Mit navn er Tim Petersson, og jeg har fået lov at dele en erfaring med dig på Thomas blog. Min baggrund for at arbejde Google+ er først og fremmest min kones webshop DressMe.dk, men dernæst også et par spændende affiliate sites.

Der er ikke nogen tvivl om, at Google plus i øjeblikket mest er til onlinebranchen. Det sætter sine naturlige begrænsninger i mulighederne for, at få de eftertragtede delinger og +1  af ikke marketingrelateret indhold.

Jeg har i den senere tid testet lidt forskellige muligheder for alligevel at få både plusser og delinger af de sites, som ikke er relevante for onlinebranchen. Den erfaring jeg har fået ud af det, vil jeg gerne dele med dig her.

Hele opbygningen af ideen her grunder i, at når indhold, som indeholder et link, på G+ får +1, så ryger det plus med over på URL’en. Forstået på den måde, at hvis jeg deler kaffemaskiner.dk og Hr. Rosenstand så trykker +1 til det indlæg på G+, så kan man bagefter se det i integrationen af +1 knappen på websitet. Det vil altså sige at Google har en kobling mellem de plusser, der bliver givet på G+ plus og dem som man får direkte på sitet – de lægges sammen.

Det er der jo i sig selv ikke så meget magi i, og hvis det ikke lige var fordi Hr. Rosenstand havde et eller andet med de her kaffemaskiner, så havde han nok næppe trykket +1 til URL’en, men det giver os alligevel en fordel at vide det fungere på den måde.

Mine tests har gået ud på, at lave et stykke indhold der drejer omkring et bestemt website, her kunne det nemlig så give mening, at linke til netop det websitet i indlægget. Indholdet i indlægget på G+ har så omhandlet noget som dem der følger mig kunne have interesse i.

I mit forsøg handlende det om en erfaring med optimering af affiliate sitet varmepumpe-guide.dk, hvor jeg havde lavet forsøg med, at udskiftet mit call to action link med en signup form, hvilket viste sig at slagte min konverteringsrate til 0. Indlægget var selvfølelig skrevet i et forsøg på at give læserne værd, men bonussen var at de plusser jeg fik røg over på websitet.

Det handler altså om at give et godt stykke indhold i indlægget til dem, der sidder på G+ og indlægget skal på en eller anden måde have en marketingtwist og omhandle den hjemmeside som trænger til plusser.

Indholdet kunne være mange ting. Fx. hvordan du har udnyttet en fed måde at lave linkbait på, eller ligesom i mit tilfælde deler din erfaring med konverteringsoptimering, måske endda hvordan du fik øget konverteringsraten i stedet for at slagte den. Hvis du gerne vil se mit indlæg så ligger det her og fik 9 plusser. Det er måske ikke alverden, men jeg mener kun det er fantasien der sætter grænser og det er bestemt skalerbart.

En vigtig detalje du skal have i tankerne er, at når man er på et website så kan man kun lave +1 en gang, men hvis man laver 2 forskellige opslag på Google plus, så kan man lave plus 1 til begge opslag hvor værdien så begge gange føres over på websitet. Hvis du er rigtig skarp med dit indlæg så bliver det måske delt vidt og bredt, og får de ekstra indlæg måske en masse plusser, som så igen overføres til dit website.

En lille bonus information er, at det også gælder for Facebook, her er brugerne dog interesseret i nogen andre ting, og det giver måske bedre mening med et skilt, hvor du lover at gifte dig med din kone hvis statussen får 1mio likes. Ideen er faktisk prøvet derovre, hvor jeg lovede at tage opvasken hvis det fik 100 likes, det fik heldigvis kun 54.