt i distribution vs produktion?
Thomas, tak for den den smigrende introduktion! Og tak fordi du ville bringe historien her hos dig!
Johnny, tak for det, og i lige måde. Er vild med at samarbejde med AB Gruppen, og glæder mig til vi om lidt lancerer det næste skud på stammen i jeres imponerende content marketing strategi!
Mikkel, godt at høre! Og godt set med dit spørgsmål. Den ene del er markedsføring via indhold, og den anden del er markedsføring _af_ indhold.
Det er den sidste del, som tager længst tid faktisk.
Rigtig god video – tak for den.
Det er godt nok imponerende, hvor meget omtale det gav – godt gået!
Mange tak, Kristian! 🙂
Fantastisk video og historie, Anders.
Et par praktiske spørgsmål: Hvor mange mandetimer er der brugt? Og hvor mange personer (internt i AB gruppen og leverandører) er involveret i sådan et projekt?
Også et spørgsmål til Johnny hvis han lytter med. Da I beslutter jer for netop denne kampagne, hvor sikre er I så på at den rammer plet?
Hvor er det inspirerende at få indblik i jeres cases, så tak for det.
Der må godt nok være brugt mange timer på det projekt, men fedt at det betaler sig! Resultatet er virkelig blevet godt.
Off topic: Og så havde jeg aldrig troet, at jeg skulle høre en på min egen alder bruge udtrykket “en halv snes” 😀
Hej Lars,
Vi vurderede “markedet” sammen med Anders, brainstormede målgrupper og så havde vi generelt en ret god mavefornemmelse. Men vi var på ingen måde sikker, vi lukkede lidt øjnene og besluttede at “gå all in”, og det har jo vist sig at være ret fint.
God, grundig og gennemtænkt case, Anders. Og fedt at se, at det bærer frugt. Infografikken er ret lang og indeholder meget information. Har I gjort jer overvejelser om at splitte den op og udsende som en serie af indhold?
Thomas efterlyser danske cases. Jeg har en håndfuld på contentmarketing.dk og ellers er Mikkel så ydmyg ikke selv at fortælle om hans succes med sin firmablog: http://www.mplaehn.dk/saadan-fik-jeg-success-med-min-firma-blog
Tak, Lars!
Der er brugt mange timer på projektet. De fleste timer er brugt på den efterfølgende markedsføring af indholdet. Efterhånden som vi ser beviser for at tiden er givet godt ud og at vi finder på flere og flere oplagte målgrupper, investerer vi tilsvarende tid i at kontakte dem.
Hos AB Gruppen har Johnny og hans kommunikationschef været involveret. Dernæst har Lene været involveret som grafiker, og her på kontoret har vi været i gang 2-3 stykker af os. 🙂
Vi var temmelig sikre på at ramme plet med den her, men man ved det selvfølgelig aldrig helt sikkert. Heldigvis er den første del af kampagnen en ikke den dyreste del og derefter kan man justere budgettet efter succesen.
Tak, Henrik!
Haha ja, jeg overvejede godt nok om det var et lidt for gammeldags ord at bruge i 2013! 🙂
Joakim, takker! 🙂
Vi kan godt lide de store grafikker fordi de er så svære at lave og dermed også er mere imponerende end en serie mindre stykker.
Hej,
God praktisk video.
Kanon godt gjort.
Findes der nogle danske Info grafik sites hvor det kan anbefales at tilføje den til?
God video!
Nu var jeg til Content Day 2013 den anden dag, imens alle andre var til Aminotastic… og der var godt nok ikke nogle af foredragsholderne som rigtig kom ind på SEO og content markedsføring, det var lidt en skam.
Jeg ved ikke om de ikke var bevidste om det, eller om det lidt var et tabu emne, men syntes det er fedt med den video, da i spiller med åbne kort.
Takker, Victor!
Jeg ved ikke om der findes den slags sites. Det er ikke den slags vi går efter med den her slags markedsføring. Men om ikke andet siges det at pinterest er blevet ret stort også på dansk.
Tak, Jesper!
Nå, så SEO-en var glemt ovre til Content Day? Overraskende. Godt at der er andre steder at finde den slags vinkler på content marketing så.
Var det ellers en inspirerende dag? Kunne være jeg skulle kigge forbi hvis jeg fik chancen næste gang.
Både og.. Altså det meste var kanon, der var bestemt mange guldkorn og en fed dag. Men af de fordrag jeg så, der var der ikke rigtig nogle der skruede en SEO-vinkel på. Det meste der blev sagt, det kunne dog bruges i forhold til SEO, så er bestemt ikke skuffet. Syntes bare det var lidt spøjst 🙂
Okay, tak for uddybningen. 🙂
Helt klar en af de bedste videoer jeg længe har set.
Den giver god inspiration og kommer godt rundt om emnet.
Den grundlæggende introduktion til infografik, kunne med fordel opfølges af en lidt dybere video, hvor fordelene ved intern benyttelse af infografik behandles.
Er man i en niche hvor produkter og services er kompliceret at forstå, er infografik et fantastisk værktøj til at forenkle budskabet – rigtig mange websites kunne drage stor fordel af at inkluderer infografik, som en del af hjemmesiden, frem for tekst med få billeder.
Bestemt noget jeg personligt vil se nærmere på og teste.
Et lille tip, til dem der overvejer det samme:
Husk at lave forskellige variationer af din nye infografik og splittest den, så den bedst konverterende version (hvis det er konverteringer, der er målet) kommer online.
Anders Saugstrup, mange tak for at dele din case – fantastisk godt arbejde.
Jeg har fulgt med et stykke tid på sidelinjen til dit arbejde Anders, og jeg må sige at jeg er ret imponeret. Ikke nok med at det er ret gennemført kvalitet, men du deler også bare helt vildt ud af det. Fed video!
Tusind tak, Jonas. Og fin kommentar!
Tak, Martin. Fedt at høre!
Hej Anders
Dejligt at du deler konkrete cases. Det skal vi alle gøre mere. Du sætter meget fokus på delingen af jeres fine infograf – der er vi ude i (pas på buzzord:) earned media (ofte PR). Kan du fortælle lidt mere om konverteringen af de besøgende, I fik over til fx nyhedsbreve, seminarer, delinger på SoME mv.? Og hvordan måler I den slags? Bruger I CRM?
Glæder mig til at høre svaret.
Eric
Tak, Eric!
Gode spørgsmål, men jeg sidder ikke i det hjørne af maskinrummet, hvor vi arbejder med den slags tal hos AB Gruppen.
De melinger, jeg har hørt om sagen, har været positive, men jeg tvivler på at det er rigtigt let at måle eksakte værdier af den her slags markedsføring. Der vil altid være en mængde mere eller mindre vilde antagelser med i sådan et regnestykke, så jeg tror ikke at det er helt let.
Hej Anders
Tak for svar. Ja let er det ikke. Men nødvendigt. Hvorfor lave marketing, som man ikke måler på – det hører 90erne til 🙂 Det har vi ikke nok budget til!
Her et par tanker om 2014 budgettet, som man sidder med i disse tider: http://borsen.dk/opinion/blogs/7510479/eric-ziengs.html#note-2221
Eric
Fed video. Særligt beskrivelsen af kompleksiteten(konteksten om man vil)og hvordan I bar jer ad med at vurdere, om infografikken ville interessere målgruppen, fandt jeg ganske spændende.