Nogle gange får jeg spørgsmål, hvor spørgeren egentlig lægger op til et “Ja” eller “Nej” – eller i alle fald et kort svar. Nu er jeg ikke kendt for verdens korteste svar – jeg kan jo lige så godt indrømme det – og netop det spørgsmål om vedligeholdelse af søgemaskineoptimering lader sig ikke så entydigt besvare.

Visse løsninger kræver vedligeholdelse, og andre løsninger passer sig selv i op til flere år. Og hvad kan du så bruge det svar til? Ikke en forfærdeligt masse umiddelbart – men du kan jo læse resten af dette indlæg og se, om du bliver klogere.

Hvad dækker vedligeholdese af søgemaskineoptimering over?

Det er ikke hverken smøring eller olieskifte, der er tale om her. Grundlæggende kan man sige, at vedligeholdelse af en udført søgemaskineoptimering kan bestå af bl.a. disse punkter:

  • Overvågning af placeringer
  • Løbende udbygning af indgående links
  • Løbende justeringer af interne links, ankertekster, title-tags etc.
  • Overvågning af konkurrerende hjemmesider (hvor får de links fra – nyt indhold og meget mere)
  • Tekstoptimering af eksisterende indhold
  • Tekstforfatning eller hjælp til samme til nyt indhold

Raketvidenskab? Næ – slet ikke. Hvis nu din hjemmeside var et skilt ud til en indfaldsvej til storbyen – så ville du sikkert sørge for, at det står pænt, at der er lys på om aftenen, at der ikke er andre, der sætter skilte op, der skygger. Og måske vil du endda eksperimentere med forskellige budskaber på skiltet for at se, hvilke der bedst fanger dine kunder.

Skal du købe et vedligeholdelsesabonnement?

Nu får jeg nok bøllebank – men det får være! Det er langt fra altidt nødvendigt at betale et dyrt vedligeholdelsesabonnement for en søgemaskineoptimering. Men der kan være nogle yderst fornuftige grunde til at gøre det – trods alt. Hvis du ikke selv har tid eller lyst til at foretage de ovenstående øvelser, er det en god ide at outsource de opgaver. Hvis du opererer i et ekstremt konkurrencepræget felt, hvor der virkelig er kamp om pladserne i Google, er det nok også en god ide. Men også her oplever jeg undtagelser. For over to år siden løftede vi en kunde fra plads 85 til plads 1 i Google på et yderst konkurrencepræget ord. Der ligger han stadig – og vi har ikke rørt ved skidtet siden engang i begyndelsen af 2006. Det er sjældent, men det forekommer også. Generelt skal du regne med, at du har to valg: Vedligehold selv – eller køb det ude i byen.

Din SEO pusher bør rådgive dig om, hvad der er bedst. Spørg ham eller hende til råds. Og er svaret “Ja”, skal du altså huske at få beskrevet, hvad du så får for det abonnement, du skal betale. Desværre er der mange, der betaler en dygtig sum penge hver måned for reelt ingenting. Måske skal du overveje en løsning med “vedligeholdelse ad hoc”, hvor du selv tjekker dine placeringer og så ringer til din SEO pusher, så snart noget bevæger sig?

Er du forvirret? Det er der ikke noget at sige til! Moralen er, at der ikke er nogen! Den ene kunde har absolut behov for vedligeholdelse – den anden har ikke. Kan du stole på din SEO pusher (og det kan du selvfølgelig), må du spørge ham eller hende om, hvad der er bedst for dig.

“Gør det selv” vedligeholdelse

Der er meget, du kan gøre selv for at fastholde og udvikle dine positioner i søgemaskinerne. En af de mest skrevne sætninger i den verden, der handler om SEO, er: “Skab godt indhold og skab nyt indhold hyppigt”. Det er en af de læresætninger, der ikke er blevet sand, bare fordi den gentages ofte… Den er sand, fordi det er en af de absolut mest basale metoder til at fastholde din plads i søgemaskinerne.

Godt indhold tiltrækker links fra andre hjemmesider, og dem har du brug for. Hele tiden! Selvom du har masser af indgående links fra andre hjemmesider, skal du ikke tro, du kan hvile på de laurbær! Nogle sider nedlægges, andre mister deres evne til at sende linkjuice videre og atter andre fjerner måske linket til dig.

Du ved selvfølgelig, hvor mange indgående links du har – og hvor mange dine konkurrenter har. Og hvor de kommer fra. Ikke? Hvis du nu skulle sidde med en fornemmelse af at have fået en lige højre her, er der hjælp på vej!

Du tjekker nemmest dine indgående links via Yahoo, for Google visning af backlinks har ikke virket i årevis (men dog nogenlunde via Webmaster Tools). Du får et link til Yahoo Site Explorer lige om lidt, for du skal jo lige vide, hvad du skal gøre, når du er kommet derhen. Du skriver i søgefeltet: “linkdomain:dinhjemmeside.dk”. Det skal være uden gåseøjne, og du skal erstatte “dinhjemmeside.dk” med dine egen hjemmesideadresse! Hvis du tænker på, om det er nødvendigt at forklare det, er svaret: Ja, det er det.

Adressen er http://siteexplorer.search.yahoo.com/ Resten er temmelig selvforklarende. Læg mærke til at du kan vælge mellem at se alle links eller kun links, der ikke kommer fra dit eget domæne. Sidstnævnte er det mest interessante.

Update: Yahoo! har valgt at nedtage den tjeneste. P.t. er bedste alternativ opensiteexplorer.org eller den danske sitexploration.com

Egentlig ville jeg have skrevet lidt om tekstforfatning også, men klokken er blevet mange. Det må derfor vente til en anden gang. Jeg håber, du blev klogere – jeg blev i alle fald træt før normal tid. Så nu vil jeg byde dig godnat med et:

Rosenstand out!