WordPress søgemaskineoptimering

Jeg har fornøjelsen at byde velkommen til en gæsteblogger i dag – nemlig Brian Brandt. Han har skrevet en artikel om søgemaskineoptimering af WordPress. Brian Brandt er også forfatter til E-bogen Jysk eMarketing, som du stadig kan nå at få med i købet, hvis du køber min SEO bog (SEO-LEX), mens der stadig er gratis og fulde versioner af Brians bog i puljen. Hint: Der er ikke SÅ mange af dem tilbage!

Denne artikel er skrevet af gæsteforfatter og WordPress ekspert Brian Brandt, der til daglig arbejder med WordPress som eneste redskab til design af hjemmesider og blogs.

Jeg vil med denne artikel prøve at belyse nogle af de fejl som en WordPress installation har fra start, og generelle SEO fejl i themes (på dansk skabelon, men vil igennem artikel hedde “themes”) og samtidig komme med et forslag til en løsning på problemerne.

Det ta’r kun 5 minutter

En WordPress installation tager kun 5 minutter – der skal overføres nogle filer til dit webhotel via din ftp klient (kunne fx. være stifinder) og så skal man gå ind på sin hjemmeside-adresse ex. minnyeblog.dk og så skal man indtaste lidt indstillinger til WordPress, såsom database login info, titel og emailadresse. Derefter er bloggen installeret, og man kan gå i gang med at skrive.

Så enkelt er det desværre ikke, da WordPress skaber lidt problemer med dynamiske links, pinger ikke alle de gode tjenester, du kan som standard ikke skrive meta keywords og meta description, forkerte title-tags, duplicate content og forkerte overskrifter. (som læser af denne blog, bør du kende til disse udtryk 🙂 – ellers læs Rosenstands udmærkede SEO for begyndere ). Eller endnu bedre: Køb SEO-LEX 10.0 i fuld udgave – lige her.

Permanente links – pæne links

Vi starter med de indstillinger du kan lave fra din WordPress administration. Fra start laver din blog dynamiske urls, dvs dine links ser således ud:

 

Det skal vi have lavet om, så vi kan få nogle pæne links. Du går ind i “indstillinger -> permanente links” i din WordPress administration. Det giver dig lidt forskellige muligheder som standard, eller du kan lave din egen sammensætning. Jeg vil som regel gerne have en kategori på mine links, og så vil jeg gerne at mine links ender på .html. Derfor indsætter jeg i sidste kasse denne linie:

/%category%/%postname%.html

Det giver links der nu ser således ud:

 

Du kan vælge ikke at skrive /%category%/ og så fjerner den mellemleddet “wordpress”. Ligger din hjemmeside på en ordentlig webhosting, så vil du kunne trykke opdater og din .htaccess fil vil automatisk være opdateret. Hvis du ikke gør, skal du tilføje de linier der dukker op i en kasse nederst på siden til din .htaccess fil og manuelt uploade den til roden af dit webhotel.

Ping de rigtige tjenester

At pinge betyder at du sender en besked til et sted om at du nu har lavet et nyt indlæg. Det kan være fx at du gerne vil pinge Google, så du hurtigere kan komme med i deres indeks.

For en dansk blog, er det vigtigste at du pinger tjenesterne Overskrift og Blogbot (kræver login), da det er to gode danske tjenester, som viser alle de sidste nye indlæg fra alle de tilmeldte blogs. Der er rigtig mange danske blogs tilmeldt, og du vil gerne være en af dem.

Du skal ind i “Indstilinger -> Skrivning” og se nederst, hvor der står “Opdateringstjenester“. Jeg plejer at tilføje følgende liste – nogle af dem er til udenlandske tjenester, men det kan sjældent skade.

http://www.overskrift.dk/ping/
http://rpc.weblogs.com/RPC2
http://rpc.twingly.com/
http://blogsearch.google.com/ping/RPC2

http://ping.feedburner.com

http://blog.goo.ne.jp/XMLRPC
http://blogsearch.google.com/ping/RPC2
http://ping.bitacoras.com

http://ping.myblog.jp
http://ping.syndic8.com/xmlrpc.php

http://rpc.pingomatic.com/

http://wasalive.com/ping/

Meta keywords og Meta description

En god meta description (meta beskrivelse) er vigtig, da det er din “reklametekst”, og som er det der skal sørge for at folk vælger dit link når de søger i Google. Dette og så meta keywords laver WordPress ikke som standard, og derfor kræver det at du installerer et plugin.

Jeg råder altid folk til at få All in one SEO pack installeret, da den gør tingene automatisk for dig, hvis du ikke ønsker at røre en finger – og hvem vil ikke gerne have alt automatiseret. Et mere avanceret SEO plugin er “Headspace 2”, hvilket er All in one SEO pack på steroider, men kræver mere manuelt arbejde.

Når du har installeret All in one SEO pack (og aktiveret det), får du en ny “boks” under din indlægsadministration.

billede-11

Her kan du nu skrive “Title”, “Description” og “Keywords”. Tre standard SEO ting, som burde være standard i WordPress, men er det ikke. Forsøg altid så vidt muligt at skrive en unik beskrivelse, da du med en god beskrivelse kan få rigtig mange ekstra besøgende ind på din hjemmeside.

Jeg skrev lige for lidt siden, at alting er automatiseret – og det er tingene nu blevet. Vælger du at lade være med at skrive noget i All in one SEO pack boxen, så tilføjer pluginet selv automatisk de rigtige ting.

  • Title tilføjes automatisk ud fra dit indlægs overskrift
  • Description tilføjes automatisk ud fra de første 160 bogstaver du skriver i dit indlæg
  • Keywords tilføjes automatisk ud fra dine tags (laver du ingen tags, ingen keywords)

Rigtige Title tags

Nu bevæger vi os ind i at ændre lidt i themes, da en del theme-designere ofte ikke har ret meget SEO kendskab og derfor laver nogle basale fejl. Den første fejl de begår er at lave noget værre sjusk med dit title-tag. Det kan ofte ses, hvis dit blogs navn står før dit indlægs navn:

billede-12

Du skal ind og redigere i dit theme, hvilket du gør ved at gå ind i din WordPress administration og finde “Udseende -> Editor“. Derinde ser du sikkert en masse volapyk i midten, og så en masse links over til højre. Der skal du finde og klikke på det link der hedder “Header (header.php)“. Nu skal du kigge det volapyk i midten igennem og finde en linie, hvor der står noget med:

<?php bloginfo('name'); ?> - <?php wp_title(''); ?>

Det skal du flytte lidt rundt på, så der istedet står:

<?php wp_title(''); ?> - <?php bloginfo('name'); ?>

Det giver dine keywords maksimal effekt i søgemaskinerne, da jo tidligere i title taget dit keyword står, jo mere betydning tildeler søgemaskinerne det.

Duplicate content (duplikeret indhold)

Over 75% af de WordPress blogs jeg ser er ramt af duplicate content, hvilket bestemt ikke er en god ting – hør Rosenstands podcast om hvad duplicate content er. Har du hørt det? Godt, så ved du også det skal fjernes.

Nogle theme-designere har fjernet risikoen for det, men bruger du WordPress’ standard theme med det rundede blå toplogo så er du ramt.

Du ser det på blogs, hvor man på forsiden ser de sidste 10 indlæg, og den viser det i fuld længde. Det vil sige du kan læse hele indlægget på forsiden, og alle de andre indlæg på forsiden også. Den samme tekst går jo igen på undersiderne – ikke godt. Det skal vi have fjernet, og for at gøre det, skal vi igen ind i theme editoren (Udseende -> Editor). Denne gang finder du filen “Index (index.php)”. Det er igen en omgang volapyk for de fleste, men du skal lede efter en linie der ser således ud: (et lille fif er, at du kan trykke “ctrl + f” (eller ctrl + b) og få en søgefunktion og så bare indsætte “content” og søg).

<?php the_content(__('Read the rest of this entry &raquo;', 'kubrick')); ?>

Det specielle ved denne linie er ordet “content”. På dansk er det “indhold”. Den fortæller os, at den viser hele indholdet af indlægget. Men vi vil gerne forkorte det, så den kun tager et lille uddrag – og på engelsk hedder det “excerpt”. Derfor skifter vi ordet “content” ud med “excerpt”. Så linien hedder nu:

<?php the_excerpt(__('Read the rest of this entry &raquo;', 'kubrick')); ?>

Prøv nu at kigge på din forside, alle indlæg skulle gerne være kortet af nu. Går du derefter ind på fx en kategori oversigt, så har du stadig problemet. Ja, du kan jo også prøve at gå ind i en arkiv oversigt, fx for år 2008. Problemet vil også være dér endnu. Derfor skal du også ind i filerne “Arkiver (archive.php)” og “Kategori (category.php)” og ændre “content” til “excerpt”. Du kan godt se, at vi pludselig kunne have haft den samme tekst i fuld længde på mange forskellige sider. For der findes faktisk også et forfatter-arkiv og et tag-arkiv, hvor siden også ville have optrådt. Forfatter og tag arkiv går som regel ind under “Arkiver” siden, så dem skal du ikke bekymre dig om længere.

To H1 overskrifter er en for mange

De fleste themes, og WordPress standard themet har den lille fejl, at den altid har et H1 tag omkring blogtitlen.

h1-tags

Det er for så vidt godt nok på forsiden, men ikke når vi kommer ind på et indlæg, så skal det være titlen på indlægget, der skal være det vigtigste. Et H1 tag definerer hvad der er det vigtigste indhold på en side – og på indlægssiden er det ikke blog titlen.

Så vi skal atter en gang lige ind i “Header (header.php)” og denne gang skal vi finde linien:

<h1><a href="<?php echo get_option('home'); ?>/"><?php bloginfo('name'); ?></a></h1>

Det er blog titlen (teksten) som du ser inde i midten af den rundede blå boks i toppen af din blog. Den vil vi godt gøre en smule dynamisk, så når vi står på en indlægsside, eller på en almindelig side, skal den ikke hedde H1, men istedet H2.

Så istedet for ovenstående kode, indsætter du nu denne:

<?php if(is_single() OR is_page()) {
//Fortæller WordPress, at hvis man er på indlæg (single) eller en side (page), så skal nedenstående kode bruges
?>
<h2><a href="<?php echo get_option('home'); ?>/"><?php bloginfo('name'); ?></a></h2>
<div class="description"><?php bloginfo('description'); ?></div>
<?php }
else {
// Ellers skal den bruge standard koden - hvilket så bliver på forside og arkiv siden
?>
<h1><a href="<?php echo get_option('home'); ?>/"><?php bloginfo('name'); ?></a></h1>
<div class="description"><?php bloginfo('description'); ?></div>
<?php } ?>

Nu når man går ind på et indlæg eller en side på sin blog, så vil den lave blogtitlen om til et H2 tag, og dermed forøger vi nu vores indlægs titel til at være det mest vigtige på siden.

De små ting der gør den store forskel

Ovenstående er nogle basale ting som du bør gøre med din WordPress blog når du opretter den – og det er aldrig for sent at gøre det nu. Når du har gjort ovenstående, står du stærkt i kampen om at placere dig forrest i køen på Google eller de andre søgemaskiner.

Vil du dog lige gøre lidt ekstra ud af søgemaskineoptimeringen af din WordPress blog, kan du overveje et par af disse plugins, for lige at give den et ekstra pift.

Yoast Breadcrumb – dette lille plugin laver en “brødkrumme” menu, kendt fra fx dba.dk. Det øger brugervenligheden for dine besøgende, men giver også søgemaskinerne en ekstra mulighed for at crawle din blog.

WP-PageNavi – dette lille plugin laver en sideoversigt i bunden på din forside. Som standard viser den bare “tidligere artikler”, men dette plugin erstatter det med en masse små tal, som linker til dine arkiver – rigtig godt hvis du har mange indlæg.

Google XML sitemap – dette plugin laver et XML sitemap, hvilket er noget Google bliver rigtig glad for. Det sitemap kan du tage og putte ind i Google webmaster værktøjer og lære en masse om din blog. Eller du kan bare lade den pinge Google hver gang du laver en ændring eller et nyt indlæg.


Og det var så ordene fra hr. Brandt, og de var jo ikke så ringe endda. God fornøjelse med at få tunet din WordPress blog!

Rosenstand (og Brandt) out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

66 kommentarer til “WordPress søgemaskineoptimering”

  1. Fedt med lidt gæsteblogging 🙂

    Rigtig god gennemgang af mange af de mangler der kommer med en clean WordPress installation Brian. Og fedt med de grundige mini-guides af hvor man skal rette de forskellige ting. Og det er jo ikke fordi det er raketvidenskab at tilrette de her ting (I hvert fald slet ikke efter denne “guide”).

    Omkring sidenavigation bruger jeg et plugin der hedder WP Page Numbers. Det kører også suverænt, men kan jo nok noget af det samme som WP-PageNavi.

    God weekend til jer begge to herfra.

  2. Det er virkeligt en god guide, tak til Brian og Rosenstand.

    I henseende til seo har jeg dog længe haft den mavefornemmelse, at ren html-kodning virker bedre. Det er måske bare mig, der ikke lave WordPress-tingene ordentligt. Men uanset hvad jeg gør, synes jeg det virker bedre med en simpel html.

    Rigtig godt at få lidt info om, hvordan man retter i php-filerne. Mange mennesker kommer til at spare rigtig meget tid ved at bruge denne guide.

    Stående ovationer herfra 🙂

    1. Hej Marcus
      Et system som WordPress eller CMS kan altid sparke r.. i forhold til SEO, hvis de sættes rigtigt op og bruges rigtigt. Men som Brian skriver: Det er ikke mange blogs, der er trimmet i forhold til SEO.

  3. Martin Hegelund

    Glimrende artikel om nogle af de ting, som WP burde leveres med som standard. Jeg har dog en mindre rettelse: “<a href="/”>” skal vel ændres til “<a href="/”>”… 😉

    Bemærk: Slåfejlen i koden i indlægget er nu rettet, så du skal blot tage koden der.

  4. Jubiii… endelig noget godt indhold på denne blog… 😉
    Sorry, kunne ikke dy mig for at drille lidt… Håber du tilgiver mig Thomas, du ved vist godt hvad jeg virkeligt mener…

    Men til Brian, rigtigt godt og let forståeligt indlæg, det kan du godt være tilfreds med…
    Jeg bemærkede også fejlen Martin henviser til… det skal vist rettes snarest…
    Men rigtigt set at det er en fejl de fleste templates har.

    Nå, jeg må over til yoast og hente hans breadcrump plugin… Tak for god læsning!

  5. Så har jeg fikset slåfejlen i Brians lille kursus her. Som en passende straf til Brian vil jeg foreslå, at han tvangsindlægges til at lytte til Margrethe Auken i fem minutter non-stop. Dette burde være rigeligt til at lære ham at læse korrektur 😉

  6. Claus D Jensen

    Hej,

    Super indlæg!

    Jeg har rettet til, undtagen det under to H1 er en for meget.

    Jeg kan ikke finde:
    <a href="/”>

    Kan den se anderledes ud?

    Mvh
    Claus

    1. Hej Claus

      Prøv at tjekke hele kommentarsporet. Brian havde lavet en slåfejl, og den er nu rettet, så koden står korrekt i selve indlægget. Jeg tror lige, jeg får Martin Hegelunds kommentar ændret, så koden kommer med der, inden andre kommer i knibe.

  7. Claus D Jensen

    Hej Thomas,

    Jeg har simpelthen ikke den kode linje, som Brian skriver, man skal udskifte…

    Derfor tænker jeg, om der kan være varianter af den?

    1. Nej – den er heller ikke i mit theme, men jeg ved, den er i mange. Jeg er ikke programmør, så jeg tror, det er bedre, hvis Brian svarer dig. Og mon ikke han lurer med her?

  8. Thomas, du skal da vist have slået “besvar kommentar” til, så man kan svare direkte på andres kommentarer – det ville gøre mit liv nemmere her nu :-).

    @Martin – Tak for rettelsen…
    @Thomas – Det var da den værste straf du kan give mig (ej okay, at skulle have lyttet til Simon Emil Ammitzbøl i 30 sekunder ville have været en større straf!

    @Claus – Der kan være forskellige måder en theme-designer har valgt at gøre det på. Jeg har i denne artikel taget udgangspunkt i standard themet som følger med WordPress (den blå rundede header).
    Men det du skal lede efter er i princippet bare det som trækker din blogs titel frem. (det er den php kode der står imellem tagget under “to H1 er en for mange”

  9. Tak for en super gennemgang – var lidt spændt på, hvor mange “fejl” jeg havde i mine blog. Men det ser heldigvis ikke så slemt ud 🙂

    Har dog copy/paste’et dine ping-liste ind med stor fornøjelse.

  10. Hep,
    vil lige tilføje at selvom jeg er helt enig i at %postname% strukturen som er foreslået her er den optimale set fra et brugersynspunkt, skal man være opmærksom på at det også er en af de mest krævende (for database/server) at omskrive fra standard urlen med id= – det betyder ikke vanvittigt meget på små til mellemstore blogs, men hvis det er en blog med meget trafik, kan man hjælpe en hel del ved at lave sin url om til %postid%-%category%/%postname%.html. %postid% delen er ikke smuk, men gør at database/server med det samme ved hvilken post det er, der skal have en smuk url.

    (hvis man vil ind i teknikaliteterne kan man læse en laaang diskussion her:

  11. …bestemt – caching er altid godt – men hvis der er meget indhold, kan man ikke have alle sider cachet altid. Typisk bliver cachen oprettet første gang siden besøges og slettes så efter noget tid igen.

    …et andet argument for at have et id i urlen er at Google News har en numerisk værdi som et af kriterierne for at medtage links.

  12. Æv, jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal lave om i mit K2-tema for at undgå duplicate content… :-/ Jeg kan se at jeg har fulde indlæg på mine kategori-sider , forsiden, tag-sider osv., men jeg kan ikke finde en kode der ligner den der . Nogen der ved hvad jeg skal kigge efter og rette når jeg bruger K2?
    I øvrigt har jeg under Indstillinger > Læsning valgt “For hvert indlæg, vis Resume”, men det ser ikke ud til at have nogen virkning…

  13. Hej Brian (og Thomas)

    Super god post om SEO af WordPress, du kommer rundt om næsten alle væsentlige tekniske SEO problemstillinger.

    Jeg har lige et par tilllæskommentarer hertil.

    Bemærk:
    [ erstattes med mindre-end tegnet
    ] erstattes med større-end tegnet

    Kommentar til “To H1 overskrifter er en for mange”:
    —————————————————-
    Jeg synes slet ikke der skal optræde [Hx] tags i de templatefiler, der bruges til at fremvise posts og sider,

    her tænker jeg på ‘single.php’ og ‘page.php’.

    De skal heller ikke optræde som kolonneoverskrifter for widgets. Sidstnævnte kan være tricky at fixe, for man

    skal typisk ind i WordPress kernen og tilpasse koden.

