Jeg har fornøjelsen at byde velkommen til en gæsteblogger i dag – nemlig Brian Brandt. Han har skrevet en artikel om søgemaskineoptimering af WordPress. Brian Brandt er også forfatter til E-bogen Jysk eMarketing, som du stadig kan nå at få med i købet, hvis du køber min SEO bog (SEO-LEX), mens der stadig er gratis og fulde versioner af Brians bog i puljen. Hint: Der er ikke SÅ mange af dem tilbage!

Denne artikel er skrevet af gæsteforfatter og WordPress ekspert Brian Brandt, der til daglig arbejder med WordPress som eneste redskab til design af hjemmesider og blogs.

Jeg vil med denne artikel prøve at belyse nogle af de fejl som en WordPress installation har fra start, og generelle SEO fejl i themes (på dansk skabelon, men vil igennem artikel hedde “themes”) og samtidig komme med et forslag til en løsning på problemerne.

Det ta’r kun 5 minutter

En WordPress installation tager kun 5 minutter – der skal overføres nogle filer til dit webhotel via din ftp klient (kunne fx. være stifinder) og så skal man gå ind på sin hjemmeside-adresse ex. minnyeblog.dk og så skal man indtaste lidt indstillinger til WordPress, såsom database login info, titel og emailadresse. Derefter er bloggen installeret, og man kan gå i gang med at skrive.

Så enkelt er det desværre ikke, da WordPress skaber lidt problemer med dynamiske links, pinger ikke alle de gode tjenester, du kan som standard ikke skrive meta keywords og meta description, forkerte title-tags, duplicate content og forkerte overskrifter. (som læser af denne blog, bør du kende til disse udtryk 🙂 – ellers læs Rosenstands udmærkede SEO for begyndere ). Eller endnu bedre: Køb SEO-LEX 10.0 i fuld udgave – lige her.

Permanente links – pæne links

Vi starter med de indstillinger du kan lave fra din WordPress administration. Fra start laver din blog dynamiske urls, dvs dine links ser således ud:

 

Det skal vi have lavet om, så vi kan få nogle pæne links. Du går ind i “indstillinger -> permanente links” i din WordPress administration. Det giver dig lidt forskellige muligheder som standard, eller du kan lave din egen sammensætning. Jeg vil som regel gerne have en kategori på mine links, og så vil jeg gerne at mine links ender på .html. Derfor indsætter jeg i sidste kasse denne linie:

/%category%/%postname%.html

Det giver links der nu ser således ud:

 

Du kan vælge ikke at skrive /%category%/ og så fjerner den mellemleddet “wordpress”. Ligger din hjemmeside på en ordentlig webhosting, så vil du kunne trykke opdater og din .htaccess fil vil automatisk være opdateret. Hvis du ikke gør, skal du tilføje de linier der dukker op i en kasse nederst på siden til din .htaccess fil og manuelt uploade den til roden af dit webhotel.

Ping de rigtige tjenester

At pinge betyder at du sender en besked til et sted om at du nu har lavet et nyt indlæg. Det kan være fx at du gerne vil pinge Google, så du hurtigere kan komme med i deres indeks.

For en dansk blog, er det vigtigste at du pinger tjenesterne Overskrift og Blogbot (kræver login), da det er to gode danske tjenester, som viser alle de sidste nye indlæg fra alle de tilmeldte blogs. Der er rigtig mange danske blogs tilmeldt, og du vil gerne være en af dem.

Du skal ind i “Indstilinger -> Skrivning” og se nederst, hvor der står “Opdateringstjenester“. Jeg plejer at tilføje følgende liste – nogle af dem er til udenlandske tjenester, men det kan sjældent skade.

http://www.overskrift.dk/ping/
http://rpc.weblogs.com/RPC2
http://rpc.twingly.com/
http://blogsearch.google.com/ping/RPC2

http://ping.feedburner.com

http://blog.goo.ne.jp/XMLRPC
http://blogsearch.google.com/ping/RPC2
http://ping.bitacoras.com

http://ping.myblog.jp
http://ping.syndic8.com/xmlrpc.php

http://rpc.pingomatic.com/

http://wasalive.com/ping/

Meta keywords og Meta description

En god meta description (meta beskrivelse) er vigtig, da det er din “reklametekst”, og som er det der skal sørge for at folk vælger dit link når de søger i Google. Dette og så meta keywords laver WordPress ikke som standard, og derfor kræver det at du installerer et plugin.

Jeg råder altid folk til at få All in one SEO pack installeret, da den gør tingene automatisk for dig, hvis du ikke ønsker at røre en finger – og hvem vil ikke gerne have alt automatiseret. Et mere avanceret SEO plugin er “Headspace 2”, hvilket er All in one SEO pack på steroider, men kræver mere manuelt arbejde.

Når du har installeret All in one SEO pack (og aktiveret det), får du en ny “boks” under din indlægsadministration.

billede-11

Her kan du nu skrive “Title”, “Description” og “Keywords”. Tre standard SEO ting, som burde være standard i WordPress, men er det ikke. Forsøg altid så vidt muligt at skrive en unik beskrivelse, da du med en god beskrivelse kan få rigtig mange ekstra besøgende ind på din hjemmeside.

Jeg skrev lige for lidt siden, at alting er automatiseret – og det er tingene nu blevet. Vælger du at lade være med at skrive noget i All in one SEO pack boxen, så tilføjer pluginet selv automatisk de rigtige ting.

  • Title tilføjes automatisk ud fra dit indlægs overskrift
  • Description tilføjes automatisk ud fra de første 160 bogstaver du skriver i dit indlæg
  • Keywords tilføjes automatisk ud fra dine tags (laver du ingen tags, ingen keywords)

Rigtige Title tags

Nu bevæger vi os ind i at ændre lidt i themes, da en del theme-designere ofte ikke har ret meget SEO kendskab og derfor laver nogle basale fejl. Den første fejl de begår er at lave noget værre sjusk med dit title-tag. Det kan ofte ses, hvis dit blogs navn står før dit indlægs navn:

billede-12

Du skal ind og redigere i dit theme, hvilket du gør ved at gå ind i din WordPress administration og finde “Udseende -> Editor“. Derinde ser du sikkert en masse volapyk i midten, og så en masse links over til højre. Der skal du finde og klikke på det link der hedder “Header (header.php)“. Nu skal du kigge det volapyk i midten igennem og finde en linie, hvor der står noget med:

<?php bloginfo('name'); ?> - <?php wp_title(''); ?>

Det skal du flytte lidt rundt på, så der istedet står:

<?php wp_title(''); ?> - <?php bloginfo('name'); ?>

Det giver dine keywords maksimal effekt i søgemaskinerne, da jo tidligere i title taget dit keyword står, jo mere betydning tildeler søgemaskinerne det.

Duplicate content (duplikeret indhold)

Over 75% af de WordPress blogs jeg ser er ramt af duplicate content, hvilket bestemt ikke er en god ting – hør Rosenstands podcast om hvad duplicate content er. Har du hørt det? Godt, så ved du også det skal fjernes.

Nogle theme-designere har fjernet risikoen for det, men bruger du WordPress’ standard theme med det rundede blå toplogo så er du ramt.

Du ser det på blogs, hvor man på forsiden ser de sidste 10 indlæg, og den viser det i fuld længde. Det vil sige du kan læse hele indlægget på forsiden, og alle de andre indlæg på forsiden også. Den samme tekst går jo igen på undersiderne – ikke godt. Det skal vi have fjernet, og for at gøre det, skal vi igen ind i theme editoren (Udseende -> Editor). Denne gang finder du filen “Index (index.php)”. Det er igen en omgang volapyk for de fleste, men du skal lede efter en linie der ser således ud: (et lille fif er, at du kan trykke “ctrl + f” (eller ctrl + b) og få en søgefunktion og så bare indsætte “content” og søg).

<?php the_content(__('Read the rest of this entry &raquo;', 'kubrick')); ?>

Det specielle ved denne linie er ordet “content”. På dansk er det “indhold”. Den fortæller os, at den viser hele indholdet af indlægget. Men vi vil gerne forkorte det, så den kun tager et lille uddrag – og på engelsk hedder det “excerpt”. Derfor skifter vi ordet “content” ud med “excerpt”. Så linien hedder nu:

<?php the_excerpt(__('Read the rest of this entry &raquo;', 'kubrick')); ?>

Prøv nu at kigge på din forside, alle indlæg skulle gerne være kortet af nu. Går du derefter ind på fx en kategori oversigt, så har du stadig problemet. Ja, du kan jo også prøve at gå ind i en arkiv oversigt, fx for år 2008. Problemet vil også være dér endnu. Derfor skal du også ind i filerne “Arkiver (archive.php)” og “Kategori (category.php)” og ændre “content” til “excerpt”. Du kan godt se, at vi pludselig kunne have haft den samme tekst i fuld længde på mange forskellige sider. For der findes faktisk også et forfatter-arkiv og et tag-arkiv, hvor siden også ville have optrådt. Forfatter og tag arkiv går som regel ind under “Arkiver” siden, så dem skal du ikke bekymre dig om længere.

To H1 overskrifter er en for mange

De fleste themes, og WordPress standard themet har den lille fejl, at den altid har et H1 tag omkring blogtitlen.

h1-tags

Det er for så vidt godt nok på forsiden, men ikke når vi kommer ind på et indlæg, så skal det være titlen på indlægget, der skal være det vigtigste. Et H1 tag definerer hvad der er det vigtigste indhold på en side – og på indlægssiden er det ikke blog titlen.

Så vi skal atter en gang lige ind i “Header (header.php)” og denne gang skal vi finde linien:

<h1><a href="<?php echo get_option('home'); ?>/"><?php bloginfo('name'); ?></a></h1>

Det er blog titlen (teksten) som du ser inde i midten af den rundede blå boks i toppen af din blog. Den vil vi godt gøre en smule dynamisk, så når vi står på en indlægsside, eller på en almindelig side, skal den ikke hedde H1, men istedet H2.

Så istedet for ovenstående kode, indsætter du nu denne:

<?php if(is_single() OR is_page()) {
//Fortæller WordPress, at hvis man er på indlæg (single) eller en side (page), så skal nedenstående kode bruges
?>
<h2><a href="<?php echo get_option('home'); ?>/"><?php bloginfo('name'); ?></a></h2>
<div class="description"><?php bloginfo('description'); ?></div>
<?php }
else {
// Ellers skal den bruge standard koden - hvilket så bliver på forside og arkiv siden
?>
<h1><a href="<?php echo get_option('home'); ?>/"><?php bloginfo('name'); ?></a></h1>
<div class="description"><?php bloginfo('description'); ?></div>
<?php } ?>

Nu når man går ind på et indlæg eller en side på sin blog, så vil den lave blogtitlen om til et H2 tag, og dermed forøger vi nu vores indlægs titel til at være det mest vigtige på siden.

De små ting der gør den store forskel

Ovenstående er nogle basale ting som du bør gøre med din WordPress blog når du opretter den – og det er aldrig for sent at gøre det nu. Når du har gjort ovenstående, står du stærkt i kampen om at placere dig forrest i køen på Google eller de andre søgemaskiner.

Vil du dog lige gøre lidt ekstra ud af søgemaskineoptimeringen af din WordPress blog, kan du overveje et par af disse plugins, for lige at give den et ekstra pift.

Yoast Breadcrumb – dette lille plugin laver en “brødkrumme” menu, kendt fra fx dba.dk. Det øger brugervenligheden for dine besøgende, men giver også søgemaskinerne en ekstra mulighed for at crawle din blog.

WP-PageNavi – dette lille plugin laver en sideoversigt i bunden på din forside. Som standard viser den bare “tidligere artikler”, men dette plugin erstatter det med en masse små tal, som linker til dine arkiver – rigtig godt hvis du har mange indlæg.

Google XML sitemap – dette plugin laver et XML sitemap, hvilket er noget Google bliver rigtig glad for. Det sitemap kan du tage og putte ind i Google webmaster værktøjer og lære en masse om din blog. Eller du kan bare lade den pinge Google hver gang du laver en ændring eller et nyt indlæg.


Og det var så ordene fra hr. Brandt, og de var jo ikke så ringe endda. God fornøjelse med at få tunet din WordPress blog!

Rosenstand (og Brandt) out!