Den gode Riisager vil hellere have SEO end Jennifer Love Hewitt, og denne blog skal naturligvis glæde alle. Til ære for Riisager og andre med hang til synlighed på verdens største markedsplads (søgemaskinerne) kommer her:

Sådan finder du din placering på long tail søgninger – og udnytter dem

Lad mig starte med at være umådeligt fræk: Hvis du ikke ved, hvad long tail søgninger er, får du alligevel ikke en hel masse ud af dette indlæg. Du kan derfor enten springe over, deltage i et af de kurser jeg underviser på i 2008 på Teknologisk Institut eller blive kunde i denne lille “reklamebiks”, som vi også bliver kaldt.

Der er sikkert andre, men gratis er jo godt for os, der bor i hovedlandet. Hvad skal du bruge det til? Jo – du kan se, at du får måske 10 daglige besøg på en long tail, hvor du ranker på side 3 eller 4 i Google. Det er måske endda trafik, der konverterer! Så er det, at du som købmand vil tænke: “Hvad nu, hvis jeg lå på side 1 i stedet for på side 4? Hvor mange besøg med samme konverteringsrate ville jeg så få?”. Og så er det, at du lige gør nogle ting med lidt optimering, så du ryger på side 1.

Naturligvis kan du undersøge disse ting manuelt, hvis du ikke har andet at lave. Men som kender af long tail ved du, at selv et mindre website sagtens kan have mange hundrede long tail søgeresultater dagligt, og så går tiden altså hurtigt, hvis du gør det manuelt.

Morale: Hvis du kender dine long tail – og jeg mener KENDER dem – ligger der adskillige spande med guld og venter, for long tail er jo ofte dem, der konverterer bedst, og hvor konkurrencen er lav eller slet ikke findes. Og mens du hygger dig med dine long tail, kan du smide lidt SEO bait til de unge og uprøvede, så de ikke vader rundt og generer dig der, hvor du tjener dine penge.

Indforstået tågesnak? Tja – men sådan var det så lige i dag.

Rosenstand out!