Hvordan når man at skrive en bog

Lad mig starte med at takke for den helt overvældende positive respons på SEO-LEX 10.0! Det har været så fedt at få så mange mails og kommentarer rundt omkring. En af køberne af bogen sendte mig en mail, hvor han bl.a. spurgte, hvordan jeg havde fundet tiden til at skrive bogen midt i den travlhed, vores branche står i. Og det kan da også undre mig, så det efterrationaliserede jeg lidt på. Og resultatet vil jeg da gerne dele – måske kan nogen bruge det til noget i deres egen arbejdsituation.

Baggrunden først

Lad mig lige genopfriske, at vi for godt et år siden solgte reklameureauet fra og dermed gik fra syv til tre mennesker i firmaet. Det gjorde vi efter flere år i træk med yderst tilfredsstillende resultater – faktisk var vi blandt de bedst indtjenende reklamebureauer i Danmark målt i dækningsbidrag pr. medarbejder. Vi gjorde det, fordi vi var ved at arbejde os ihjel – og fordi vi ikke er helt fremmede over for teorien om, at summen af problemer er ligefrem proportional med antallet af medarbejdere 😉

Det skulle vise sig at være en klog beslutning. Dels har vi arbejdet færre timer det sidste år, end vi har gjort i mange år (vel kun omkring 50-55 timer ugentligt). Og dels var vores første regnskab efter frasalget det bedste nogensinde – faktisk endte vi med et større nettooverskud end nogensinde før.

I dag er vi i den situation, at vi – for de fleste opgavetypers vedkommende – har booket 70-80 % af vores tid frem til juni. Og vi har opgaver inde helt hen til oktober. Samtidig sender vi en stor mængde opgaver videre til en nær samarbejdspartner, som – i fuld forståelse med vores kunder – løfter hele eller dele af opgaverne. Hvorfor så ikke ansætte nogle flere folk – når nu vi har flere opgaver, end vi selv kan løfte? Svaret er ligetil for os: Vi skal aldrig være mere end tre i Concept Interest. Og så’n er det.

Tid til at skrive en bog midt i kaos?

At der overhovedet kom en SEO-LEX E-bog skyldes, at mange gennem de sidste par år har opfordret mig til at skrive den. Indtil for nylig var jeg lidt nølende over for tanken, men en kursist på et af de kurser, jeg underviste på for nylig sendte den afgørende bemærkning: “Der findes jo ingen dansk bog om søgemaskineoptimering, der går ud over at huske meta keywords og have godt indhold”. Så bestemte jeg mig til at skrive den.

Det var i januar i år. Husk, at jeg havde hele bogen i hovedet – opsamlet gennem mange år og et utal af foredrag og kurser. Så det eneste, der manglede, var tid. Det talte jeg lidt med min partner og hustru om – som jo praktisk nok er samme skønne kvinde. Vi blev for 117. gang enige om, at man kan, hvad man vil. Og så gik jeg lidt i selvransagelse over, hvad jeg bruger min tid på.

Ved at skære ned på min aktivitet på diverse blogs, Amino og hvad ved jeg, fandt jeg en portion tid. Samtidig overtog Charlotte de sidste rester af husholdning, som hun ikke allerede stod for i forvejen. Og så holdt jeg op med at se andet end nyhederne på tv – og jeg skar samvær med familie og venner ned i den gode måneds tid, det tog mig at skrive bogen.

Som kronen på værket valgte jeg at skrive om natten. Da er der ingen telefoner, og roen om natten har altid tiltalt mig. Da jeg ikke har noget stort søvnbehov, skrev jeg på bogen 3-4 aftener/nætter hver uge. Holdt op omkring kl. 4 – 4.30 og mødte så på arbejde midt formiddag. På den måde fik jeg tiden til at skrive det ned, jeg havde i hovedet – og samtidig lægge de nødvendige ca. 50 timer om ugen i Concept Interest.

Hvad er moralen?

Jeg har lært noget af processen – eller rettere: Jeg har genfundet noget. Tid er et begreb, vi ofte misbruger. Det er så nemt og populært at sige “Jeg har så travlt”, “Det har vi ikke tid til” og den slags. Og ofte er det også sandt, men jeg fornemmer – i hvert fald fra mig selv – at man kan gå glip af mange muligheder, når man falder i den nemme løsning – “Det er der ikke tid til”.

Tid kan bøjes og smedes – i hvert fald i en kortere periode. Nogle gange er det chokerende, hvor megen tid der går med ligegyldigheder. Jeg lærte, at jeg bruger (eller har brugt) tid på aldeles ligegyldige ting. Da jeg skar dem væk for at skrive bogen, manglede jeg dem ikke. Snarere tværtimod.

Hvis jeg skal give et råd: Næste gang du ikke har tid, kunne du prøve at standse op og spørge, om det nu er helt sandt? Eller om du bare vælger manglende tid som en nem løsning?

Jeg håber, du kunne bruge det til noget?

Rosenstand out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

16 kommentarer til “Hvordan når man at skrive en bog”

  1. Brian Bentzen

    Det lyder som den gode gamle kliche, om at hvor der er en vilje er der en vej:-)

    Prioriter, prioriter og prioriter.

    God læsning i øvrigt:-)

    Mh
    Brian Bentzen

  2. Jan Skinnerup

    Jamen Thomas, hvis ikke du skulle skrive sådan en bog, hvem skulle så? 🙂

    I øvrigt synes jeg det er lidt sjovt, at du har skrevet bogen om natten. Sådan blev mit speciale også skrevet. Man får bare meget mere fra hånden når der ikke er nogen distraktioner tilgængelig.

  3. Jeg glæder mig til at læse bogen – har bare ikke haft tid endnu 😉

    Er glad for at du er blevet så aktiv på Twitter – og har nydt at se dig bruge det i din markedsføring af bogen.

    Potter

    1. Jeg glæder mig til at høre, hvad du synes om den! Jo – jeg har jo faktisk twittet siden 2007 – men de sidste 5-6 måneder er der så også kommet nogen at twitte TIL 🙂

  4. Fed motivational speech 🙂

    Men jeg kunne ikke være mere enig – man hører alt for ofte folk beklage sig over at de ikke har tid til at lave mange af de ting som andre har tid til at få gjort. Og der har man tit lyst til at råbe op og sige: “Der er ikke nogen der har mere eller mindre tid en andre. Alle har 24 timer i døgnet. Det handler udelukkende om prioritering. Hvordan bruger de man de 24 timer?”

    Man kan også lære utroligt meget af at være ærlig overfor sig selv og andre. Hvis en person f.eks. spørger om man har fået løst en given opgave og man så gerne vil svare: “Nej, det har jeg ikke haft tid til endnu”, så prøv istedet at svare: “Nej, den opgave har jeg ikke prioriteret at bruge tid på endnu.” – For det er jo i virkeligheden det der er sandheden. Det er bare nemmere at undskylde sig med at der ikke har været timer nok i døgnet.

  5. Mikael Køster Andersen

    For 2 år siden valgte jeg at droppe fjernsyn fuldstændig. Det er en af mine bedste beslutninger, og jeg savner det overhovedet ikke. Til gengæld bruger jeg af og til et par minutter på at ærgre mig over alle de timer, jeg tidligere spildte på ligegyldigt TV.

    Så mit råd er, at hvis man leder efter mere tid, så er udsmidning af TV’et et godt sted at starte. Der findes næppe en større tidsrøver.

  6. Tid ta’r den den tid, tid ta’r… Som man siger.
    I bund og grund handler det om priotering, og lysten til at gøre det man gerne vil. Hvis fruen siger jeg skal slå græsset, så kan det være meget svært at finde tid til det, men skal jeg lave noget arbejdsrelateret, så er det en del nemmere at finde tiden.

    Og apropos nattearbejde, så er jeg selv B-menneske, og nyder den ro der er mellem kl. 23.00 og 05.00

  7. Fedt at høre der er folk som kan finde tid til at skrive ebøger – det kan andre lære meget af ;-)…
    Det kræver faktisk bare en masse vedholdenhed, og sige til sig selv, at jeg gør det!

  8. Gode pointer. Jeg af alle bruger som oftest “tid” som undskyldning. Men det er som Jacob pointerer, at jeg “har ikke prioriteret opgaven”.

    Jeg er så heldig, at jeg stort set ikke gider se TV, så på den konto henter jeg meget tid. Kan varmt anbefale at droppe TV’et. Ser jeg endelig et program så laver jeg en cost-benefit-analyse på det i løbet af de første 3-4 minutter. Vurderer simpelthen “får jeg udbytte nok til at bruge min tid på det her?”.

    For at være mere produktiv har jeg også skåret min blog-læsning kraftigt ned. Og skal der virkelig arbejdes koncentereret må jeg både lukke Twitter og mail ned. I perioder dropper jeg også helt blog-læsning. Så er man håbløst bagud bagefter, men sådan må det være.

    Dette er en god pep-talk/indpisker. Vi sidder jo nok alle med en håndfuld ting, vi gerne vil ha’ fra hånden (og de er så blevet udskudt yderligere med at kommentere her ;o) )

  9. Det er sjovt som stilhed kan medføre øget produktivitet. Jeg arbejder også sammen med min bedre halvdel, og hvis hun tager sig af børnene, når de har en sygedag, så får jeg pludselig lavet 60 procent mere end på en almindelig arbejdsdag.

    Vi kunne muligvis nå mere samlet, hvis en af os gik på halv tid. 🙂

  10. Joachim Løvgaard

    Det er alletiders bog du har fået fra hånden, og beundringsværdigt, at du har taget dig tiden til at få den gennemført så hurtigt.

  11. Der er ingen tvivl om at tiden skal prioriteres.
    Heldigvis er jeg i den lykkelige situation at jeg arbejder inden for en branche hvor der er nok arbejde til en god løn, så der er råd til kun at arbejde omkring de 37 timer (en del af dem om natten i øvrigt) og så have masser af tid med kone og barn.
    Jeg vil dog klart prioritere at få læst SEO-LEX 10.0, og jeg er rigtigt glad for at der er kommet en bog fra netop denne kant, det skal ikke være nogen hemmelighed at vejen ind i SEO verdenen for mit vedkommende startede med at se på hvad Thomas Rosenstand siger og, endnu mere interessant, hvad gør Thomas Rosenstand for sig selv og signe kunder.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *