Lad os se lidt på én af to attributter, der selv den dag i dag kan forvirre mange - endda webbureauer. Det er faktisk et par yderst potente attributter, og især den ene er "make it or break it" for en hjemmeside.
Det handler om nofollow og noindex, der begge stammer fra de tidlige år i det nye årtusind, så at de er "nye", er ikke rigtig en gangbar undskyldning for ikke at have styr på dem.
Noindex forhindrer indeksering af den URL, der er forsynet med noindex.
Nofollow på et link signalerer til søgemaskiner, at de ikke skal tillægge linket værdi.
Noindex
Noindex er en kommando, der enten indsættes i headeren på en given URL som et meta tag. Det kan laves i hånden, men nu om dage, er det som regel et tag, der indsættes med et flueben via dit CMS. I WordPress sker det oftest på sideniveau i YOAST eller hvad du nu bruger.
I kildekoden ser det således ud:
<meta name="robots" content="noindex">
Når Google og andre søgemaskiner møder den stump kode, betyder det, at de ikke medtager den URL i deres indeks. De crawler stadig indholdet og vil - i hvert fald i en periode - følge de links, der er på den URL.
Når Google gentagne gange møder noindex på en URL - altså over en længere periode - betragter den den URL som en, de ikke behøver crawle ret tit. Det sparer altså på crawl-budgettet.
Noindex er perfekt til generiske sider som cookiepolitikker, leveringsbetingelser, diverse kampagnesider og andet snask.
Noindex kan også serveres via et såkaldt X-Robots-Tag fra serveren, hvilket er genialt til for eksempel at sætte noindex på alle filer af en bestemt type. For eksempel PDF filer, der mere ofte end sjældent ikke hører hjemme i Googles indeks.
Er man på en webserver med htaccess (som for eksempel WordPress altid er), og man ønsker at sætte noindex på alle PDF, ser det således ud:
<FilesMatch "\.pdf$">
header set x-robots-tag: noindex
</FilesMatch>
Lad os sige, du har en masse Excelark på din webserver med filendelsen xls, som du ikke vil have Google til at indeksere. Så skal det se således ud:
<FilesMatch "\.xls$">
header set x-robots-tag: noindex
</FilesMatch>
Det kan gøres med alle filtyper. Husk: Gør du det, gælder det for alle filer med den filtype på din webserver.
Hvilke sider bør (næsten) altid forsynes med noindex?
Da cookiepolitikker, salgs- og leveringsbetingelser og returbetingelser næsten altid er generiske, bør de sættes til noindex. Undtagelsen er, hvis du selv har lavet helt unikke tekster til dem.
Sider med "Tak for henvendelsen" og den slags skal altid være med noindex.
Med lidt logisk tænkning: Hvis en side ikke vil give nogen værdi for en søgende i Google, men blot er der af lovmæssige krav eller fordi du siger tak for henvendelsen, skal den forsynes med noindex.
Hvilke sider skal du IKKE sætte til noindex?
Udsolgte varer der kommer igen - lad være med at benytte noindex der. Hav en god tekst i stedet - og giv folk muligheden for at få en e-mail, når varen er tilbage.
Sæsonvarer som juleting for eksempel - lad være med at bruge noindex. Bare lad dem være, som de er.
Pagineringsserier - altså for eksempel kaffemaskiner/side2/, kaffemaskiner/side3/ osv. Hvis du absolut skal bruge paginering (noget du helst skal undgå), skal du lade Google sutte lystigt løs i de paginerede serier. De er blevet ret gode til at finde ud af det selv efterhånden.
Altså:
Er der noindex på en URL, optager Google den ikke i deres indeks. Hvis den allerede er der, og du så sætter noindex på, forsvinder den.
Jo længere tid, der er noindex på en URL, jo sjældnere kommer Googlebot forbi og crawler den. Det betyder også, at der så vil gå længere tid, før den kommer i indeks, hvis du fjerner noindex fra den.
