At Google i et stykke tid har arbejdet med en sides load tid som en del af den samlede kvalitetsbedømmelse i forhold til Google AdWords er ingen hemmelighed. Jeg skrev om det i marts: Langsomme hjemmesider.  

Men nu er denne parameter kommet med i interfacet i AdWords, og det er bekræftet, at Google vil benytte loadtiden som en integreret del af deres Quality Score fra medio juni. Og den er jo vigtig, for den har stor indflydelse på din klikpris!

Lad os starte med at se, hvordan det ser ud:

Google AdWords Quality Score

Sådan ser det ud, hvis alt er, som det skal være. Du kan finde din egen Quality Score ved at holde musen over det lille forstørrelsesglas ud for hvert søgeord. Her klikker du så på “Detaljer og tendenser”, og du får ovenstående billede – hvis du da har styr på din landingsside forstås.

At Google overhovedet kerer sig om, hvor hurtigt din side loades, skyldes deres ønske om at give brugerne gode oplevelser med AdWords. Jo bedre oplevelse – jo mere tilbøjelig er folk til at klikke på AdWords. Og det er “Giffen, gaffen guffen – pengene lige i skuffen” for Google!

Derfor: Tjek dine landingssider – og sørg for, at de loader så hurtigt som muligt. Det kan have stor betydning for den samlede økonomi for dine kampagner!

Rosenstand out!