Optimer din hjemmeside

Nu må du ikke tro, at jeg har fået akut skriveblokering – det sker vist aldrig for mig. Men faktisk kommer der her endnu et gæsteindlæg, og denne gang er det fra den meget erfarne E-købmand Morten Vadskær, der er temmelig kendt for at optimere alt overalt hver dag på sin webshop, der i øvrigt sælger kondomer. Lad dig inspirere – og tillad mig at opfordre dig til et besøg på hans blog, der bugner af tips og tricks til, hvordan du vrider mere ud af dine gæster på din hjemmeside. Linket står i bunden af indlægget.

Din hjemmeside er altid i beta

Måske kender du allerede denne video:

Det er en video, der oprindeligt blev lavet i Microsofts design-afdeling (og skulle egentligt have været holdt internt, men sådan noget har det jo med at slippe ud). Microsoft havde længe kæmpet med ærke-rivalen Apple, der er kendt for sit lækre og appetitlige design. Microsoft derimod var kendt for at være tung i røven og utjekket, og det ville man godt lave om på i Microsoft. Så for at gøre det tydeligt, hvor utjekket Microsoft var, blev denne video produceret.

Man skal være pænt dum, hvis man ikke kan se pointen. Design, farver, tekst, billeder m.m. betyder alt for, om folk gider købe ens vare. Derfor bliver der lagt enorme ressourcer i at teste designet på f.eks. emballagen til dit vaskepulver og på at finde den bedste placering til mælken og batterierne i supermarkedet.

I moderne supermarkeder er intet overladt til tilfældighederne og en del af denne disciplin hedder “space management” (med et godt dansk ord). På nettet har man sin egen version kaldet “online space management” – altså hvordan du bedst udnytter den plads, du har til rådighed på din hjemmeside. -Og det er en spændende disciplin.

Som udgangspunkt har du forhåbentligt designet din side sådan at den performer/sælger allerbedst. Eller det tror du i hvert fald, den gør. Men medmindre du har mange års erfaring med den slags, så har du garanteret fejlet flere steder. Jeg kan afsløre, at jeg selv har otte års erfaring med min egen webshop – og jeg finder konstant steder, hvor jeg har fejlet. Heldigvis er det blevet meget nemmere at finde fejlene og få siden optimeret til at levere en endnu bedre konverteringsrate.

Nogle af de ting, der er oplagte at teste er overskrifter (både teksten, fonten, farven og størrelsen), billeder (f.eks. produktbilleder kontra billeder af glade kunder, der bruger dit produkt), produkt-tekster og naturligvis knapper (farver, størrelser og tekst). Dertil kommer alle elementernes placering på siden. Der er nok at tage fat på.

Du tror måske, det er løgn, men selv farven, størrelsen eller placeringen på en knap, din indkøbskurv eller kontakt-formular, kan have enorm betydning for, om dine besøgende bliver til kunder. For nyligt skiftede jeg en rød knap ud med en grøn på min hjemmeside (efter at have kørt et eksperiment naturligvis) – og på årsbasis betyder det statistisk set en øget omsætning på 33.000,-.

Knappen var en del af mit check-ud flow på min webshop, og check-ud flowet er et sted, hvor usability er alfa og omega. Her skal du:

  • forsikre kunden om, at hun er i færd med at gøre en god handel
  • sørge for, at hun er tryg ved at handle der
  • gøre det nemt at udfylde alle formularer korrekt
  • sikre dig, at der ikke er fristelser (altså links og bannere), som hun kan klikke på og således forlader din side, lige inden hun skulle til at betale

Der er mange elementer at holde styr på – og som sagt ville det komme bag på mig, hvis du har gjort det hele rigtigt i første omgang. Heldigvis er det nemt at teste med Googles gratis værktøj Website Optimizer (en del af den værktøjskasse, der også har givet os Google Analytics). Når du lige kender Website Optimizer, kan du opsætte en test på 15-20 minutter og så er det ellers bare at lade brugeren bestemme, hvad der er bedst. I det her tilfælder, har kunden altid ret ;o)

Så vil du øge din usability og dermed din konverteringsrate, så ska’ du i gang med at teste!

Links:

Vil du læse mere om Website Optimizer og succeshistorier omkring det, så er der masser af den slags på den officielle blog – klik her.

Vil du opsætte avancerede eksperimenter og gå i dybden med Website Optimizer bør du kigge på Techie Guide, som er et pdf fra deres udviklingsteam. Her er der rigtigt meget guf for nørder. Hent pdf’en her.

Mere avancerede tricks med Website Optimizer finder du på www.gwotricks.com og til slut vil jeg nævne min egen blog, hvor jeg også jævnligt blogger om tests, usability og website optimizer – det er http://blog.v4d5.net


Tak til Morten Vadskær for inspiration. Og tænk lige over det, han skriver, ikke? Forestil dig, at du kunne hente bare 2 5 flere kunder ud af din hjemmeside eller webshop, end du gør i dag. Det kan godt blive til lidt ekstra i kassen, ikke?

Rosenstand (og Vadskær) out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

13 kommentarer til “Optimer din hjemmeside”

  1. Tak for inspirationen – det er helt sikker noget, der skal bruges på mit firmas nye side, når vi går i luften i løbet af sommeren. Jeg ville forresten godt se testen med “produktbilleder kontra billeder af glade kunder, der bruger dit produkt” fra Mortens egen webshop 🙂

  2. Tak for indlægget – man ved det jo godt. Men man glemmer jo at teste de gode ideer man får ind i mellem.

    Har du nogle erfaring med at bruge Google Website Optimizer sammen med DanDomain, vi har testet det lidt – men ikke helt lykkedes. Men vi må vist hellere få styr på det nu.

