Jeg vil lige dele denne med jer – taget direkte ud af virkeligheden og forhåbentlig til inspiration for dig i dit daglige arbejde. Jeg havde en snak med en kunde i dag, der driver en ganske succesfuld webshop. Blandt meget andet talte vi om hendes blog, som hun måtte indrømme, at hun forsømte mere, end godt er. Jeg spurgte hende hvorfor, hun forsømte den – for sagen er, at den faktisk ranker ganske godt, og at den også forsyner hende med en hel del konverterende gæster. Og så udspandt der sig følgende lille dialog på Skype:
Hun: Jeg er ganske enkelt gået i stå med at finde på noget at skrive om på min blog. Jeg synes slet ikke, der dukker noget op i mit hoved.
Mig: OK – men fortæl mig lige engang, hvor mange telefonopkald til jeres kundeservice, du har pr. dag – bare sådan i snit?
Hun: Jeg mener, jeg har en 8-12 opkald hver dag.
Mig: Hvor mange af dem handler om spørgsmål til brugen af dine produkter, vil du mene?
Hun: Åh – det er nok omkring halvdelen. Resten handler om forsendelse og sådan noget.
Mig: Så du har altså ca. 4-5 spørgsmål dagligt om brugen af dine produkter. Bruger du lang tid på at forklare brugen til dem, der ringer?
Hun: Nogle gange tager det faktisk en del tid. Måske bruger jeg mellem en halv time og en hel time hver dag på det.
Mig: Er det tit de samme spørgsmål – sådan +/- lidt, du får stillet?
Hun: Ja faktisk. Der dukker selvfølgelig noget nyt op også, men det er tit grundlæggende det samme, som folk ikke forstår eller ikke ved noget om.
Mig: OK så. Du siger, du ikke ved, hvad du skal blogge om, selvom du får en 4-5 emner hver dag? Er du sikker på, du ikke ved, hvad du skal skrive om på din blog?
Der blev helt stille – lige præcis længe nok til, at jeg samlede luft til at spørge, om hun stadig var der. Og så var det, hun svarede:
Hun: For satan da. Hov, undskyld jeg bander. Men for pokker da! Hvorfor tænkte jeg ikke på det?
Og så sludrede vi ellers videre lidt endnu. Og lige nu tror jeg, hun sidder og skriver, så blodet flyder fra neglene. Og det var faktisk bare det, jeg ville dele med dig. Ku’ du bruge det til noget?
Rosenstand out!
Ja nogle gange hjælper det lige at få indspark udefra! Er det en du coacher på fast basis? Synes jeg har hørt du gør lidt i det også?
Hej Carsten
Tja – hendes virksomhed er kunde hos os på søgemaskineoptimering, men hun er ikke en af dem, jeg coacher med andet. Og jo – det er rigtigt, at jeg efterhånden har en del mennesker, der mere eller mindre jævnligt har en “session” med mig. Det er vokset ganske meget, siden jeg udgav “Virkeligheden er klog“.
Jeg kender det godt selv, tricket er at have en shortlist med ideer. Man kan ikke tvinge dem frem, når man prøver bilder man automatisk sig selv ind, at der simpelthen ikke er mere at skrive om.
Og så er det egentlig utroligt at så få iværksættere udnytter en firmablog, det er virkelig fantastisk på så mange måder!
Fantastisk!
Udover at det sikkert kan skabe trafik og konverteringer vil denne type indhold også kunne spare hendes tid på længere sigt.
Hvis hun formår at forklare de hyppige spørgsmål på sitet. Ligesom nogle virksomheder har stor succes ved at bruge en FAQ.
– Alexander Larsen
Hej Thomas
Kender godt problemet:( Jeg er dog i en branche hvor man på grund af dansk lovgivning ikke må skrive noget op produkterne (anprise) ud over indhold hvilket gør det ekstra svært.
Nu taler du kun om blogs, men vil du anbefale at bruge samme metode til G+, eller er den ikke egnet til en form for FAQ?
Du må vel gerne skrive om de lidelser, vitaminmangel etc., der findes – og så nævne, at “nogle mener”, at det og det produkt kan have en gavnlig virkning?
Ja – en G+ firmaside kan være et udmærket alternativ til en blog.
Jeg burde snart starte med at blogge på min side, for jeg får MANGE spørgsmål – men så er det spørgsmålet om jeg egentlig har en fordel ved at blogge om det – for det er jo i princippet de timer jeg fakturerer når folk har spørgsmål.
Nogle af dem er dog SÅ basic at jeg har skrevet nogle af dem ned gennem tiden og har dem til at ligge online.
Hej Thomas
Fint indspark – Jeg tror langt hen af vejen, at det handler om at fange ideerne mens de er der og ikke mens man gerne vil have dem. For man noteret sig og sat i system, hver gang man får en idé til et indlæg så skriv det ned og have det liggende synligt, så du senere kan vende tilbage til indlægget.
Bruger du selv samme lille skriveblokeringshack til din egen blog? 😉
Hej Nikolaj
Ja – det gør jeg da. Min udfordring er først og fremmest tid. Jeg driver en 3-4 virksomheder, jeg er booket måneder frem med søgemaskineoptimering, og jeg skal også huske at leve. Men jo 😉
Hej Thomas, jeg læser din blog og ser dine videoer meget gerne. Du har en vidunderlig måde at gennemskue og forklare SEO. Når jeg har en ide, omsætter jeg den med det samme, også hvis det er midt om natten. For næste dag har jeg måske ikke glemt det, men det er sværere at realisere.Når jeg læser alt hvad jeg har skrevet, ved jeg at det tit og ofte var et snapshot.
Tak skal du have, Jan.
Hej Thomas,jeg vil gerne at jeg skriver en bog,kan du hjælp mig
Hej Samira
Det kan sagtens være, jeg kan det. Jeg skal selvfølgelig høre lidt mere om, hvad du skal have hjælp til, før jeg kan vurdere, om jeg kan byde ind kvalificeret. Vær opmærksom på, at jeg tager 1.595 kr. ekskl. moms pr. time for min tid. Send mig en mail på thomas@concept-i.dk med lidt mere information.
Jeg kender det godt selv, tricket er at have en shortlist med ideer. Man kan ikke tvinge dem frem, når man prøver bilder man automatisk sig selv ind, at der simpelthen ikke er mere at skrive om.
Bruger du selv samme lille skriveblokeringshack til din egen blog?