Semantik er en gren af lingvistik, som beskæftiger sig med betydning af ord, ordgrupper og sætninger. Sådan står begrebet “semantik” defineret hos Wikipedia, og det passer såmænd meget godt. Google beskæftiger sig i høj grad med semantik, og også det danske sprog mestrer giganten fra Mountain View efterhånden ret godt. Ikke perfekt – men ret godt. Det kan bruges, når der skrives tekster til nettet. Og det kan have visse konsekvenser, når du arbejder med Google AdWords. Temmeligt underholdende konsekvenser endda…

Google gør sit bedste for at fortolke indholdet af en tekst. På de store sprog som engelsk, portugisisk, spansk osv. er de faktisk også blevet ret skrappe til det. Imponerende nok er de også ganske godt med på et lillebitte sprog som det danske. Et eksempel er Googles glimrende forsøg på at kompensere for, at en uhyggeligt stor del af danskerne ikke kan stave. F.eks. er der mange, der i Google skriver “reklame bureau” selv om det skrives i ét ord: Reklamebureau. Her forsøger Google at foreslå den korrekte stavemåde for at hjælpe den lettere dyslektiske søger på vej. Og ellers kan vi anbefale Retskrivningsordbogen. Lad os se lidt på nogle af de effekter, den semantiske indeksering af webbet kan have:

Når Jan Glæsel bliver synonymt med Weber grill

For et par år siden fik jeg en opringning fra Jan Glæsel – ham med trompeten og grillen. Han var – med rette – en smule pikeret over, hvad han oplevede som et misbrug af hans navn. Vi har en kunde, der er meget stor på nettet, og for dem kører vi en del AdWords kampagner.

Jan Glæsel havde opdaget, at når han søgte på sit eget navn på Google, dukkede vores kundes AdWords op og promoverede Weber grill. Jan syntes ikke, det var specielt charmerende, at vi benyttede hans navn som et søgeord i en AdWords kampagne. Og det kan jeg da godt forstå. Sagen var bare, at vi absolut ikke havde hverken “Jan” eller “Glæsel” eller “Jan Glæsel” som et søgeord noget sted. Men den var god nok: Når jeg selv skrev hans navn i søgefeltet, dukkede min kundes AdWords op. Sagen blev løst med en henvendelse til Google. Men hvad var der lige sket?

Google kender til de hjemmesider, som Jan og hans kone driver – og de handler i den grad om Weber grill. De har jo skrevet adskillige fremragende kogebøger til den kære grill osv. Og derfor tog Google en “semantisk vurdering” og besluttede, at der er en meget tæt sammenhæng mellem “Jan Glæsel” og “Weber grill”. Og så viste de både min kundes annoncer og andre annoncer for Weber. Tilsyneladende er Google blevet lidt mere selektiv på det område, men der dukker stadig spøjse annoncer op på forskellige søgninger – og det er annoncer i kampagner, der absolut ikke har den pågældende søgning som søgeord.

Når Anders Fogh Rasmussen bliver en hulemand

Hvis du søger på “hulemand” på Google, ligger Danmarks til dato bedste statsminister nr. 2 og nogle gange nr. 1. Det lugter jo langt væk af en linkbombe, men det er det faktisk ikke. Google siger godt nok, at de algoritmisk har fjernet muligheden for at lave linkbomber, men det passer ikke. Pyt med det – det er ikke det, historien handler om her.

En hurtig analyse af ankerteksterne i links til andersfogh.dk afslører, at der ikke er mange, der benytter ordet hulemand som ankertekst. Faktisk viste mine værktøjer kun én hjemmeside, hvor der linkes til andersfogh.dk med ankerteksten “hulemand”, og det er oven i købet via et skjult link – se om du kan finde det på knus.info/bag.html (Opdateret: Den omtalte side er fjernet) Så hvorfor står hans hjemmeside så øverst i Google på den søgning?

Det gør den, fordi mange hjemmesider har skrevet om Anders Fogh Rasmussen gennem årene og omtalt ham son en hulemand. Eller omtalt netop det faktum, at han er synlig på den søgning. Faktisk er dette indlæg med til at underbygge Googles opfattelse af, at der er en tæt sammenhæng mellem termerne “hulemand” og Anders Fogh Rasmussen”.

Kan du skabe din egen “hulemand”?

Ja – det kan du faktisk. Vi har udført nogle små eksperimenter med forskellige termer, der klart viser os, at det virker. Jeg vil ikke afsløre dem her – du må tro mig på mit ord. Men det er faktisk muligt at hæfte betegnelser på en person, et produkt eller en service og dermed opbygge en “semantisk sammenhæng” mellem betegnelsen og produktet/personen. Og kombineres det så med de linkbomber, der ikke virker mere, sker der sjove ting.

Hvorfor ikke begynde at tænke lidt i de baner? Over tid kan du opdrage Google og andre søgemaskiner til at se en sammenhæng mellem forskellige ting, du kan have fordel af. Og så får du ikke mere – resten må du selv regne ud 🙂 Eller købe dig til det.

Rosenstand out!