Hvilken farve skal knappen have

Et af de stadigt sørgeligt forsømte områder på hjemmesider og – især – på webshops er konverteringsoptimering. Altså kunsten at få flere af dine gæster til at gøre det, du gerne vil have dem til at gøre – købe en vare, tilmelde sig nyhedsbrev, downloade noget og så videre. Ofte ligger al fokus på placeringer i Google, og det er bestemt også vigtigt – men det er bare lidt ligegyldigt, hvis de flere besøgende ikke konverterer. En af Danmarks hardcore e-købmænd er i gang med et forsøg netop nu: Skal knappen være sort, rød eller grøn?

Kondomer købes med hvilken farve?

Det er en webshop, der sælger kondomer, som i øjeblikket tester på brugeradfærden i forhold til farven på en knap. Det kan lyde lidt nørdet, men faktisk har farver stor betydning. Teoretikerne har – som altid – svar på rede hånd i slige diskussioner, men nu får vi snart et praktisk resultat at forholde os til.

Testen er interessant for alle, der sælger varer på nettet – eller på anden måde skal have gæster til at “gøre noget”.

Jeg synes, du skal holde øje med resultaterne af testen – besøg Morten Vadskær på hans blog.

Og det var faktisk det!

Rosenstand out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

5 kommentarer til “Hvilken farve skal knappen have”

  1. Og når man så har fundet ud af, at den skal være rød (bare eksempel), så kan man undersøge om mørkerød, lyserød eller almindelig rød konverterer bedst, og om knappen skal laves mindre større osv…..
    Det stopper aldrig.

  2. Der er desuden lavet et super markedsføringsstunt af Mortens seneste blogpost. Selvfølgelig hjælper det at der en rigtig fed premie man kan vinde. Men det kunne også være spændende at vide hvor meget f.eks. tweets og retweets har skabt. Spænende undesøgelse jeg glæder mig til at se resultatet.

  3. Tak for omtalen, Rosenstand. Det er rart nok, at få lidt mere introduktion end de 140 tegn engang imellem. For emnet ER vigtigt. Som du skriver er der tit for meget fokus på placering, men placering i kombination med konverteringsoptimering er en fantastisk cocktail.

    Jeg eksperimenterer ret meget med Google Analytics for tiden, så på den dag, det virkeligt tog fart, har jeg desværre ingen reelle tal at byde ind med. Men satser på, at jeg har noget logfils-analyse, jeg kan dele med jer ved lejlighed. Men i dette tilfælde har Twitter helt sikkert vist sig fra sin bedste side.

    @Erik – du har ret. Testen stopper aldrig. Hørte engang en fyr, der sagde “dit website er altid i beta”. Man skal ikke re-designe, men hele tiden videre-udvikle sit site. Hvis man ikke orker at teste og optimere mere, så kan man jo ligeså godt sætte sig hen og se TV2 Charlie og vente på, at man skal herfra ;o) Jeg synes bestemt, at det er sjovt at teste og er sikker på, at jeg i 2009 vil lave mange flere tests. Det er i øvrigt også eneste vej til at hæve sin CR

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *