Torsdag var jeg hyret af et dansk CMS firma – Webtop – som foredragsholder ved et stort seminar, som de afholdt for deres kunder. Mit foredrag handlede om søgemaskineoptimering og generel synlighed i søgemaskiner. Flertallet af deltagerne repræsenterede offentlige institutioner som f.eks. Beredskabsstyrelsen, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, DSB og en række af de nye og større kommuner. Et ret interessant publikum at være kommerciel overfor. Lidt small talk med nogle af deltagerne og køreturen hjem fra Middelfart – hvor seminaret fandt sted – satte nogle tanker i gang hos mig om begreber som “oplysningsret” og “oplysningspligt”.

Når vi taler kommercielle virksomheder, er det efterhånden de færreste, der ikke har overvejelser om – eller er i fuld gang med – søgemaskineoptimering og synlighed på nettet generelt. Og i Danmark er det jo primært Google, det handler om. Jeg synes, man kan sige, at kommercielle virksomheder har en “oplysningsret” i Google. De virksomheder, der ikke formår at udnytte den ret, får det meget, meget svært de kommende år. Så langt – så godt.

Hyggesnak med nogle af deltagerne fra offentlige institutioner afslørede, at der faktisk ikke tænkes i synlighed i søgemaskiner, når vi taler om offentlige hjemmesider. De offentlige institutioner arbejder primært med brugervenlighed etc. på selve deres hjemmeside – og det er bestemt også godt. Men jeg tør godt påstå, at det er rigtig skidt, at kommuner, ministerier etc. ikke gør mere for at være synlige der, hvor danske netbrugere indhenter informationer – nemlig på Google. Her kunne man godt tale om en “oplysningspligt”.

Hvis jeg f.eks skulle flytte til en anden del af Danmark, ville jeg bruge Google til at finde oplysninger om mulige bopælskommuner, deres skatteprocent etc. Og hvis jeg havde haft børn, kunne jeg sagtens finde på at Google efter pasningsgarantier og den slags. Nu vil jeg ikke trætte dig med en masse eksempler her, men prøv selv at søge lidt efter den slags. Hvor mange kommuner og myndigheder byder sig til på side 1 i Google? Ikke mange, vel? Prøv f.eks. at søge efter “billig kommune Nordjylland”. Ikke én kommunes hjemmeside dukker op på side 1. Jeg troede ellers, at kommunerne gerne ville have tilflyttere? Prøv også at søge efter “kommuner med pasningsgaranti”. Ikke én kommune på side 1.

Som skatteborger synes jeg egentlig godt, jeg kan bede om, at offentlige myndigheder gør lidt mere ved søgemaskineoptimering. Jeg vil jo ofte stå i en situation, hvor jeg ikke ved præcist, hvilken myndighed jeg skal kontakte. Her skulle Google være en hjælp – men det er den bare ikke. Mon det skyldes gamle dogmer om, at en offentlig institution skal informere, hvis man ellers husker at spørge? Jeg ved det ikke, men jeg ville ønske, de kom lidt frem i skoene.

Jeg tror, nogle af de offentlige institutioner på seminaret torsdag fik lidt at tænke over – det var i alle fald, hvad de sagde til mig. Og her bliver det lidt sjovt at se, hvem der kommer først, for med så ringe accept af nødvendigheden af søgemaskineoptimering får “first movers” ret nemt spil, når de gode placeringer skal besættes i Google.

Rosenstand out!