Noindex på en URL forhindrer ikke Google i at crawle indholdet af den. Det forhindrer dem blot i at medtage den i indeks og dermed i søgeresultaterne.
Hvad er nofollow?
Nofollow blev introduceret i januar 2005 som et middel til at bekæmpe såkaldt link-spam i primært blogs (der var ret hotte dengang). Mange af os husker nok, at det var en ting at få kommenteret på så mange blogs som muligt med et link retur til ens egen hjemmeside. Og det var - før nofollow - et link, der faktisk gave værdi i et vidst omfang.
Derfor introducerede Google m.fl. en ny attribut, man kunne (og skulle) hæfte på særlige typer af links: Nofollow.
Når et link er forsynet med nofollow, betyder det, at Google ikke tillægger det værdi, men det betyder ikke, at Google ikke kan følge linket. Det kan de, og det gør de ofte.
Hvordan tolker søgemaskinerne et nofollow?
Når de møder et nofollow, ved de, at de ikke skal "regne med" det link. De kan følge linket, men du står ikke til ansvar for, hvad der linkes til. Altså: Et nofollow link overfører ikke værdi af nogen art til den URL, der linkes til.
På jysk siger du noget a la:" Hej Google - her er et link, du kan følge, hvis du gider. Jeg kan ikke stå inde for værdien af det, der linkes til, hvorfor du ikke skal anse linket som værende af værdi for den side, jeg linker til".
Husk lige den sætning til lige om lidt.
Hvor ønsker søgemaskinerne nofollow brugt?
Sådan helt firkantet:
- På indhold, der er genereret af brugere - altså for eksempel kommentarer på blogs etc.
- På betalte links (Her er senere kommet andre attributter til som f. eks. "sponsored"). Nofollow er dog også fuldt acceptabelt på betalte links.
- Links til dit webbureau (Website udført af Børges hjemmesider ApS) og den slags.
Hvor bør du absolut ikke bruge nofollow?
Her skal du bruge den sætning, jeg bad dig huske: Du skal aldrig nogensinde og uden undtagelser have nofollow på et internt link. Du har nok ikke lyst til at fortælle Google, at du ikke kan stå inde for dit eget website, vel?
I forlængelse af det:
Du skal aldrig nogensinde have nofollow på links til dine sociale profiler, din YouTube kanal etc. Det er jo ikke specielt smart at fortælle Google og de andre søgemaskiner, at dine sociale profiler ikke er noget, du kan stå inde for, vel?
Den hyppigste misforståelse om nofollow?
Der er ikke én - der er to:
- Man kan styrke en side på sin hjemmeside ved at have nogle links på den forsynet med nofollow, fordi der så flyder mere linkjuice til de andre links.
NEJ! Det har man aldrig kunnet. Aldrig nogensinde. Er der 1 liter linkjuice at fordele og 10 udgående links på siden, får hver af dem 1dl. Sætter du nofollow på to af dem, får de otte andre hver 1dl. Sådan er det. - Hvis jeg sætter nofollow på links til min side om cookies for eksempel - så indekserer Google ikke min side om cookies.
Også en omgang sludder! Dels kan der jo være andre, der linker til din side om cookies, og dels beskytter nofollow bevisligt ikke mod, at søgemaskiner følger et link. Det er i øvrigt ikke tilfældigt, at jeg benyttede cookiesider som eksempel her, for medmindre du møjsommeligt har skrevet din egen, er din cookieside jo en kopi af titusinder andre med kun dit firmanavn til forskel - og den er uden relevans i Googles indeks. På med noindex på den!
Lad mig lige runde af med at fortælle, at der er glimrende "plugins" til alle browsere, så du på et sekund kan konstatere, om du skulle have nofollow links på dine sider. For eksempel til Firefox, der er "min browser" bruger jeg dette plugin: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/nofollow-advanced/
P.S.: Tjek også Gnavpotte-indlægget fra 2017 her.