  3. Ha ha, Niels… Den slags billeder er der vist rigeligt af rundt omkring på nettet, så det afholder vi os fra.

    @Kristian – jeg kender godt det, at man tænker “det kunne være, at det ville være bedre med en anden knap/farve/tekst etc” og så ikke lige får sat testen i gang (folk med hjemmesider er jo som oftest travle folk). Men tag lige det kvarter og så få gennemført testen. Brugerne står jo for den største del af arbejdet.

    Jeg har faktisk lånt en demo-shop af DanDomain, som jeg leger lidt med Google Website Optimizer på. Der skal nok komme noget på min blog, når jeg får gode resultater ud af det.

    1. Og det glæder vi os til, Vakse! Der er i den grad knald på salget i et af vores andre firmaer ( hair extensions ), og det kunne jo være skægt at teste på noget med så megen trafik. Det konverterer fantastisk, men alt kan jo forbedres 😉

  4. Hej Morten & Thomas

    Endnu et rigtigt godt oplæg til at komme igang med at bruge website optimizer, men efter at være blevet inspireret både her, og på vadskærs egen side, er jeg egentlig også blevet en smule forvirret.

    Jeg har længe overvejet at teste elementer på mine sider, men når jeg læser deres quick guide, og ser intro videoen, synes jeg hele tiden det drejer sig om enkelt-sider…
    Så mit spørgsmål er, kan det også implementeres sidewide? Sådan at man udskifter et element der går igen på alle sider?

    Hidtil har jeg overvejet en random udskiftning af elementerne, men det kræver uforholdsmæssigt mange ekstra sidevisninger at kunne udlede noget brugbart fra synes jeg, og det statistiske materiale forekommer mig også en smule usikkert.
    Hvis ikke det dur, har i så nogle gode ideer eller forslag?

  5. Hej Thomas og Morten,

    Tak for (endnu) et godt oplæg. Hvad er jeres holdning til hvor stor en kritisk masse af besøgende der skal til, for at lave nogenlunde valide split-tests?

  6. @Janno – Ja det kan godt lade sig gøre at køre testen på tværs af hele siden. Det er bare lidt mere besværligt. Du skal have fat i techie guide og læse lidt om det (vil være for omfattende at forklare her). Det korte af det lange er, at Website Optimizer faktisk er ligeglad med, hvilken url, brugeren besøger. Den skal kun bruge din url til at verificere, at koden er installeret. Når eksperimentet kører, så kigger Website Optimizer ikke på, om du er på side1.php eller side2.php. Det er sådan noget viden, man får serveret i Techie guide og som gør livet lidt nemmere.

    @Daniel Bæk – puh…. Godt spørgmål. Der er nogle meget akademiske typer, der siger “der skal rigtigt meget trafik til” og der skal da også mere end en håndfuld besøgende om dagen. Men altså med en split-test kan du jo hurtigt komme op på mange impressions. Sålænge der statistisk set ikke er trafik nok, vil Google Website Optimizer bare melde “ikke nok data til at træffe en afgørelse”. Så du er i gode hænder ved Google ;o)

  7. Jeg melder gerne ind i forhold til den statistiske valide grænseværdi (nu har jeg læst matematik i så pokkers mange år, så jeg er jo nærmest fornøjet over det spørgsmål).

    Men for at gøre svaret fladt igen, så vil jeg anbefale at tage et kig på

    Hans beregner går ud på at der er to versioner, og at der er x antal der ser versionen og y der konverterer. Dette gælder naturligvis begge versioner. Udregningen viser så signifikansgraden, og den bør op over 95%, hvilket er det som Google Website Optimizer regner med.

    Men det er ikke så let endda. For det hele afhænger faktisk af hvor stor forskel der er på de to versioner du tester. Hvis de performer lige godt, så kan du have tusindvis af brugere, men der kommer aldrig noget signifikant resultat ud. Her bør du selv tænke dig om at regne ud at resultatet er klart: De performer lige godt (der er altså ikke nødvendigvis en vinder selv om alle absolut gerne vil have det).

    En helt anden ting er at Prusak.com er mesteren bag techie guiden, så han har styr på kodning til GWO. Så bladr lidt rundt på hans site nu i er der.

  8. Hej Morten

    Rigtig godt indlæg. Tak for gode links til ekstra GWO kilder.

    Tankegangen omkring “Din hjemmeside er altid i beta” er fremragende – hvis blot nogle flere webshops ville tage det til sig.

    Jeg kan næsten ikke vente til at komme i gang med dette værktøj 🙂

  9. @Vadskær og @Jacob
    Tak for svarene. Tror jeg holder mig til at bruge Google som guide for hvornår der er data nok. Mere akademisk behøves det vist ikke at blive 🙂

  10. @Daniel jeg stoler også på Google i det tilfælde. Hvis det er godt nok til Bryan Eisenberg, så er det også godt nok til mig. Jeg vil i øvrigt tro, at det ikke bliver mere akademisk end dét, Google leverer. Jeg er sikker på, at det ikke bare er en skoledreng, der har siddet og lavet de udregninger. Så stol du blot på Googles svar.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *