Som tidligere skrevet handlede en god del af SMX i Stockholm direkte eller indirekte om Universal Search. Og som lovet vil jeg fortælle en smule om det – og om de muligheder, du har for at markedsføre dig via “nye” kanaler til din målgruppe. Indlægget er ikke specielt nørdet, men hvis du ikke interesserer dig for synlighed i søgemaskiner som Google, mere salg, større indtjening og den slags, skal du nok springe over.

Jeg vil ultrakort forklare, hvordan søgningen foregik før Universal Search blev implementeret – og lige så kort forklare, hvordan det fungerer i dag. Jeg kommer også forbi nogle åbenlyse forretningsmuligheder i forbindelse med Universal Search.

I princippet har Google fem store kasser, der hver især er fyldt med alt (næsten), hvad der findes på nettet inden for: Dokumenter, videoer, billeder, blogs og nyheder. Søger du f.eks. efter billeder i Googles billedsøgning, er det kassen med billeder, Google kigger i. Og så videre…

I “gamle dage” skete der følgende, når du foretog en søgning på Googles normale hjemmeside efter “Shakira”: Google vurderede, at du ønskede at se dokumenter – ikke video eller billeder etc. – om den lille sangerinde, og derfor hentede Google de dokumenter, der blev fundet relevante. Det var i gamle dage.

I dag er Universal Search indført på alle Google(dot) et-eller-andet, og det er i virkeligheden en teknologisk bedrift af nærmest uhyrlige proportioner. Lad os lige dykke ned i den et øjeblik:

Google Universal Search – Ekstrem datakraft

Med Universal Search er det en helt ekstrem fremvisning af datakraft, der finder sted, når du søger – for med Universal Search sker det et opslag i samtlige fem “kasser” med data hos Google samtidigt – og i realtid. Hvis vi lige holder fast i søgningen efter “Shakira” sker der det, at Google kigger i alle fem kasser efter relevant indhold om Shakira. Det vil sige dokumenter, billeder, video, nyheder og blogs. Og på et splitsekund er det fundet frem, ranket og præsenteret for dig i forhold til din lokation, dine præferencer etc. Jeg har her indsat et screendump fra en Google søgning på netop “Shakira”, der viser dig, hvad Universal Search indebærer:

Universal Search på Google - sådan udnytter du det

Universal Search på Google – Åbner i nyt vindue ved klik

Som du kan se, er søgeresultatet en blanding af traditionelle sider, videoer og billeder. Der kunne også have været blogs og nyheder, hvis Google havde fundet det relevant netop her. Jeg synes, det er en fed måde at få vist resultater på. Og mon ikke lige der er muligheder i det…!

Større synlighed med omtanke

Med Universal Search på Google er det pludseligt blevet meget mere interessant at foretage optimering af billeder, videoer etc med henblik på placering i søgeresultaterne. Det kan skabe øget trafik og større salg. Det er selvfølgelig ikke alle, der kan have lige stor glæde af mulighederne, men for mange er det oplagt. Det kræver omtanke og nytænkning, når billeder navngives, tagges og omgives med tekst. Men mulighederne er utallige, og det er med Universal Search som med så meget andet: Det er de såkaldte “first movers”, der kan hente gevinsterne.

Billeder har en stor indflydelse på os, og hvis du f.eks. søger efter et “hotel ved stranden”, og resultatsiden består af en lang række dokumenter og ét lækkert billede af en strand – mon så ikke du klikker der først?

Hemmeligheden består i at tænke Universal Search ind – og samtidig have forstand på billedsprog, billedbeskæring etc. Igen en kæmpe fordel for virksomheder som os, der har både søgemaskineeksperter og nogle af de absolut dygtigste designere i huset.

Videoer er en anden mulighed for at skabe øget synlighed i Google og samtidig brande din virksomhed. Også her er der visse konventioner, der skal overholdes, når det handler om at tagge, navngive osv.

Når man nu ved, at der er mange søgninger efter f.eks. en bestemt berømthed, er det jo ikke forbudt at tænke lidt over, hvem det primært er, der søger efter netop den pågældende. Lad os sige, at det er Richard Geere. Lad os antage, at det primært er kvinder i alderen 40-60, der søger efter netop ham på nettet. Hvis du nu sælger produkter, der henvender sig til netop den målgruppe, kunne det være, du skulle lægge to og to sammen? Jeg siger ikke, konverteringen ville blive voldsomt god, men indsatsen ville heller ikke være særligt stor.

SEO og Universal Search

Som med al anden SEO gælder det, at kombinationen af viden, erfaring, mavefornemmelse og holistisk betragtning er vejen frem. Men der er nye muligheder med Universal Search og SEO, som de kommende måneder skal udforskes og udvikles. Vi sysler lidt med forskellige modeller, der kan benyttes til online branding og forskellige alternative søgninger. Men det skal du nok opdage – ude på Google 😉

Nettet bugner af viden og betragtninger om Universal Search, så der er ingen grund til at gå yderligere i dybden med det tekniske her. For os, der arbejder professionelt med søgeoptimering, åbner det helt nye veje. Og det sætter endnu større afstand mellem dem, der kan – og dem der siger, de kan. På samme måde som der over de kommende måneder vil opstå større forskel på websites og webbutikkers synlighed i Universal Search resultaterne. Sådan er det.

Har du spørgsmål, er du altid velkommen!

Rosenstand out!

[tags]Universal Search, Google, SEO[/tags]