SEA – Search Engine Advertising

Begrebsforvirringen i min branche vil ingen ende tage, og derfor kan det virke skørt at rydde op i junglen af begreber ved at tilføje endnu en forkortelse – men der er faktisk god mening i det. I mange europæiske lande benyttes forkortelsen SEA – Search Engine Advertising, og det er en forkortelse der endnu ikke er slået igennem i Danmark. Tidligere i dag slog min kollega i branchen – Mikkel deMib – til lyd for, at begrebet indføres i Danmark. Og det vil jeg gerne støtte, for det kan hjælpe gevaldigt på forvirringen.

Den nye treenighed

Den helt overordnede ting er SEM – Search Engine Marketing. Det er – logisk nok – markedsføring i/via søgemaskiner som Google, Bing, Yahoo m.fl. Og det er markedsføring i ordets bredeste forstand – altså både AdWords og andre betalte annoncer samt den organiske søgemaskineoptimering.

SEO – Search Engine Optimization – er klart nok det, vi i daglig tale kalder for søgemaskineoptimering eller søgeoptimering. Og det handler udelukkende om de organiske resultater.

SEA – Search Engine Advertising – er, som navnet antyder, søgemaskineannoncering. Og altså en fælles betegnelse for AdWords og andre betalte annoncer i Google og andre søgemaskiner.

Det giver mening, ikke?

Hvorfor betyder det noget?

Ofte er der stor forskel på, hvad diverse aktører i markedet kalder tingene. Hvis vi kan få denne tredeling indført, vil der ikke være plads til forvirring, når der tales og skrives om emnerne på blogs, i debatfora og i kommunikationen med kunder, der i forvejen og med rette er mere forvirrede, end godt er.

Hvad siger du? Er du med på SEM, SEO og SEA?

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

8 kommentarer til “SEA – Search Engine Advertising”

  1. Det ville være skønt, hvis der kunne opnåes helt “enighed” om, at burger betegnelserne – og bruge dem rigtigt! Den udfordring jeg støder på er oftest, at nogle kunder (og sælgere der har haft fat i disse kunder), mener at SEM – Search Engine Marketing – ikke forståes i bred forstand, men i den smalle, betalte forstand – dvs. for dem er SEM ikke paraplybetegnelsen, men derimod synonym med SEA…
    – Men jeg vil da prøve fremover og opdrage lidt på dem og at sige “NÅh, nu forstår jeg hvad du snakker om: Du mener jo SEA, når du snakker om betalte annoncer i søgemaskinberne…!”

  2. Janno Damgaard Lassen

    Jamen, Mikkel har da fat i noget her… PPC dækker det ikke rigtigt, men det er et begreb der er blevet benyttet meget netop der, da det jo så vidt jeg husker var en søgemaskine der startede med den slags.

    Jeg tilslutter mig SEA, det ligger også godt i munden 🙂

  3. Ja, søgemaskineannoncering har tidligere haft det ikke særligt gode navn PPC (Pay per Click). Godt nok er det meste af annonceringen PPC, men ikke alt. Og dermed er begrebet ikke så dækkende.

    Så jeg går 100% ind for at inføre SEA, som værende annoncering på søgemaskiner man kan købe direkte af dem.

    Tror faktisk jeg går igang med at opdatere et par slides allerede idag…

  4. Konsekvent og passende terminologi lyder som en god ting. Så jeg melder mig gerne under fanerne og vil bruge SEM= SEO & SEA fremover.
    (Ikke jeg tror, at jeg har sagt eller skrevet SEM eller PPC til en eneste kunde endnu – men skal det ske, skal jeg nok sørge for at bruge SEA, hvor det passer ind).

  5. Hej Thomas

    Jeg syntes ideen er god og støtter op omkring anvendelsen af SEA, det er faktisk rigtigt godt hvis de forskellige SEO virksomheder kan finde egnede fællesnævnere, det giver kunder et bedre ståsted når de skal forholde sig til annoncering i søgemaskinerne.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *