Kender du Matt Cutts? Han er chef for den afdeling i Google i Mountain View, der arbejder med at fjerne spam i Googles indeks. Det er ikke helt forkert at kalde ham en meget vigtig person. Flink fyr er han – meget endda. Men han råder over en rød knap, og når han trykker på den, kan det have enorme konsekvenser for den virksomhed, det rammer. At blive ekskluderet fra Googles indeks kan betyde døden for en virksomhed – eller i alle fald store tab. Matt afliver i dag definitivt den gamle myte om, at et hoveddomæne ikke er i fare, hvis der benyttes cloaking på et separat domæne.

Den gode Matt Cutts driver en weblog, som læses nidkært af alle, der beskæftiger sig med søgemaskineoptimering i verden. Det skyldes, at der er en hel del gode råd at hente direkte – og 10 gange så mange gode råd at hente indirekte mellem linierne.

I dag har han så postet om konsekvenserne af at benytte sig af dårligt udført søgemaskineoptimering – og denne gang har han taget udgangspunkt i konkrete tilfælde fra lille Danmark. Du kan læse historien på hans blog her: Spam

Dit “brand domæne” er i fare!

Jeg føler ikke noget behov for at kommentere på den aktuelle sag her fra Danmark – det sker i rigt mål i forvejen fra andre på bl.a. Amino, Comon, Erhvervsbladet og hos Pål Heick. Men jeg vil til gengæld bringe et lille uddrag fra Matt Cutts blog i dag:

I’ve been following a case in Denmark where a cloaking company has been making a couple interesting claims. First, they claim that if a “brand-name” company cloaks, Google won’t remove the brand-name domain. That’s simply not true; if we believe that a company is abusing Google’s index by cloaking, we certainly do reserve the right to remove that company’s domains from our index.

Dette taler helt for sig selv. Nu kan man så postulere, at det åbner for muligheden for, at man kan få sine konkurrenters hjemmesider fjernet fra Google ved at lave noget cloaking og pege gæsterne hen til konkurrenten. Det gør det ikke, for den slags kan Google nemt gennemskue. De sidder med mere data mining udstyr og muligheder, end selv den mest nørdede nørd kan drømme om i sine vådeste drømme. Og de kan tracke uendeligt meget mere, end de fleste tror.

Vi vidste det godt i forvejen, men mange steder har mindre erfarne arbejdet med – og viderebragt – den fejlopfattelse, at Google aldrig vil røre et “brand domæne”, hvis blot cloakingen udføres på et andet domæne.

Opsummering: Små hurtige løsninger har altid haft en risiko indbygget. Intet nyt der. Det handler bare om at vurdere risici ved en given løsning, og er det ikke problematisk for en virksomhed at forsvinde fra Googles indeks, kan man jo bare cloake løs. Det “nye” er bare, at Google via Matt Cutts officielt har meldt ud, at “brand domænet” nemt kan få et spark som kvittering for urent trav. Og det er lidt vigtigt at vide – derfor er det her viderebragt til de af jer, der ikke læser Matt Cutts.

Rosenstand out!

[tags]Cloaking, Google, SEO[/tags]