    I stedet skal man helt overlade til webmasteren, at få skrevet en god [H1] overskrift og eventuelt en eller

    flere [H2] underoverskrifter inde i selve editoren.

    Jeg ved godt det kræver, at webmaster har viden om at disse overskrifter er påkrævet af ham/hende, når der

    skrives nyt indhold. Men det giver et langt bedre resulat i sidste ende. En fast [Hx] overskrift til

    posts/pages, der er hardcoded ind i template filerne, er alt for begrænsende. Det er jo oftest kun en

    posts/sides titel (bemærk, det er ikke browser titel jeg omtaler) der kan benyttes hertil. Disse titler

    bliver tit meget korte, da de jo også figurerer som de linktekster, der fremkommer rundt i al navigationen.

    Alternativ til [?php the_excerpt(__(‘Read the rest of this entry »’, ‘kubrick’)); ?]:
    ———————————————————————————————-
    Hvis man som webmaster gør brug af [!– more –] funktionen inde i editoren, hvor man som webmaster selv

    bestemmer hvor meget af et blogindlæg der skal vises på eksempelvis forsiden eller på en category|tag|archive

    side. Men det kræver naturligvis igen, at man er en webmaster med en god portion editor-deciplin.

    Man kan endvidere få en lidt bedre linktekst ved at bruge følgende kode:

    [?php the_excerpt(”); ?] eller [?php the_content(”); ?]

    kombineret med:

    [a href=”[?php the_permalink() ?]” title=”[?php the_title(); ?]”][?php the_title(); ?][/a]

    På den måde får man pillet eksempelvis ‘Read the rest of this entry’ helt ud af sine linktekster og kun selve

    post/side titlen benyttes.

    Forebygge duplicate content på category sider:
    —————————————————-
    Man kan gøre ekstra for at forebygge duplicate content, og det er blandt andet muligt for category siderne.

    Man kan indtaste en beskrivelse for hver category, og det er muligt at få denne beskrivelse vist í toppen af

    hver category side med kommandoen:

    [?php echo category_description(); ?]

    Det er klart at det er et kæmpe arbejde at indtaste en længere beskrivelse for hver category, og det kan

    derfor være en god ide, at have have et begrænset antal overordnede categories. Jeg plejer at køre med

    maksimalt 20 “faste” category (= hovedkategorier). Har jeg brug for underkategorier indtaster jeg dem som

    tags (= underkategorier).

    Forebygge dubplicate content gemt i RSS feeds:
    —————————————————-
    Google indekserer også RSS feeds, både feeds med nyeste indlæg og feeds med nyeste kommentarer. Disse vil

    ofte indeholde duplicate content, og derfor mener jeg, at man skal blokere imod, at feeds bliver indekseret.

    Eksempelvis via robots.txt

    Disallow: /feed/
    Disallow: /comments/

    Post feeds ligger typisk er: /feed/
    Kommentar feeds ligger typisk her: /comments/feed

    Hvis man ikke ønsker at feeds skal indekseres, så er det også en god ide at undlade at sende PageRank til dem

    ved at få sat nofollow på disse links.

    /Grosen Fris

  14. Jens Ulrik Lange

    Det skal måske også nævnes at en blog skal være tilmeldt Overskrift.dk før ping virker. Tilmelding sker her:

    http://overskrift.dk/submit.php

    At en blog skal tilmeldes før den kan pinge Overskrift.dk, holder ca. 90% af potentiel spam ude af tjenesten.

    mvh
    Jens Ulrik
    Overskrift.dk

  15. Hvor er det godt du har lagt dette indlæg op – Jeg har et stykke tid søgt efter, hvordan WordPress gøres oprimal med hensyn til SEO

  16. Jeg faldt også lige over dette indlæg. Super lækkert, dog nogen små-ting som ikke “passer” når man bruger andet theme. Men tak for indlægget 🙂

  17. Hey, super indlæg.

    Jeg er helt ny til wordpress, og selv jeg kunne forstå det der:) Desværre kunne jeg ikke få “WP-PageNavi” til at virke – det blev installeret og sat op, men der kommer ingen ændring på min hjemmeside. Dog har mit theme: theird style, en henvisning til den næste og den forrige side. Er det momdet samme?

  18. Jonas -> jeg er glad for at du kunne forstå det :-). Det kan være dit theme du har installeret, som ikke understøtter brugen af WP-Pagenavi “out of the box”.
    Læs eventuelt her –
    hvor der står en stump php kode, som du skal prøve at indsætte i dine tema filer – indsæt dem der hvor du vil have det til at optræde.

    God fornøjelse med WordPress – det er et herligt system at arbejde med.

  19. RETTELSE! Første besked gik der vist ged i.
    ————-

    Hej Ja som alle andre vil jeg da ogsaa sge tak for et god beskrivelse/hjælp.
    Men hvis jeg li maa stille et par spørgsmaal.
    Inde i editor har jeg ude i siden “Archive.php” og længere nede “Archives.php”. Men jeg kan ikke finde dette “content” som jeg skal bytte ud med “excerpt”. Kan de passe at i nogen themplates er det saadan? ( jeg bruger Celestial Aura 2.2 by dkszone.net )
    Fik godt nok det med forsiden ordnet saa hele teksten ikke staar der.
    Jeg kan heller ikke se “Categogy.php” uden i siden? Kan det passe?

    Saa skal man flytte lidt rundt paa:
    HER –

    Det skal du flytte lidt rundt på, så der istedet står:

    OG HER –

    I mit themplate finder jeg:
    DET HER<?php if (get_bloginfo('name') ”) { ?>
    OG DET HER
    OG DET HER

    Er det i de to øverste linjer jeg skal gøre dette eller kun i en af dem?

    Igen tak for indlægget
    mvh anders

  20. Har lige et spørgsmål ang. at pinge. Som Jens Ulrik er inde på, kræver det at man tilmelder sine sinde på overskift.dk, før siden rent faktisk bliver pinget.

    Hvordan forholder det sig i forhold til den lange liste af pingservices, som bliver nævnt i artiklen? Kræver de allesammen, at man tilmelder sig. Min er faring er, at nogle af dem ikke kræver tilmelding, men nu er der en del af dem, som jeg ikke kender, så det kunne være godt lige at få en kommentar på.

    Mvh.
    Bo

  21. Det er umiddelbart kun overskrift.dk og blogbot.dk der kræver at man tilmelder sig. Det er måske også overkill at pinge alle de forskellige steder – men det kan aldrig skade at pinge så mange, så jeg plejer bare at tilføje listen og håbe på det bedste.
    Umiddelbart er http://blogsearch.google.com/ping/RPC2 måske nok den vigtigste.

  22. Spændende læsning. Det giver mig nogle ideer til at få optimeret mit site. WordPress fint som cms, og det er godt at der er så meget hjælp at hente på nettet til hvordan man får mest ud af det.

  23. Hej

    Selvom det er et gammelt indlæg så er det stadig godt Thomas 🙂

    Jeg ville lige høre om du stadig mener at sitemaps kan være godt at tilføje i sin WordPress blog, eller om det ikke skaber nogen ekstra værdi?

    /Nikolaj

  24. Hej Thomas

    Utrolig brugbart indlæg om søgeordsoptimering i wordpress ! Jeg kan desværre ikke få kodestykket der skal indsættes i headeren til at virke. (kodestykket der skal få blogtitlen H1, til at være H2, når man går ind i indlægget)
    Når jeg indsætter det overstående kodestykke forsvinder min blogtitel helt, det er ikke helt optimalt, eftersom at der er mange der bruger blogtitlen til at navigere tilbage til forsiden. Kan du umiddelbart sige hvad jeg kan gøre, for at dette kommer til at fungere optimalt?

    VH

    Christian

  25. Hej Thomas (og Brian).

    Ligesom alle de andre så vil jeg gerne takke for et super indlæg.

    Jeg har dog lige et spørgsmål:

    Er det “så simpelt”, at man retter direkte i WP editoren, eller skal der andet til?
    Jeg har ikke den store viden omkring det at rette i sådanne tekster, så jeg beklager hvis svaret virker “dumt”.

    På forhånd tak..

    1. Hej Jesper
      I fald Brian holder ferie, svarer jeg lige: Ja – du kan sagtens gøre det i WP editoren, hvis du har skriverettigheder på de mapper, der er brug. Og hvordan ser du så det? Er der en “Save” knap under editoren? Så har du skriverettigheder 🙂

  26. Ferie, hvad er det ? :-)..

    Du kan godt bruge WP editoren – men husk lige at tage en kopi af alt teksten i feltet inden, da du ikke har en “fortryd” knap. Os der dagligt arbejder med den slags, bruger ikke WP editoren, men et editorprogram som fx Coda (Mac) eller Dreamweaver (PC (og Mac)).

  27. Hmm, det lader ikke til at jeg har skriverettigheder til WP editoren 🙁
    Jeg prøver lige at rode lidt med det, og hvis jeg ikke kan finde ud af det, så vender jeg frygtløst tilbage 😉
    Tak for hjælpen begge to..

  28. Stefan Niebling

    Hej alle og tak for en god tråd.

    Jeg har netop installeret en “All in one SEO pack” (Version 1.6.13.3 | Af Michael Torbert) og skal til at skrive Title, Description og keywords.

    Som det nok vil fremgå af mit spørgsmål er jeg absolut nybegynder 🙂 Det jeg gerne ville vide er kan jeg bare skrive tekst direkte i felterne eller skal jeg bruge koderne osv?

    På forhånd tak
    Niebling

  29. Hej Thomas

    Lige et spørgsmål ang. duplicate content. Når jeg har sat et site op i WP, har jeg altid tweaket det, således oversigten på forsiden viser en unik manchet, der så ikke bliver gentaget på den enkelt artikels side. Sagt på en lidt anden måde, er der, på forsiden, en kort beskrivelse af indholdet i den enkelte artikel/indlæg. Inde på artiklens side er det eneste der går igen, fra forsiden, overskriften.
    I arkivet lader jeg så bare manchetten, fra forsiden, gå igen. Men her gør jeg mit bedste for at skræmme diverse bots væk (no index).
    Der er to grunde til den praksis. Den første grund, som umiddelbart er den interessante i denne forbindelse, er frygten for DC.
    Spørgsmålet er så, om man i virkeligheden ikke skal være helt så nervøs, som jeg ellers har været? Jeg kan måske spørge på en lidt anden måde. Hvornår taler vi om for meget gentaget tekst og hvornår er på den sikre side, hvor søgemaskinerne godt kan gennemskue, at der blot er tale om uskyldige oversigter og ikke decideret DC?
    Jeg håber du, eller en anden klog person, kan/vil give et svar.

    Lige som en ekstra lille godbid, kan jeg forklare den anden grund til jeg benytter mig af unikke manchetter, på forside og i oversigter. Her er vi så helt ude af søgemaskineoptimeringsland. Istedet er vi så ovre i brugervenlighed, hvilket man jo heller ikke skal kimse af.
    Grunden er ganske enkelt, at man, ved ganske lidt arbejde, hæver kvalitetsniveauet af sin blog betydeligt. Først og fremmest giver man brugeren fornemmelsen af at få noget ekstra, i det øjeblik de klikker sig ind på en post. De har fået et fint overblik, på forsiden, og føler sig dermed godt orienterede. Inde på selve siden får de så fordybningen.
    Derudover er det også utroligt praktisk og hjælper rigtigt meget på læsbarheden. Dvs. de kan starte fra en ende af, uden de behøver bruge tid på at skulle springe forbi ting de allerede har læst. Og så giver den slags ting også bare et indtryk af man har lagt lidt ekstra arbejde i det hele.

    Nogle gange kan man dog komme ud for kunder og/eller projekter, hvor det vil være mest praktisk, at skære så meget i arbejdsgangen, som muligt. Hvorfor jeg stiller mit spørgsmål om hvor meget man kan tillade sig at gentage. 🙂

    1. Hej Me
      Din metode er den samme i store træk, som jeg benytter her på bloggen. Du bruger bare nogle andre ord til at beskrive det. I et WP miljø vil man sige, at du viser et “excerpt” på din blogs forside og det fulde indhold på den enkelte artikels URL. Kært barn har mange navne.
      I forhold til duplicate content er det en god (nærmest den eneste rigtige) løsning. Om du så vil skrive et unikt excerpt (manchet) eller blot benytte de første 20-25 ord af artiklen – det kommer nærmest ud på et.

      Generelt er det en god ide at undgå indeksering af kategorisider og tagsider – medmindre man er ekstremt omhyggelig med at benytte sin kategorier klogt. Det er de færreste, og så ender vi med kategorisider, der er helt eller næsten kopier af forsiden.

      Hvor meget du kan tillade dig at gentage? Tja – det er vel egentlig besvaret nu med de 20-25 ord.

      I øvrigt kan du nemt styre, hvor mange ord far din artikels begyndelse, der skal vises som excerpt. Find filen functions.php og indsæt denne stump kode lige inden “closing tag” – “< ?php } ?>”

      add_filter('excerpt_length', 'my_excerpt_length');
      function my_excerpt_length($length) {
      return 20; }

      Tallet “20” er det antal ord, der så vises. Og det kan du ændre efter lyst og behov.

      1. Hold da op, det var hurtigt svar! Mange tak for det i øvrigt 🙂

        Jeg bliver dog nødt til at stille et uddybende spørgsmål. Du skriver at 20-25 ord er en brugbar tommelfingerregel. Men afhænger det ikke af hvor langt selve indlægget er? Hvis vi nu forestiller os indlægget kun er 20-25 ord, så er der vel tale om DC?
        Det er naturligvis et MEGET tænkt eksempel. Men SEO er vel nærmest en hel videnskab i sig selv. Jeg er IKKE videnskabsmand, så bare lige for at få den banket helt ind i hovedet på mig. 🙂

        Den med tag-sider og andre oversigter er jeg heldigvis helt med på. De første par gange var det en lidt skræmmende øvelse. WP er jo, på mange punkter, en fremragende maskine til at generere DC med, så man føler hurtigt man sidder og lukker Google ude fra størstedelen af ens site. 😀 Personligt smider jeg no-index på stort set alt, undtagen forside og og de enkelte indlægs sider.

        1. Næ – hvorfor? Hvis du viser 10 indlæg på din forside, er 10% af indholdet på din forside identisk med en af artiklerne. Og i en helt anden sammenhæng. Det er ikke og bliver aldrig DC.

