“Hvordan skulle jeg have vidst, at det var sådan en bandit?”. Det var spørgsmålet, en lidt uheldig e-købmand stillede mig i fredags i en telefonsamtale. Han havde indgået en aftale med en person om online markedsføring, men personen levede på ingen måde op til egne løfter. Nu kunne den uheldige e-købmand se tilbage på nogle måneders betaling af et større beløb uden at have fået noget ud af det overhovedet. Og endnu værre: Han sad fastlåst i en aftale, han ikke kunne komme ud af foreløbig. Hans situation kom ikke bag på mig, for han er langt fra den første, der er endt i kløerne på samme bandit. En skam! Der er muligheder for at undgå de fleste af den slags situationer, og for mig er de helt integrerede i min dagligdag – men det er de tydeligt ikke for alle. Derfor et par tips til den sag.

Når jeg skal entrere med en kunde, en leverandør eller anden form for samarbejdspartner, er der nogle helt faste rutiner, jeg altid følger. Det kan synes paranoidt, men jeg har det fint med, at ingen af mine virksomheder udsættes for tab på debitorer – og at mine leverandører kan mindst det, de siger, de kan. Og er der en grum historik, ved jeg, at jeg skal passe godt på. Enten med en ultrahård kreditpolitik, krav om forudbetaling eller helt at undlade et samarbejde.

Det centrale virksomhedsregister

Her findes en guldgrube af information om virksomheder – og især om personer. Jeg plejer at tjekke på personnavn, når jeg skal vide, hvem jeg måske skal lege med. Det er ganske effektivt og kan give et fint billede af personen bag det firma, jeg måske skal lave noget sammen med. Du skal selv afgøre din tolerancetærskel – kan du leve med striber af konkurser, tvangsopløsninger osv. hos en kommende samarbejdspartner eller ej. Det er dit valg – men nu ved du, hvor du kan tjekke det.

Personsøgning på cvr.dk: Klik her

Google – svaret på det meste

Trods det faktum at det at “Google” er blevet en del af sproget, er der utroligt mange, der ikke gør det, når det gælder om at tjekke potentielle samarbejdspartnere. Jeg forstår ikke hvorfor!

At “Google” firmanavnet samt navn på kontaktperson, direktør etc. er et fantastisk og helt gratis værktøj, der kan spare store summer og masser af hovedpine. Hvis du er i markedet efter en tømrer for eksempel, og du mener, du har fundet ham – så tjek ham på Google og på cvr.dk

Lad os sige, at et kig på cvr.dk viser, at han har 4-5 selskabslukninger bag sig – og en søgning på Google efterfølgende viser, at han omtales negativt og dokumenteret flere steder på nettet – vil du så bede ham bygge din nye 1. sal? Jeg siger ikke, at en konkurs eller en tvangsopløsning skal være et “Kainsmærke”, men hvis der nu er en hel række af dem og ikke meget andet? For mig er det i hvert fald grund nok til at finde en anden tømrer.

Referencer er sandhedens øjeblik

Referencer er altid godt at tjekke. I online branchen i særdeleshed. Masser af hjemmesider bugner af flotte referencer, men tjekker du dem, viser det sig ofte, at de nævnte virksomheder end ikke kender den leverandør, der påstår at udføre arbejde for dem – eller at der er tale om en lille opgave udført for fem år siden.

Lad dig ikke forblænde af referencer – i hvert fald ikke før, du har talt med dem. Og det er netop det, du skal: Hvis det overhovedet er muligt, skal du tale med mindst én og gerne flere af de firmaer, der opgives som referencer. Det kan være en særdeles oplysende samtale – både positivt og negativt. Og helt ærligt: Hvis du skal ud og bygge ny 1. sal eller lægge din hjemmesides fremtid i fremmede hænder, kan du godt lige bruge det kvarter, det sammenlagt tager at gøre alt det, jeg lige har foreslået dig.

Rosenstand out!