I dag har Google lanceret en ny funktion i Google Trends, der viser trafiktal for websites. Inden vi kaster os over værktøjet, er det værd at huske på, at Google Trends stadig er et Google Labs produkt. Derfor kan der være unøjagtigheder af forskellig art. Men det er alligevel lidt sjovt at kigge nærmere på nu, og med tiden kan det vise sig at være et nyttigt værktøj.

Lad os se lidt nærmere på værktøjet. Jeg har lavet nogle få opslag, som jeg vil vise dig her. Lad os starte med at kigge på to populære datingsites i Danmark – nemlig Scor og Dating:

Som du kan se, har Dating.dk langt flere besøgende end Scor.dk

De to ærkekonkurrenter – Dandomain og ScanNet – har også været en tur gennem Google Trends. Det gav følgende billede:

Her ligger Dandomain lunt til i forhold til ScanNet.

Der er også andre muligheder for at få vist data. Jeg har her kørt et opslag på vores eget website i sammenligning med Notabenes:

I et opslag som dette, kan vi få et indblik i besøgstal vist i en vandret graf, hvilke andre websites der blev besøgt og hvilke søgetermer, der især har udløst besøg. Som du kan se, er det også muligt at se besøgene fordelt på lande. F.eks. kan du se, at Notabene har flere besøg fra Sverige, end vi har – men at vi til gengæld har flere danske besøg end Notabene. Og at vores gæster er mere tilbøjelige til at besøge kommunikationsforum.dk, end Notabenes gæster er det.

Legetøj eller alvor? Lige nu er det nok mere sjov end alvor, men jeg er sikker på, at Google gør dataene mere præcise og udvikler yderligere på systemet. God fornøjelse med det!

Du kan læse hele nyheden på Google Webmaster Blog. Eller besøge Google Trends for websites her.

Credit: Google Inc. – og Rosenstand out!