Universal Search – nye muligheder på Google

Som tidligere skrevet handlede en god del af SMX i Stockholm direkte eller indirekte om Universal Search. Og som lovet vil jeg fortælle en smule om det – og om de muligheder, du har for at markedsføre dig via “nye” kanaler til din målgruppe. Indlægget er ikke specielt nørdet, men hvis du ikke interesserer dig for synlighed i søgemaskiner som Google, mere salg, større indtjening og den slags, skal du nok springe over.

Jeg vil ultrakort forklare, hvordan søgningen foregik før Universal Search blev implementeret – og lige så kort forklare, hvordan det fungerer i dag. Jeg kommer også forbi nogle åbenlyse forretningsmuligheder i forbindelse med Universal Search.

I princippet har Google fem store kasser, der hver især er fyldt med alt (næsten), hvad der findes på nettet inden for: Dokumenter, videoer, billeder, blogs og nyheder. Søger du f.eks. efter billeder i Googles billedsøgning, er det kassen med billeder, Google kigger i. Og så videre…

I “gamle dage” skete der følgende, når du foretog en søgning på Googles normale hjemmeside efter “Shakira”: Google vurderede, at du ønskede at se dokumenter – ikke video eller billeder etc. – om den lille sangerinde, og derfor hentede Google de dokumenter, der blev fundet relevante. Det var i gamle dage.

I dag er Universal Search indført på alle Google(dot) et-eller-andet, og det er i virkeligheden en teknologisk bedrift af nærmest uhyrlige proportioner. Lad os lige dykke ned i den et øjeblik:

Google Universal Search – Ekstrem datakraft

Med Universal Search er det en helt ekstrem fremvisning af datakraft, der finder sted, når du søger – for med Universal Search sker det et opslag i samtlige fem “kasser” med data hos Google samtidigt – og i realtid. Hvis vi lige holder fast i søgningen efter “Shakira” sker der det, at Google kigger i alle fem kasser efter relevant indhold om Shakira. Det vil sige dokumenter, billeder, video, nyheder og blogs. Og på et splitsekund er det fundet frem, ranket og præsenteret for dig i forhold til din lokation, dine præferencer etc. Jeg har her indsat et screendump fra en Google søgning på netop “Shakira”, der viser dig, hvad Universal Search indebærer:

 

Universal Search på Google - sådan udnytter du det

Universal Search på Google – Åbner i nyt vindue ved klik

 

Som du kan se, er søgeresultatet en blanding af traditionelle sider, videoer og billeder. Der kunne også have været blogs og nyheder, hvis Google havde fundet det relevant netop her. Jeg synes, det er en fed måde at få vist resultater på. Og mon ikke lige der er muligheder i det…!

Større synlighed med omtanke

Med Universal Search på Google er det pludseligt blevet meget mere interessant at foretage optimering af billeder, videoer etc med henblik på placering i søgeresultaterne. Det kan skabe øget trafik og større salg. Det er selvfølgelig ikke alle, der kan have lige stor glæde af mulighederne, men for mange er det oplagt. Det kræver omtanke og nytænkning, når billeder navngives, tagges og omgives med tekst. Men mulighederne er utallige, og det er med Universal Search som med så meget andet: Det er de såkaldte “first movers”, der kan hente gevinsterne.

Billeder har en stor indflydelse på os, og hvis du f.eks. søger efter et “hotel ved stranden”, og resultatsiden består af en lang række dokumenter og ét lækkert billede af en strand – mon så ikke du klikker der først?

Hemmeligheden består i at tænke Universal Search ind – og samtidig have forstand på billedsprog, billedbeskæring etc. Igen en kæmpe fordel for virksomheder som os, der har både søgemaskineeksperter og nogle af de absolut dygtigste designere i huset.

Videoer er en anden mulighed for at skabe øget synlighed i Google og samtidig brande din virksomhed. Også her er der visse konventioner, der skal overholdes, når det handler om at tagge, navngive osv.

Når man nu ved, at der er mange søgninger efter f.eks. en bestemt berømthed, er det jo ikke forbudt at tænke lidt over, hvem det primært er, der søger efter netop den pågældende. Lad os sige, at det er Richard Geere. Lad os antage, at det primært er kvinder i alderen 40-60, der søger efter netop ham på nettet. Hvis du nu sælger produkter, der henvender sig til netop den målgruppe, kunne det være, du skulle lægge to og to sammen? Jeg siger ikke, konverteringen ville blive voldsomt god, men indsatsen ville heller ikke være særligt stor.

SEO og Universal Search

Som med al anden SEO gælder det, at kombinationen af viden, erfaring, mavefornemmelse og holistisk betragtning er vejen frem. Men der er nye muligheder med Universal Search og SEO, som de kommende måneder skal udforskes og udvikles. Vi sysler lidt med forskellige modeller, der kan benyttes til online branding og forskellige alternative søgninger. Men det skal du nok opdage – ude på Google 😉

Nettet bugner af viden og betragtninger om Universal Search, så der er ingen grund til at gå yderligere i dybden med det tekniske her. For os, der arbejder professionelt med søgeoptimering, åbner det helt nye veje. Og det sætter endnu større afstand mellem dem, der kan – og dem der siger, de kan. På samme måde som der over de kommende måneder vil opstå større forskel på websites og webbutikkers synlighed i Universal Search resultaterne. Sådan er det.

Har du spørgsmål, er du altid velkommen!

Rosenstand out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

18 kommentarer til “Universal Search – nye muligheder på Google”

  1. kontorhotel

    ahaa… se det giver jo mening.. tak for lektionen (-:

    ps, sidder du og arbejder kl 01.00 en fredag nat ??

    hmmmmmm du er en hård mand…

  2. kontorhotel

    nu har jeg testet lidt.. jeg syntes selv at der er mange af vores billeder der har “text” på. men de kommer ikke frem ved en “normal” søgning.. hvad skal der til ??

  3. Super godt indlæg! Det er helt sikkert at der er muligheder i Universal Search, og dem som kommer først ud af hullerne vil få en masse opmærksomhed. Jeg har leget lidt med video på youtube, og blev da selv overrasket, da jeg en dag søgte via google på det ord, som jeg havde kaldt en video. Midt på side 1 var der et billede af mig fra videoen og ingen andre billeder 🙂 Det virker altså! 🙂

  4. Selvfølgelig arbejder jeg kl. 1 om natten – nogen skal jo holde hjulene i gang, ikke?

    Der kan være noget med selve navngivningen af dine billeder, som vi skal se nærmere på på lidt længere sigt. Den tager vi i et mere privat rum, Peter 😉

    @Justesen: Ja – gu’ virker det!

  5. Fint indlæg.
    Der er ingen tvivl om at universal search er noget man skal tage med i sin strategi.

    Som eksempel kan jeg fortælle at der er mange der søger på “breast implants” på Google’s billedsøgning, og så er det jo ikke så tosset at have et billed på som nr. 1 🙂

  6. Enig i musens konklusion!!

    Men det er jo ikke ligefrem et resultat af Universal Search, du disker op med. Var det det, ville billedet være på selve resultatsiden, og det sker ikke, når filens navn er “kvinder.jpg”. Dejligt billede i øvrigt…

  7. Tak for en spændende artikel. Giver masser af stof til eftertanke.

    Rart at der er nogle, der tager ud i den store verden og også gider at rapportere tilbage.

  8. Velbekomme, Niels! Det er selvfølgelig meget overordnet, og nogen decideret manual er der jo ikke tale om – det falder uden for denne blogs emne. Men Google er parat til at spytte guldkorn ud, hvis du benytter søgefeltet 😉

  9. Æhm måske er det bare mig, jeg deler ikke rigtigt de andres begejstring. Det der er da old news, Rosenstand. Her er blot to af mange indlæg om det (bemærk dateringerne)
    http://www.websitemagazine.com/content/blogs/posts/articles/2704.aspx
    og
    http://searchengineland.com/070516-143312.php

    Men et forslag til en post her i bloggen kunne være en ordbog over alle de synonymer du bruger for “Lars Bachmann”. Har foreløbigt snuset mig frem til “kok” og “musen” – eller er jeg galt på den?

  10. Næ Morten – for 90% af denne blogs læsere er det HELT nyt. Husk, at denne blog henvender sig meget bredt, og de mange mails i min indbakke siden indlægget blev postet viser, at det for selv MEGET store websites i Danmark er “breaking news”.

    Kunsten består i at adressere sit publikum – eller rettere: Den del af publikum, der ikke henter ny viden på technoblogs. Og der er kun en lille del af denne blogs læsere, der gør det 😉

    Og snart kan vi her på bloggen afsløre noget endnu større: Hvem er morderen i “Forbrydelsen”. Men det er en helt anden sag.

    Lars Bachmann har mange navne. Det er skæbnen for dem, der rumsterer med en million emner på én gang 🙂 Jeg har nu aldrig kaldt ham musen? Prøv at foretage den søgning, han skriver om – og følg den til ende. Så møder du:

  11. Til gengæld kan man ikke beskylde dine kommentarer for at være “old news” – man får eddermanme svar på tiltale dag og nat. Det er selvfølgeligt rigtigt, at det gælder om at adressere sit publikum (var det sådan en hentydning om, at jeg ikke er publikum?).

    Men omvendt kan man så sige, at hvis MEGET store websites ikke følger med på udenlandske sites (for det har også været langt oppe på Digg.com – og det ER altså ikke en technoblog), så er det ikke noget under at folk påstår, at vi i Danmark er langt bagud af IT-dansen.

    Nå, skidt pyt – det er jo rart, at folk fandt det brugbart. Jeg venter spændt på listen over Bachmanns øgenavne. Den finder jeg næppe først på Digg.com.

    Har ikke fulgt med i en tv-serie siden Knight Rider, så jeg kan næppe heller begejstres, hvis du afslører drabsmanden i “Fortrydelsen” 😉

  12. Selvfølgelig er du publikum. Men tænk lige over: Du læser om Universal Search her og ved, det er fra i sommer engang. Ingen skade sket.

    Andre læser det her for første gang, fordi de ikke kan/vil/orker andre steder. Så er de også med!

    Ja – det står uhyggeligt sløjt til med det tekniske på web i Danmark. Kæmpestore skandinaviske sites nybygges og sætte si luften på en teknik, der umuliggør indeksering i nogen søgemaskine. Alle mulige individer markedsfører sig som eksperter i online markedsføring eller søgemaskineoptimering. Osv. Osv.

    Men det er jo sikkert godt nok – vi bliver ikke arbejdsløse foreløbigt 🙂

  13. Ja – der er godtnok sket en eksplosion i antallet af eksperter på det seneste. Men tror til gengæld slet ikke, det skal ses som noget negativt for jer, der arbejder professionelt med det. Det øger opmærksomheden på faget. Risikoen er, at I er på vej til at blive nettets brugtvogns-handlere, så det gælder om at spille sine kort rigtigt her i starten.

    Lad da bare de store firmaer bygge elendige websites – det øger den lille mands chance for at blande sig i kampen. Det er jo netop styrken ved nettet. IRL kan den lille iværksætter jo ikke bare købe en kæmpe butik midt på Strøget. Men det kan han online.

  14. Ja – de dukker op over det hele. Jeg er faktisk helt enig med dig (sæt x i kalenderen), for alle de nye “eksperter med mange års erfaring” falder igennem i løbet af kort tid på en opgave. Og så er det, kunderne kontakter os eller de andre “gamle” i faget. Når de gør det, er det ikke ligefrem priser, det handler om – men effekt, troværdighed og sikkerhed.

    Ja – den, der beherkser nettet, behersker sit marked!

  15. kontorhotel

    som kasper christensen sagde til ca 300 VIP, til premieren til Nattevagten… lige inden den skulle starte..

    Håber i vil nyde filmen.. PS.. Det er Ulf Pilgaard der er Morderen… sådan… jeg vil væde med det er ham ??

  16. Ja… Kasper Christensen er det levende bevis på, at det kan lade sig gøre at leve uden egentlig hjerneaktivitet.

    Lad mig så bare afsløre det da. Det er såmænd Nana Birk Larsens moder, der står bag det hele. Alle beviserne ender med at pege i den retning, hun bliver anholdt og indrømmer i sidste afsnit.

    30 sekunder før sidste afsnit slutter, dukker der noget nyt op, og grundlaget er skabt for endnu 20 afsnit med samme sweater, en forsmået og nyfigen svensk elsker, en sammenbidt og elskovssyg politiker, en ensom politimand og 56 nye plots, der hvirvles ind i hinanden. Nå ja – og så vil vi også se, at Vagns fader i virkeligheden ikke var læge men Lee Harvey Oswald. Og at Hartmann har en skjult dagsorden, der handler om at overtage aktiemajoriteten i Maersk. Nemlig ja!

  17. kontorhotel

    hvad skete der med Jack B. han kommer jo som special Guest star i næste afsnit iflg.reuters (-:

  18. Det er ikke pænt at afsløre plottet i afsnit 84 af Forbrydelsen på den måde, Peter. Men når du nu HAR gjort det:

    I afsnit 84 er vi nået til 2009, og Danmark har haft en regering bestående af S og SF med støtte fra De Radikale og Ny Alliance i 18 måneder. Indvandringen er nu oppe på over 1.600 asylansøgere pr. uge, og i henhold til de nye love om asyl, får enhver, der krydser grænsen og siger “asyl” straks en embedsbolig og en understøttelse på 32.875 kr. om måneden. For at mildne de stakkels asylansøgeres hårde hverdag som landflygtige, er skatten naturligvis kun på 10% for denne gruppe. Det hele finansieres via en afgiftsforhøjelse på ejendomme og brændstof.

    Som det er traditionen for socialdemokratisk ledede regeringsperioder, er det også denne gang tilfældet, at virksomhederne lider og levestandarden for den menige dansker falder dramatisk. En liter benzin er oppe på 22 kr., men som Helle Thorning siger: “Hvad betyder det, når en bil er så dyr, at ingen har råd til at købe den? Og vores nyindførte roadpricing på alle køretøjer, der er nyere end 10 år, regulerer jo trafikken helt automatisk”.

    Byernes kontorejendomme står tomme, for det meste af erhvervslivet er flygtet ud af landet inden regeringen lagde en 280% afgift på virksomhedsflytninger for at finansiere et stort U-landsprojekt med gratis ansigtsløftninger til alle somaliere.

    Hartmann skiftede i tide til S og blev dermed daglig leder i det nationaliserede Maersk, der på blot 8 måneder har tabt 91% af sin aktiekapital. En snøvlende Villy Søvndal udtaler i den anledning, at det er “aldeles uproblematisk”, for der er stadig uudnyttede muligheder for at beskatte sig frem til at dække den tabte kapital. Det er i øvrigt i samme periode, hvor arbejdsløsheden runder 300.000 mennesker og statsgælden er vokset så meget, at hver dansker skylder 250.000 kr. væk. Naser Khader har fortsat intet forstået af noget som helst, og han drømmer blot om en ny Muhammed-konflikt, så han kan få en berettigelse igen. Han læser i øvrigt fortsat op på sin skattepolitik fra 2007, men kan stadig ikke huske noget af den.

    Det er her, Jack Bauer ankommer til Danmark for at støtte en vis kriminalbetjent i afhøringerne af den nye mistænkte i mordsagen – Nanas lillebror. Bauers assistance har vist sig nødvendig, da den sure lugt fra Lunds sweater nu er så slem, at alle omkring hende besvimer. Med undtagelse af Bauer naturligvis – han klarer jo alt.

    Lad os blot afsløre, at i afsnit 95 kommer Chloe ind fra Californien for at undersøge rygterne om, at Bauer og Lund har en romance. Og hun forelsker sig pladask i Lunds tavse chef, der dog ikke ænser hende.

    Men det er en helt anden historie…

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Rigtige mænd og ditto kvinder deler - og får god karma:

70 27 14 40 (dansk takst)

Vi har åbent mandag til fredag fra 14:00 til 23:00 dansk tid på telefonen.

Du kan skrive en e-mail, når det passer dig - vi svarer lynhurtigt!

SEO-LEX 19 - Bogen om SEO

Vil du lære SEO - så køb min bog, fyldt med alle mine erfaringer fra 20 år i branchen.

  • 426 sider SEO e-bog  – 100 minutters videoer
  • Kendt som "Biblen om SEO"
  • Nyeste udgave: 10. december 2018
Scroll til toppen