For nogle kan det være ganske svært at gennemskue processen, der ligger bag et tilbud på søgemaskineoptimering. Det er der ikke noget at sige til set i lyset af, at nettet bugner af “gode tilbud”, hvor diverse firmaer tilbyder topplaceringer i Google for f. eks. 2.000 kr. om måneden – og det uanset ordet/ordene, der er tale om. Hvis det kan lade sig gøre – hvorfor skal der så regnes et tilbud på en opgave med optimering overhovedet? Svaret er, at det IKKE kan lade sig gøre.

Hvis du gerne vil være synlig på “reservedele til NSU Prinz fra før 1967”, er 2.000 kr. om måneden en voldsom overpris – for det er ingen kunst at skabe topplaceringer på den søgning. Men vil du være i toppen af poppen på for eksempel “biler”, “lån” etc., er 2.000 kr. om måneden helt ude i hampen. Selv ikke den billigste kan skabe placeringer i markeder som disse for den pris.

Tænk på en flagstang

Lad os lige bruge en sammenlignende forklaring – dem kan jeg så godt lide. Du bor i et villakvarter, hvor der er prestige i at have den flagstang, der gør, at flaget kan ses længst væk fra. Sammenlign det med, at Google er villakvarteret og flaget/flagstangen er din placering i Google. OK?

Du vil selvfølgelig have den største (du er jo en rigtig mand, ikke?), så du går på markedet for at finde et firma, der kan sikre, at dit flag altid er det, der ses længst væk fra. Og du møder to firmaer – A og B. Fra dem får du følgende meldinger:

Firma A

Du får en pris retur, hvor du skal betale 2.000 kr. pr. måned i 6 måneder som svar på din henvendelse. Og det er det.

Firma B

Firma B svarer dig ved at undersøge hele villakvarteret. De måler samtlige naboers flagstænger, og de kører rundt i en periferi om området for at vurdere topografien, så de kan afgøre, hvor lang din flagstang skal være, for at det er den, hvis flag bedst kan ses fra alle punkter rundt om området. Når de har gjort det, kan de regne ud, hvad flagstangen skal koste, for de ved, hvor høj den skal være, hvor den skal stå på din grund osv. for at være den, der ses. Og så får du et tilbud på opgaven – helt præciseret i kroner og øre.

Men naboen skulle betale mindre?

Ja – det kan sagtens forekomme. Naboens grund er måske en meter højere i niveau end din, eller den ligger, så der ganske enkelt kun er behov for en kortere flagstang for at være mest set alligevel.

Men hvad har det med søgemaskineoptimering at gøre?

Principperne er fuldstændigt de samme:

  • Hvis du i dag har den mest sete flagstang, er det ingen garanti for, at din nabo om 14 dage ikke bruger en masse penge på at få en, der er endnu højere
  • Hvis kommunen vælger at nivellere eller bygge en vold et sted i området (Google laver om på algoritmerne), kan det være, du skal have forlænget din flagstang for stadig at være den mest sete
  • Behovet for længde på og placering af flagstangen styres af dine naboers ditto og af det omkringliggende terræn – og når det ændrer sig, må du på den igen

Så’n er det med flagstænger og med søgemaskineoptimering. Og derfor er det ikke muligt for nogen at give en pris på det, der skal til uden at vide, HVAD der skal til. Og spørg dig selv, om det virkeligt er realistisk, at samtlige villaejere skal have den samme længde flagstang (samme pris på SEO) for at blive set bedst – uafhængigt af grundens niveau og naboernes flagstænger? Nej, vel?

Rosentand out!

Skal du på listen?

Vi skriver ikke så tit, men når trangen til at sætte bogstaver sammen i kæder der giver mening, rammer os, hører du fra os.

.
Navn
Din e-mailadresse

Det virkede! Du får en bekræftelse i din indbakke lige om lidt.