Hvad er linkbuilding – Få svar her

Linkbuilding er en af de absolut vigtigste faktorer i forhold til at skabe gode placeringer i Google. Groft sagt kan linkbuilding opdeles i 3 underkategorier, og begge er vigtige. Den vigtigste er dog den førstnævnte:

  • Ekstern linkbuilding – det handler om at skabe links fra andre hjemmesider til sin egen hjemmeside. Relevante links vel at mærke!
  • Intern linkbuilding – det handler om at skabe en god intern struktur på links mellem de enkelte undersider, der giver mening for brugerne.
  • Udgående linkbuilding – det handler om at linke fra sin egen hjemmeside til andre hjemmesider, der er relevante, så man hjælper sine brugere til endnu mere information.

Langt de fleste hjemmesider / webshops har brug for en aktiv indsats for at få de nødvendige eksterne links – og langt de fleste har store mangler i den interne linkbuilding.

Desværre er der en del forkerte historier i omløb om, at link building ikke længere har så stor betydning. Sørg for, at dine konkurrenter tror på det – og lad være at tro på det selv!

Ekstern linkbuilding

Firkantet sagt er et link til din hjemmeside fra et andet sted på nettet lig med en anbefaling. Jo flere, der linker til dig – jo bedre må du så være. Så enkelt er det bare ikke.

De links, der virkelig tæller positivt for dig, har nogle fællestræk:

  • De kommer fra indhold på nettet, der handler om det, linket går til. Altså: Sælger du kaffemaskiner, er et godt link til dig fra en hjemmeside, der handler om kaffe, om køkkenmaskiner eller kaffebrygning.
  • De kommer fra hjemmesider, der hører til i samme land, som du gør (som hovedregel). Har du en dansk hjemmeside, har du mere ud af et link fra en anden dansk hjemmeside, end du har af et link fra Grækenland eller Thailand for eksempel.
  • De kommer fra hjemmesider, der er “i godt ry” hos Google. Det betyder, at de kommer fra hjemmesider, der har gode / anstændige placeringer i Google.

Hvad er linkbuilding

Forskellen på “naturlige” links og byggede links

Kort fortalt: Et naturligt link er et link til dig, som du får, fordi nogen har fundet din hjemmeside og ønsker at linke til den.

Det kan være, fordi du har en fantastisk artikel på den, et unikt produkt eller andet. Det opstår, uden uden du har bedt nogen om at lave linket. Det er den slags indgående links, du får, når du har noget godt at byde på i form af fantastisk indhold, unikke produkter. Nå ja – eller meget lave priser.

Et bygget link er et link, som du aktivt har gjort noget for at få. Måske har du bedt en blogger om at linke til dig, eller du har købt linkbuilding hos et firma.

Intern linkbuilding

Det er noget, du og/eller dit webbureau sørger for. Det er – ganske enkelt – opbygningen af links mellem dine egne sider på din hjemmeside. Du har selvfølgelig en menu, men den tæller ikke rigtig med her. Et godt og effektivt internt link giver værdi for dine gæster.

Det kunne for eksempel være et link mellem din side om “det bedste vand til kaffebrygning” og din side om “afkalkning af kaffemaskiner”.

Intern linkbuilding er mersalg!

Fidusen er, at det skal give mening for dine gæster – der skal være en direkte sammenhæng mellem siderne, og det skal give god mening at ville vise den anden side.

Ligesom når en ekspedient viser stativet med slips til en mand, der lige har købt 3 skjorter – men som næppe ville vise hylden med træsko til ham.

Et eksempel: Fra denne side vil det være passende at linke til en artikel om linkbuilding, der er skrevet tidligere: Den kan du se her – eller vores ordbog om SEO

Udgående linkbuilding

Find andre hjemmesider om dit emne, som ikke er i direkte konkurrence med dig. Lav links til dem. Det viser Google, at du er en ressource, der er værd at se nærmere på, og det har bevisligt en positiv effekt på dine placeringer!

Et eksempel på et godt udgående link fra denne artikel kunne være et link til Henrik Bondtoftes bog om linkbuilding: http://linkbuildingbogen.dk/

Nu ved du lidt mere om, hvad linkbuilding er. Hvis du vil videre, er du velkommen til at kontakte mig. Skriv gerne via kontaktformularen oppe i øverste højre hjørne – så ringer jeg til dig.

Er du interesseret i at lære om både linkbuilding og anden SEO, kan jeg anbefale e-bogen SEO-LEX, der opdateres hvert år, og så er den kendt som “den danske bibel om søgemaskineoptimering”.

Tilbud på linkbuilding?

Ja da! Det klarer vi gerne for dig. Start med at udfylde kontaktformularen øverst til højre på denne side – så tager vi den derfra.

Baseret på din konkurrencesituation, nuværende linkprofil og det, du gerne vil være synlig på, kalkulerer vi den nødvendige indsats og laver et tilbud.

Hvad koster linkbuilding?

Det afhænger helt og aldeles af konkurrencesituationen i dit marked, din nuværende linkprofil med mere. Derfor får du et unikt tilbud – du passer nemlig ikke ind i en kasse med færdige pakker her hos os!

Her er en artikel, du med fordel kan læse om emnet:

Interne links og ankertekster