          1. Hvis vi skærer det helt ud i pap. Så handler den procentuelle del af DC vel af størrelsen på de enkelte dele?
            Hvis excerpt er 20-25 ord og selve artiklen også er 20-25 ord, vil DC da udgøre 100%, hvis excerpt bare tager de første 20-25 ord af en artiklen? Hvis artiklen så er 2000-2500 ord vil DC kun udgøre 2-2.5%?

            Det er som sagt et meget tænkt eksempel. Men helt urealistisk er det vel ikke. F.eks. kunne man jo godt komme ud for at skulle lave et site i WP, der indeholder relativt korte artikler, hvis sitets formål er at hive et andet site op.

          2. Nej – du regner som Skat regner. Prøv nu at se din forside for dig. 10 artikler er der. Altså i alt 250 ord på den URL.
            Artikel nr. 1 vises altså med 25 ord, og de 25 ord udgør 10% af den samlede forsides antal ord. OK?
            Selvom artiklen kun er på de 25 ord, vil den jo have sin egen URL, ikke? Og de 25 ord går så igen fra forsiden – men 10% er bare ikke DC.
            Du kan også vælge den nemme løsning: Jeg har ret – uanset om du kan se det eller ej 😉

  30. Arh, man skal regne BEGGE veje. Jeg troede det var nok til at ryge i fælden, at der var “DC” den ene vej. Så tror jeg den er sivet ind!
    Det var i øvrigt ikke fordi jeg troede du tog fejl. Jeg er sådan set fuldstændigt afklaret med, at jeg ikke skal gøre mig klog på det praktiske omkring SEO over for dig. 🙂
    Jeg er bare typen, der ikke har nok i at vide “sådan er det bare”. Jeg vil gerne komme så tæt på at vide HVORFOR noget er som det er. Det er i øvrigt også årsagen til jeg, som 10-12 årig, anskaffede mig en masse bøger om modelhelikoptere og relaterede emner. Min nabo viste mig sin modelhelikopter og så måtte jeg vide hvordan pokker sådan en tingest egentligt kunne flyve. Som en sidenotits kan jeg oplyse jeg aldrig selv har ejet eller fløjet med en modelhelikopter. Men jeg kan fortælle længe og bredt om de aerodynamiske principper, der holder den i luften, uden den falder ned eller begynder at spinne ukontrollabelt rundt. 😀

      1. Ha ha, ja sådan kan man vel godt sige det. Jeg bliver dog nødt til at understrege, at piger/kvinder er undtagelsen, der bekræfter reglen.
        Modelhelikopterne var alt for dyre, for en 10-12 årig drengs pengepung og så skulle de være helt vildt svære at styre. Desuden var det der fascinerede mig mest, hvordan de virkede.
        Med kvinder forholder det sig så helt omvendt. Selvom de er dyre og umulige at styre, så er det jo lige netop det, der gør dem så fantastiske! Så jeg har for længst opgivet ethvert håb om at lære hvordan kvinder fungerer og interessen i at vide det er også helt væk. Istedet kysser jeg så mange som muligt og nyder min uvidenhed omkring hvordan de “fungerer” 😉

  31. Det er sgu sjældent man bliver så positivt overrasket når man bevæger sig rundt på nettet, men denne gang virkede det virkeligt godt! Rigtig gennemført guide, som virkelig får en igennem alle de ting man skal være opmærksom på.

    Heldigvis vidste jeg mange af tingene i forvejen, men det er vel kun en god ting som indikerer, at jeg gør tingene rigtigt 🙂

    Det var en fornøjelse at læse med!

    Bedste hilsner,
    Sander

  32. Fedt lige at få afvide at man kan ændre H1 tagget i overskriften. Men hvor skal koden “<?php if(is_single() OR is_page()) {" sættes ind? Før eller efter "<a href="/”>

    <?php }" ?

    Er ikke en haj til det med koder 😉

  33. Hej begge.

    Tak for et super godt indlæg – jeg ved godt at det er af ældre dato. Men har alligvel et spørgsmål.
    Har arbejdet med WordPress dagligt i 5 år og har altid brugt SEO by Yoast. Jeg vil rigtig gerne vide hvorfor Brian vælger all in one seo pack – hvad er bedre og hvad er forskellen?

    Vil gerne skifte hvis jeg ikke bruger det bedste.

    Tak:-)

    1. Hej Heidi
      Ja – det er et godt spørgsmål. Måske har Brian skiftet siden dengang – vi må se, om han dukker op her og svarer på spørgsmålet.

      Personligt kunne jeg aldrig drømme om at bruge andet end Yoast – og jeg vil foreslå dig at holde fast i det også 😉

  34. Tak for et super godt indlæg!
    Vi er ved at skifte over til WP og det er rigtig godt at støde på et indlæg som denne!

    Go’ dag!

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *