Et af de stadigt sørgeligt forsømte områder på hjemmesider og – især – på webshops er konverteringsoptimering. Altså kunsten at få flere af dine gæster til at gøre det, du gerne vil have dem til at gøre – købe en vare, tilmelde sig nyhedsbrev, downloade noget og så videre. Ofte ligger al fokus på placeringer i Google, og det er bestemt også vigtigt – men det er bare lidt ligegyldigt, hvis de flere besøgende ikke konverterer. En af Danmarks hardcore e-købmænd er i gang med et forsøg netop nu: Skal knappen være sort, rød eller grøn?

Kondomer købes med hvilken farve?

Det er en webshop, der sælger kondomer, som i øjeblikket tester på brugeradfærden i forhold til farven på en knap. Det kan lyde lidt nørdet, men faktisk har farver stor betydning. Teoretikerne har – som altid – svar på rede hånd i slige diskussioner, men nu får vi snart et praktisk resultat at forholde os til.

Testen er interessant for alle, der sælger varer på nettet – eller på anden måde skal have gæster til at “gøre noget”.

Jeg synes, du skal holde øje med resultaterne af testen – besøg Morten Vadskær på hans blog.

Og det var faktisk det!

Rosenstand out!