Hvordan fungerer SEO?

Hvordan virker / fungerer SEO? Det er et meget stillet spørgsmål, og for at besvare det, skal vi lige repetere et par fakta:

  1. SEO er optimering af en hjemmeside eller webshop, så den bedst muligt får synlighed i Google på det, kunder søger efter
  2. Altså er det reelt set reklame – marketing om du vil
  3. SEO er et mix af teknik, design, sproglig forståelse og – ikke mindst – indsigt i kundernes tankemønstre

Disse 3 hovedpunkter tager vi en gennemgang af på denne side. Men inden vi gør det, må vi hellere slå fast én gang for alle:

SEO er ikke noget, man installerer på sin hjemmeside eller fikser over et par kopper kaffe!

SEO er optimering

Hvis du ikke allerede har læst vores forklaring, vil jeg anbefale, at du starter der: Hvad er SEO / søgemaskineoptimering?

Når vi taler om begrebet, taler vi om både små og store forbedringer på hjemmesiden, der hjælper mennesker til at forstå indholdet bedst muligt. Forstår mennesker det, er sandsynligheden for, at Google også er med på vognen så meget større. Det er så afgørende vigtigt at forstå, at du ikke kan blive synlig på noget som helst, der ikke er indgående beskrevet på din hjemmeside.

SEO er reklame

Du kan sammenligne det med et billboard. Først designes et budskab, der skal formidles. Dernæst sættes det grafisk lækkert op. Så skal selve billboardet produceres, hvorefter det opsættes. Og er det hele gjort rigtigt, ses det af masser af mennesker, der forstår budskabet – og handler på det!

SEO er reklame, der gøres synlig for dem, du vil handle med. Simpelthen! Click To Tweet

Men desværre et det kun sjældent, at det er gjort rigtigt. Hvis vi bliver i sammenligningen med billboards, kan det være problemer som:

  • Skriften er så lille, at ingen kan læse den
  • Billboardet er vendt på hovedet – eller med bagsiden ud
  • Billboardet er anbragt et sted, hvor der er mest trafik om aftenen – men uden belysning
  • Eller det er placeret et sted, hvor ingen ser det

Vi kan nok være enige om, at det er dårlig reklame? Det triste her er, at nærmest flertallet af nye hjemmesider og webshops er så fejlbehæftede i relation til SEO, at det er en skændsel.

Hvad gør man så ved det?

SEO er 360 graders indsigt

Det handler om at vide, hvad de potentielle kunder søger efter – for det første. Derefter handler det om at servere dem indhold, der giver svar på det, de mangler svar på – eller produktet, der løser deres behov. Indholdet skal så kunne findes af søgemaskiner (Google) – og det betyder, at vi skal arbejde med teknik og programmering, så alle de skrevne og uskrevne regler er overholdte.

Men det stopper ikke der. Vi skal også sikre os, at så mange besøg på hjemmesiden som muligt bliver til kunder. Ellers er det hele jo ligegyldigt. Det er der, forståelsen for mennesker handlingsmønstre på en hjemmeside spiller ind. Der skal være tryghed om både produkt og leverandør, og det er ofte små detaljer, der gør hele forskellen på, om det er dig eller din konkurrent, der får ordren. Prisen spiller selvfølgelig en rolle – men meget mindre end de fleste tror.

Så hvordan fungerer SEO?

Nu har du fået et lille indblik i nogle af de faktorer, der spiller ind. Vi vil meget gerne give dig et meget større indblik, når vi skal i gang med et samarbejde om at få dig til at vinde i konkurrencen om kunderne.

Nå ja – faktisk vil vi gerne give dig et forspring inden da. Det vil vi gøre med bogen SEO-LEX, der er ude i sin sjette udgave, og har status som den absolut bedste bog om SEO, der er skrevet. Uanset om du vil købe dig til alt, til noget eller lave det meste selv: SEO-LEX klæder dig på til opgaven!

Du kan købe SEO-LEX lige her: http://www.seo-lex.dk

Hvis du vil tale med os om SEO, er det bare at udfylde kontaktformularen øverst – så får du en opringning hurtigst muligt fra Thomas Rosenstand. Så bliver det ikke meget nemmere, vel?