I går holdt jeg et foredrag på MedieUpdate på Teknoligisk Institut i Tåstrup sammen med Martin Thorborg – og sidstnævnte talte om, hvordan især webbutikker med relativt beskeden indsats kan fordoble eller mangedoble omsætningen. For mig var der ikke noget reelt nyt i det, Martin Thorborg sagde, men han er jo i stand til at formidle på en yderst inspirerende måde, og det satte nogle tanker i gang hos mig, som jeg kunne hygge mig med på hjemturen.

Vi har søsat over 100 webbutikker her i virksomheden, og det har givet os en smule erfaring. Når jeg ser på danske webbutikker generelt, kan de groft opdeles i tre kategorier:

  1. De virkeligt professionelle: Giver godt overskud, bearbejdes løbende, optimeres
  2. De semiprofessionelle: Løber akkurat rundt, får ikke opmærksomhed nok fra ejeren
  3. Fritidsbutikkerne: Nogle løber rundt, andre giver underskud. Meget lidt opmærksomhed fra ejerens side og næsten ingen vilje til forbedringer

I gruppe 1 findes der ikke mange i Danmark – sandsynligvis under 100. Gruppe 2 og 3 dækker resten.

Baseret på erfaringerne fra de webbutikker, vi har bygget, kan det med absolut sikkerhed siges: Omsætning og overskud er ligefrem proportional med ejerens indsats og vilje til at optimere.

Men hvorfor går det så egentlig så “galt” for så mange webbutikker?

Se din webbutik ude fra – aldrig inde fra
Det nytter ikke noget, at du antager, at dine kunder har samme forståelse for opdelingen i varegrupper, som du har. Martin Thorborg kom med et godt eksempel: Hvis du sælger swimmingpools på nettet, er det ikke smart at opdele dine pools i varemærker. Tænk lige på, at langt de fleste købere af en swimmingpool kun skal foretage sådan et køb én gang i deres liv. De har derfor sandsynligvis intet kendskab til, hvilke fabrikater markedet byder på. Derfor skal du selvfølgelig opdele dine grupper i f.eks. “runde swimmingpools”, “firkantede swimmingpools” osv.

Hvis det betyder, at det bliver en smule vanskeligere for dig, er det bare sådan, det er. Din webbutik skal være indrettet, så den er nemmest mulig for dine kunder – ikke for dig. Lad være med at ro, at dine kunder kender din branches interne vareopdeling. Det gør de ikke!

Hold dine kunder i hånden hele vejen
For dig er det logisk, at f.eks. en brændeovn leveres med alt nødvendigt tilbehør, at den er forsvarligt indpakket og at du er lagerførende og derfor kan afsende med dags varsel. Men ved din kunde det? Brug tid og kræfter på at beskrive, hvad du leverer, hvor hurtigt og hvordan. Du står jo ikke med kunden foran dig – han sidder måske i den anden ende af landet.

Hvordan kan du optimere din webbutik, så den sælger mere?
Jeg vil anbefale dig at studere området nøje. Der findes også en god bog i elektronisk format, som Martin Thorborg har skrevet. Den hedder E-Pusher, og den er hver en krone værd! Se mere om den her: E-Pusher. Med den kan du komme et rigtig godt stykke af vejen. Men du skal altså ville det! Det kommer ikke af sig selv, og du slipper ikke for en masse arbejde selv.

Næste skridt er at samarbejde med professionelle om at få de sidste ting på plads med hensyn til søgemaskineoptimering, Google AdWords og online markedsføring. Og lad nu være med at falde i det sorte hul: Det koster penge, og det er hver en krone værd! Du KAN ikke forvente at score kassen på en webshop, hvis du ikke gør det professionelt fra A til Z. Til gengæld kan du forvente, at der ligger guld for enden af regnbuen, hvis du har modet og viljen til at samle det op. Har du det?

Rosenstand out!