Nu må du ikke tro, at jeg har fået akut skriveblokering – det sker vist aldrig for mig. Men faktisk kommer der her endnu et gæsteindlæg, og denne gang er det fra den meget erfarne E-købmand Morten Vadskær, der er temmelig kendt for at optimere alt overalt hver dag på sin webshop, der i øvrigt sælger kondomer. Lad dig inspirere – og tillad mig at opfordre dig til et besøg på hans blog, der bugner af tips og tricks til, hvordan du vrider mere ud af dine gæster på din hjemmeside. Linket står i bunden af indlægget.

Din hjemmeside er altid i beta

Måske kender du allerede denne video:

Det er en video, der oprindeligt blev lavet i Microsofts design-afdeling (og skulle egentligt have været holdt internt, men sådan noget har det jo med at slippe ud). Microsoft havde længe kæmpet med ærke-rivalen Apple, der er kendt for sit lækre og appetitlige design. Microsoft derimod var kendt for at være tung i røven og utjekket, og det ville man godt lave om på i Microsoft. Så for at gøre det tydeligt, hvor utjekket Microsoft var, blev denne video produceret.

Man skal være pænt dum, hvis man ikke kan se pointen. Design, farver, tekst, billeder m.m. betyder alt for, om folk gider købe ens vare. Derfor bliver der lagt enorme ressourcer i at teste designet på f.eks. emballagen til dit vaskepulver og på at finde den bedste placering til mælken og batterierne i supermarkedet.

I moderne supermarkeder er intet overladt til tilfældighederne og en del af denne disciplin hedder “space management” (med et godt dansk ord). På nettet har man sin egen version kaldet “online space management” – altså hvordan du bedst udnytter den plads, du har til rådighed på din hjemmeside. -Og det er en spændende disciplin.

Som udgangspunkt har du forhåbentligt designet din side sådan at den performer/sælger allerbedst. Eller det tror du i hvert fald, den gør. Men medmindre du har mange års erfaring med den slags, så har du garanteret fejlet flere steder. Jeg kan afsløre, at jeg selv har otte års erfaring med min egen webshop – og jeg finder konstant steder, hvor jeg har fejlet. Heldigvis er det blevet meget nemmere at finde fejlene og få siden optimeret til at levere en endnu bedre konverteringsrate.

Nogle af de ting, der er oplagte at teste er overskrifter (både teksten, fonten, farven og størrelsen), billeder (f.eks. produktbilleder kontra billeder af glade kunder, der bruger dit produkt), produkt-tekster og naturligvis knapper (farver, størrelser og tekst). Dertil kommer alle elementernes placering på siden. Der er nok at tage fat på.

Du tror måske, det er løgn, men selv farven, størrelsen eller placeringen på en knap, din indkøbskurv eller kontakt-formular, kan have enorm betydning for, om dine besøgende bliver til kunder. For nyligt skiftede jeg en rød knap ud med en grøn på min hjemmeside (efter at have kørt et eksperiment naturligvis) – og på årsbasis betyder det statistisk set en øget omsætning på 33.000,-.

Knappen var en del af mit check-ud flow på min webshop, og check-ud flowet er et sted, hvor usability er alfa og omega. Her skal du:

  • forsikre kunden om, at hun er i færd med at gøre en god handel
  • sørge for, at hun er tryg ved at handle der
  • gøre det nemt at udfylde alle formularer korrekt
  • sikre dig, at der ikke er fristelser (altså links og bannere), som hun kan klikke på og således forlader din side, lige inden hun skulle til at betale

Der er mange elementer at holde styr på – og som sagt ville det komme bag på mig, hvis du har gjort det hele rigtigt i første omgang. Heldigvis er det nemt at teste med Googles gratis værktøj Website Optimizer (en del af den værktøjskasse, der også har givet os Google Analytics). Når du lige kender Website Optimizer, kan du opsætte en test på 15-20 minutter og så er det ellers bare at lade brugeren bestemme, hvad der er bedst. I det her tilfælder, har kunden altid ret ;o)

Så vil du øge din usability og dermed din konverteringsrate, så ska’ du i gang med at teste!

Links:

Vil du læse mere om Website Optimizer og succeshistorier omkring det, så er der masser af den slags på den officielle blog – klik her.

Vil du opsætte avancerede eksperimenter og gå i dybden med Website Optimizer bør du kigge på Techie Guide, som er et pdf fra deres udviklingsteam. Her er der rigtigt meget guf for nørder. Hent pdf’en her.

Mere avancerede tricks med Website Optimizer finder du på www.gwotricks.com og til slut vil jeg nævne min egen blog, hvor jeg også jævnligt blogger om tests, usability og website optimizer – det er http://blog.v4d5.net


Tak til Morten Vadskær for inspiration. Og tænk lige over det, han skriver, ikke? Forestil dig, at du kunne hente bare 2 5 flere kunder ud af din hjemmeside eller webshop, end du gør i dag. Det kan godt blive til lidt ekstra i kassen, ikke?

Rosenstand (og Vadskær) out!