Leverandører til webshops snorksover

Leverandører til webshops – både vareleverandører og platformsleverandører – snorksover! Og det taler jeg om i dette sidste podcast fra dansk grund. Og mere er der vel ikke at skrive om det, så lyt, bliv forarget, vred eller så’n noget. Og kom gerne med dine kommentarer.

Rosenstand out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

22 kommentarer til “Leverandører til webshops snorksover”

  1. Kan kun give dig så evigt ret angående shop-leverandørerne. Vi har en kamp af en anden verden med wannafind, der på trods af, at de udbyder både shopsystem og ekstern betalingsgateway ikke ved noget som helst om, hvordan man kan få opsat salgssporring i gatewayen. Samtidig kunne de ikke forstå, at et servernedbrud fredag eftermiddag efter, at deres kundeservice var lukket (og først åbnede op igen mandag morgen), var en potentiel katastrofe for os med et tab på alt for mange tusinde kroner. De havde jo en mail, man kunne sende til (og som de svarede på søndag aften, at de ikke kunne se nogen problemer)

    Hvad angår vareleverandørerne, så er vi nok bedre stillet end de fleste, da vi også har fysiske butikker, men det er da rigtigt nok, at alle ikke er lige responsive. F.eks. har en del svært ved at forstå, at det er ret svært at sælge deres plakater online, hvis ikke de lige gider at sende os noget brugbart billedmateriale… DOUGH!

  2. Super opråb! Jeg kunne ikke være mere enig. Det er simpelthen det rene klondike stadigvæk og flere af min egne kunder oplever problemerne. Noget så simpelt som at få udleveret en CD med produktbilleder fra leverandøren kan være næsten umuligt – flere af dem har ganske vist en online billedbank, men som regel er de lavet uden omtanke, så købmanden kan side og højreklikke og gemme hvert enkelt af de 500 produktbilleder! Det er simpelthen ikke godt nok…
    Ligesom shopleverandørene vil det med tiden også være de produktleverandører med de rette services der stikker af med markedet og resten sidder tilbage og ærgre sig over at de ikke tog “det der internet” lidt mere seriøst 🙂

  3. Meget tankevækkende!

    Jeg har fornøjelsen af at sidde på den anden side af det andet bord – så at sige 🙂

    Når jeg sælger på nettet er det nemlig via affiliate aftaler med webshopejere, og der er altså en helt anden stemning omkring det at hjælpe hinanden og at lave kampagner, komme med forslag til konverteringsoptimering osv.

    Webshopejerne har nemlig selv fuldstændigt styr på hvor vigtigt det er at hjælpe deres partnere med at få salget optimeret, så omsætningen bare stiger og stiger.

    Det er en udsøgt fornøjelse med den slags samarbejder, når det bare kører.

    Mvh Anders Saugstrup

  4. Wauv, hvor er det vand på min mølle… Jeg prøver jo at skabe mig en forretning med at optimere webshops, og gang på gang render jeg ind i, at det er praktisk umuligt pga. platformsleverandøren! Der er oven i købet nogle kunder jeg blankt afviser med det samme, hvis de kører på en bestemt, unavngiven platform.

    Jeg var inde på det første gang tilbage i januar:
    http://www.afdeling18.dk/blog/2009/1/20/opsang-til-danske-webshop-leverandoerer.aspx

    Mht. vareleverandører:
    Hold kegle mand, der bliver brugt meget tid og mange penge derude på at fritlægge billeder. Gid shopejerne kunne bruge den samme tid og kræfter på at sælge mere!

    Jeg tror dog at der er så få nethandels-eksperter derude, at det er svært for leverandørerne at finde en ekspert til netop deres forretningsområde. Men de kunne da alliere sig med en ekspert, og holde lidt sponsorerede kurser og seminarer om nethandel for deres kunder. Se DET ville være genialt!

    Mht. platformsleverandørerne:
    Som selvbestaltet “ekspert” holder jeg naturligvis et vågent øje med hvad der rør sig ude i det store udland. Og hold fast, hvor sover de danske platformsleverandører i timen…

    I udlandet er det efterhånden standard at have:

    – Google Analytics, Adwords tracking, Affiliate tracking o.lign. implementeret som standard.

    – Well formed URL’er uden alle mulige mystiske parametre.

    – Muligheder for at bruge Google Website Optimizer.

    – Et fleksibelt template system, der gør det muligt nemt at skifte design ikke kun på hele shoppen, men også individuelle sider. Guld værd, når man skal A/B-teste.

    – Google Analytics tagging af URL’er i nyhedsbreve. Noget der tager maks. en time at lave for en programmør, og er kæmpe væsentligt.

    – Og jeg kan blive ved…

    Alt sammen uden nødvendigvis at tage ekstra for det.

    Som Rosenstand er inde på, så er eKøbmændene usandsynligt travle mennesker. De bruger som regel 80-90% af deres tid med at lægge varer på de virtuelle hylder, lægge ting i kasser og papirarbejde. I sådanne tilfælde er det ofte op til systemerne at skabe grobund for vækst ved at automatisere og optimere arbejdsgange, og give ejerne de ultimative værktøjer til at drive deres forretning. Platformsleverandørerne BURDE være eksperter i at drive nethandel, og være dem der driver deres forretning fremad! Men det er helt håbløst hvor mange af dem der er “technokrater”…

    Jeg kender én leverandør, som er begyndt at lave delvist provisionsberegnet betaling, og som dermed har bundet deres egen bundlinie sammen med deres kunders success. Samtidig har de ansat den første konsulent, hvis eneste opgave er at optimere deres kunders forretning. Og lad mig bare afsløre, at de er igang med en stille revolution…

    /rant mode=off

    Og go’ tur til Florida, det er vist også på tide vi får dig installeret i et “gated community” 😛

  5. Hej Thomas

    Super Podcast, og jeg kan ikke være mere enig!
    Det er utroligt at de største leverandører til webshops er så sløve til at forstå hvad der rører sig i branchen. GWO burde være standard i de større shops, men en leverandør jeg talte med ville ikke prioritere det! Dette til trods for at flere e-købmænd havde foreslået at de skulle få det lavet.
    Det kan godt virke som om at de store platformsudbyderne har det for godt i dag, da de ikke rigtigt prioriterer seriøse kunders henvendelser. Det er en skam, men man kan håbe på at de får en skarp konkurrence fra nogle nye udbydere der er oppe på beatet – det kunne være godt for e-butikkerne.

    God tur til USA 🙂

  6. Enig 2 x Søren. Jeg har selv forsøgt at kommunikere med en af de store udbydere i forbindelse med GWO, men de besvarer ikke engang min henvendelse. Det må jeg jo så bare lære af – og det gør jeg.

  7. Når man arbejder proff. med webanalyse og test, så er der to ting, som er rigtig triste:
    – Når 90% af tiden går med at skulle implementere helt standardiserede koder og opsætning
    – Når man møder muren og tingene slet ikke kan lade sig gøre

    Det første er rigtig ærgeligt for alle parter, for så sexet er det heller ikke at sætte sporing af interne sporinger op i forhold til at arbejde med data og optimere, og for kunden, så giver det heller ikke den store værdi – først når der kommer konkrete anbefalinger ud af det.

    Det næste siger sig selv… Og det er oplevet FOR mange gange. Kan kun stemme med i koret.

    Men når vi er færdige med at være trætte af de danske standard shopsystemer, så vil jeg gerne hive CMS systemet SiteCore frem. Det er ikke mange måneder siden de lancherede deres online marketing suite, som kan en del mere end gennemsnittet. Jeg har endnu ikke haft fornøjelsen af at have fingrene helt nede i gryden, men det skulle være muligt ikke blot at teste, men at lave dynamisk indhold ift. brugernes adfærd. Det er lettere end normalt, da cms, stats og test er en samlet enhed. Så nogle danske udviklere ER faktisk med på noderne, og ved at det skal til. Prisen… Det vil jeg lade op til de større ehandels-sites at undersøge 🙂 (men OMS indgår gratis hvis du har den nyeste version).

  8. Helt enig.

    Flere af de webshops jeg har været inde over, har haft svært ved at få noget så simpelt som ordentlige billeder fra produktleverandører. Som du også er inde på, er der mange producenter, der ikke vil have deres produkter solgt på nettet.
    Jeg har også oplevet at producenter har været så “dygtige” at sende old school offline marketing stuff ud til en webshop, som om det var en butik på gadehjørnet for 15 år siden..

    Jeg er dog også i den fornemme situation, at have med en producent at gøre, hvor de her i 2009 er begyndt at gøre meget mere ud af at støtte, faktisk belønne, sine forhandlere der går online med deres produkter..

  9. Problemet er investeringen. Hvis man følger med i debatter på openforum, amino, eksperten etc. så sidder der 100´rede vis af webshopudbydere som alle bryster sig af at; DET KAN MAN DA PÅ MIT SYSTEM, men der er sgu ingen af dem der faktisk får lavet de her integrationer. De sidder alle og venter på at der kommer en kunde og vil betale for den fulde integration, og så er de kommet 1 ud af 100 skridt videre, og så er der dæleme lang vej.

    For mig virker det somom at for mange små faktisk ødelægger det for de store. Det er så nemt at sælge et shopsystem, til en som intet aner om det, man kan så efterfølgende bruge tusindvis af kroner på at sikre sig at SEO funker bare lidt, checkout flowet ikke er helt fucked up, at den daglige drift er nemt at tilgå og meget meget mere.

    Jeg har lige hyret 2 til at få det ind i mit shopsystem, og når lille jeg kan gøre det, så undrer det mig rigtig meget at store virksomheder kan være de næste 5 år om denne tanke. Branchen udvikler sig hurtigt, men så er det heller ikke vildere.

    Men er det kun webshopudbydernes skyld? Nej, det må da være den efterspørgsel der er på produktet som åbenbart ikke er større. Stakkels dem i closed source løsninger, de kan bare sidde og vente på at deres leverandør tager sig sammen

  10. Hej Thomas

    Jeg har hørt dit podcast 3 gange i løbet af dagen. Og storsmilet hver gang!

    Sagen er den, at gasblå beskriver nok meget godt, min ansigt farve for tiden, vi har super travlt.
    Og det passer meget godt med 14 dage før vi har en integration til GWO klar.

    Satser i hvert fald hårdt på at kunne præsenterer det på næste webshop erfa d. 6 november. Det var nemlig det jeg fik ud, af sidste webshop-erfa, hvor Morten Vadskær viste hvordan man opsætte splittests, med GWO.

    Jeg håber virkeligt at du har ret mht. at der venter en lysende fremtid, for dem der formår at gør konverteringsoptimering, til en let proces hvor der ikke er brug for nørder og speciel viden.

    Det er nemlig det vi har satset benhårdt på de sidste par år. Faktisk startede det hele der jeg var sprit ny på Amino, og læste en af Martin Thorborgs tråde hvor han skriver noget om a-b splittest. Med det samme synes jeg det lød som en fantastisk mulighed, for os som shop leverandør.

    Vi var ret sikre på at hvis vi kunne lave den shop der solgte mest, så ville vi vinde en god stor markedsandel.
    Jeg kan huske at jeg dengang lidt kækt skrev i tråden: det ville vi da indbygge i vores system. Som om det var klar, ugen efter!

    Men da jeg gik i gang med at kigge på hvordan vi skulle implementerer det viste det sig, at selve udførelsen af testen ikke var det store problem. Vi kendte alle sammen til hypotese prøvning fra vores uddannelser, så selve matematikken bag, så der var ingen overraskelser der.

    Problemet var i stedet at sætter e-købmand i stand til at lave de sider der skulle testes imod hinanden. Vi havde ligesom de andre shopudbydere, en skabelon baseret layout model, hvilket gjorde at vi hørte en masse brok fra designere og e-købmænd, fordi de ikke tilbød tilstrækkelig design frihed. Og det stod rimeligt klart at design frihed netop var en af nøglerne til konverteringsoptimering.

    Så begyndte vi at kigge på hvordan man kunne tilbyde designfrihed. Det blev rimeligt hurtigt besluttet at vi ville lave en løsning der henvendte sig til folk der ikke havde tid og lyst til at lærer at programmere html og css.
    Derfor valgte vi at lave en byggeklods-baseret løsning, hvor brugeren via en drag-n-drop editor opbygger hele shoppen, klods for klods.

    Det har virket rigtigt godt, for de designere som vi har prøvet løsningen på, f.eks. er det lykkedes firmaet The Color Club, at lave deres eget site som kan ses her: http://www.thecolorclub.net, via vores standard løsning har vi opbygget webshoppen http://www.fashionfactory.com

    Jeg føler mig sikker på at vi har den absolut mest fleksible platform til bygge webshops, for dem der ikke ønsker at skrive kode. Og ja senest d. 6 November så har vi også GWO integration.

    (Den eneste grund til at GWO integrationen ikke er færdig endnu, er at vores fælles kunde lige skulle havde flersprogsunderstøttelse, hurtigt!)

    1. Hej Peter

      Lad mig bare indrømme ligeud, at det var dig, jeg tænkte på, da jeg sagde det med de 14 dage 🙂 Det er FEDT, at I tager det her så seriøst. Det kunne flere af de gamle spillere på markedet lære en del af – nogle af dem gider end ikke en dialog om emnet.

      Se at få det bygget og få jer en god case. Du er velkommen her på bloggen med en gæstepost, hvis du har lyst til at beskrive en case til de ca. 1.200-1.400 daglige besøgende her. Jeg glæder mig til at se resultatet, og jeg håber, at andre shopleverandører vil følge trop. Ellers tror jeg ikke, at gasblå rækker til at beskrive din ansigtskulør med det arbejdspres, der venter jer.

  11. Mikael Køster Andersen

    På producentmarkedet må der jo befinde sig rigtig mange virksomheder, som bliver styret af nogle alt for konservative ledelser efter nogle alt for gamle forretningsprincipper ud fra devisen, at nu er det gået så og så godt i mange år, så…

    Jeg læste for nylig, at det tyske postordrefirma Quelle (tror jeg nok at det var) nu er gået nedenom, fordi det for sent gik op for firmaet, hvad internettet kan. De har indtil fornylig sendt centimetertykke varekataloger ud til deres kunder. Det siger jo lidt om en tankegang, man nok finder hos mange firmaer – og ikke bare tyske firmaer, men også danske.

    Det gør selvfølgelig ikke situationen bedre, at mange shopleverandører ikke formår at levere løsninger, der kan servicere kunderne optimalt. Jeg tænker tit på, hvor mange kunder fx Kvickly eller Føtex ville have, hvis det var sådan, at når man var på vej ind i butikken, så blev man stoppet for at skulle i gang med at udfylde en formular med alle ens data for at få lov til at putte varer i sin kurv.

    Og til Niels Tybjerg. Jeg havde for et års tid siden den tvivlsomme fornøjelse at hjælpe en med at sætte en shop op i standardløsningen fra samme firma. Det var ikke sjovt, og når jeg ringede for at få hjælp, var det min fornemmelse, at det medarbejderne havde mest øje for, var hvornår de fik fri. Hjælp og service var i hvert fald ikke noget de kendte til. Havde det også været mig, der skulle stå for alt det andet med sådan en forretning, så havde min ansigtskulør været mere blå end gasblå.

  12. Rasmus Lindgren

    Hej Thomas

    Jeg er meget enig i mange af dine betragtninger, men som du også selv siger bliver der generaliseret lidt når du kommer til “leverandørene”. Her føler jeg mig ikke så ramt, da vi jo bruger et standard system (Magento) og det er her jeg mener at du er gået lidt galt i byen.

    Magento har netop en masse ting som man har behov for som e-købmand. Om det er fordi at det er et nyere system end mange af de “gamle etablerede” skal jeg ikke sige, men jeg tror bestemt at det er en mulighed.

    Jeg går næsten udfra at du har “leget med dyret” (som man siger :)), men jeg er meget interesseret i at høre fra dig angående hvad du synes mangler i Magento.

  13. Hej Thomas

    Jeg vil meget gerne tage imod dit tilbud om en gæstepost, så nu er det bare at få det færdigt og så lave en case.

    For at illustrer funktionaliteten og havde et mål, for hvornår jeg er færdig med implementeringen. Havde jeg tænkt mig at lave en video, der viser hvordan man tester om e-mærket giver noget.

    Karsten Lund, er i gang med at teste det på House Of Kids, som vist nok er en DanDomain. Hvor de placerer e-mærket i top banneret.

    Så et passende mål, ville være om man kunne lave en video, hvor eksperimentet inkl. Layoutændringerne blev opsat på 5-10 min.(helst 5 min) selvfølgeligt uden at skrive en linje kode, eller andet teknik fnidder.

    Jeg håber sørme ikke at de gamle følger med, vi ville ikke havde noget imod at udvide vores markedsandel 🙂

  14. Hej Rasmus

    Nu ved jeg ikke om man kan sige at Magento decideret mangler noget, men jeg vil da gerne prøve at forklare hvordan Magentos løsning er anderledes end vores.

    Det som Magento understøtter af GWO er multivariant testing, hvilket typisk bliver brugt til indhold af en enkelt side, så det er muligt at teste overskrift, vare beskrivelse etc.

    Ud fra en integrationsvinkel er multivariant testing, faktisk den nemmeste at integrerer og nok i øvrigt den eneste som man kan integrerer umiddelbart ind i den gamle Scannet shop og stortset også alle andre systemet. Det eneste det kræver, er et html felt hvor man kan indsætte Google’s Javascript.

    Men GWO kan meget meget mere end det! Faktisk er der hvis det bruges rigtigt nærmest ingen grænse for hvad det kan testes med GWO.

    Der hvor Magento har sine mangler, er specielt i test af layout ændringer, så eksemplet med at teste e-mærket i top banneren kan ikke lade sig gøre i Magento. Det kan heller ikke testes om produktbilledet skal stå over eller ved siden af varebilledet, hvor stort det skal være, hvordan varekategori layoutet skal se ud, hvordan indkøbskurven skal se ud, hvordan baggrundsfarven skal være etc.

    Nu siger jeg kan ikke lade sig gøre, men det er ikke helt rigtigt for Magento er Open Source, så hvis man har et godt stort budget til it-konsulenter, så er jeg sikker på man sagtens kan få afviklet en masse spændende tests.

    Det vi gør, er at sætte e-købmænd i stand til at lave alle disse tests selv, uden behov for at involverer it-konsulenter.

    På den måde kan man som e-købmand, koncentrerer sig om at udtænke de forskellige tiltag der skal testes (og det er en hel videnskab for sig) i stedet for at bruge alt sin energi på hvordan de forskellige testes rent teknisk skal sættes op.

  15. Hej Thomas (og alle andre).
    Enig super opråb! Jeg vil i denne forbindelse gerne gøre lidt opmærksomme på http://www.mcb.dk hvor jeg selv arbejder. Vi tilbyder i dag mange af de ting du efterspørger i fht. platform og support til e-købmændene. Vi har stor interesse i at de der kører med en shop på vores platfom får succes, derfor har vi gratis support i vores system, vi har erfarne ehandelskonsulenter som altid er klar med sparring og hjælp til at komme videre. Vores konsulenter har egen shop / erfaring med ehandel, og ved derfor hvad vores kunder efterspørger. Vi guider gerne vores kunder igennem junglen, for vi ved at hvis de får succes, så gør vi også. Og så er det vigtigt at vores platform ikke er en hindring!

    Derfor får du hos os naturligvis Google Analytics lagt på, og kører du med Adwords sætter vi naturligvis også det op. Vi skal til at implementere GWO, og i vores system åbner vi snart op for fritlægning af billeder til en pris som ikke er set før i DK, og ja, dine URLs kan du selv styre på alle niveauer! Der er rigtig mange andre gode features som du får som standard i på vores shop løsning, men der er vist ikke her jeg skal opremse dem 😉

    Med andre ord, kan vi allerede levere mange af de ting som der i ovenstående efterspørges, og resten er på vej. Vores største problem lige nu, er nok at kunne vælge mellem f.eks. en række templates men igen, vi er ved at få løst dette.

    Det er super med opråb som dette, da det blot giver os et spark bag i, for at sikre at vores platform er den bedste, så kom endelig med mere af det. Vi vil gerne være med til at sikre, at ehandlen i DK fortsætter med en positiv trend, og det skal ikke være din platform der ligger dig hindringer i vejen.

    Med venlig hilsen,

    Lars

  16. Enig – Tror at mange webshop ejere kender det med at kæmpe den kamp der er, at finde nogle leverandører der har lyst til at sælge en en – Det kan virkelig være en kamp. Jeg glæder mig til den dag, hvis det engang sker, at disse leverandører kommer til en og siger – Vi kan se at du er seriøs omkring dit firma – Hvad siger du til, at vi kommer imorgen med en programmør der hjælper dig med shoppen.

    Den dag vil jeg ser frem til med glæde

  17. Mht. vareleverandører er der nok stor forskel på servicen i forhold til, hvilken type varer man sælger.

    Leverandøren til vores ene butik har et nyt tiltag (for 1 produkt), hvor de stiller en grafisk designer til rådighed til at lave billeder m.m. med henblik på salg af det bestemte produkt. Det lugter da lidt af fisk.

    I vores anden butik er vi i øjeblikket ved at kigge på nye leverandører. Hos den ene ved de ikke, om de kan levere produktbilleder (gad vide, hvem der så ved det?). Deres første leverance til os tog 10 dage efter bestillingen – ikke helt tempo nok, hvis kunderne allerede har betalt varen. En anden mulig leverandør brugte en uge på at besvare en mail om, at de ville sende en prisliste, men til gengæld blev den så sendt til os som brev. Priserne ser heldigvis fine ud – det fremgår bare ikke, om priserne er i pund, euro eller danske kroner 🙂

  18. Beklager jeg lige trækker en gammel tråd frem. Men synes den er lidt sjov og vigtig.
    Efterhånden som den kære finanskrise har fået sat sit fingeraftryk på verden, des mere kreative og hjælpsomme er mange leverandører blevet. Firmaer vi har kontaktet for 1-2 år siden, ringer og skriver pludselig, og tilbyder alt muligt (inkl optimering af site, dog kun på sider med deres produkter).
    Så der er altså ved at ske store forandringer på den front. Og firmaerne er altså ved at indse nettets betydning i forhold til butikkerne…

    Har lige sendt din podcast rundt til et par brands, så de kan høre de sagte ord, fra andre end os, som altid er “brokkehovederne” i deres øjne fremfor nogle med kreative ideer…

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *