Så har Google igen leget med faciliteterne og indført en ny måde at søge på. Jeg linker til deres officielle udmelding sidst i denne artikel. Som vanligt har hylekoret været på banen allerede og dømt katastrofe for både SEO branchen, vejret og sikkert også umælende jomfruer på Påskeøernes landsklub. Men hvad betyder det så? Opdateret med et lille talkshow med Frank Hellerup Madsen – så du får faktisk 2 podcasts på én gang!
Google Instant er ingen katastrofe – bare lidt poppet
Jeg har lavet et lille podcast om Google Instant. Hør det, og lad mig høre, om du tror, det får konsekvenser af nævneværdig grad?
[podcast]http://www.360-online.dk/audio/Google-Instant.mp3[/podcast]
Efter at have lagt dette podcast online, talte jeg med min gode kollega Frank Hellerup Madsen om Google Instant, og det kom der endnu et podcast ud af. Desværre er der nogle sekunder med lidt støj på, men det lever du forhåbentlig med.
[podcast]http://www.360-online.dk/audio/Google-Instant-2.mp3[/podcast]
Uden at have hørt dit podcast endnu, vil jeg gerne byde ind med, at man altså ikke har forstået SEO, hvis man mener, at Google Instant skulle afskaffe det.
Ja, det kan godt være, at folk opførsel ændrer sig en smule på Google fremadrettet, og der sker nogle forskydninger i brugen af søgeord. Men at det skulle ændre på behovet for SEO, skal man altså være på kanten af uvidende for at påstå. (Alternativt bare på linkbait-togt..).
Så er der lidt mere arbejde og ting at se på. Godt du gide sige lidt om noget der er på vej, så har man lidt tid.
Det glæder jeg mig til at opleve. Og ja, det må da få en betydning.. lige som så mange andre små ting påvirker arbejdet med seo. Det er vel derfor vi stadig gider arbejde med online markedsføring.
Men det ændrer ikke ved, at der skal arbejdes aktivt med et website der gerne vil gøre sig godt på internettet.
Nu vil jeg over og prøve det af.
Det er nu dejligt at have dig til at sidde på den side af vandet, når den slags ting sker 😉
Jeg tillader mig at svare uden at høre podcasts først. Der står nemlig ikke, hvor længe de varer, så jeg må lige vende tilbage og høre dem senere.
Umiddelbart tror jeg ikke, at det vil gøre nogen nævneværdig forskel. Det er vel blot en udvidelse til Google Suggest, som tilsyneladende ikke har rykket det store. Som søgebruger har jeg som regel altid forestillet mig, hvad jeg søger efter, inden jeg taster (behovet for søgning opstår jo inden, jeg forsøger at opfylde behovet), og det går ganske enkelt for langsomt med Google Suggest til at jeg gider læse listen – altså i forhold til blot at fyre mine søgeord af. Det virker umiddelbart som om, at Google Instant vil lide af samme problem. Hvis man begynder at kigge på resultaterne, inden man har tastet sine søgeord færdig, så spilder man blot tiden på at kigge på noget, der formentlig vil give et mindre relevant resultat.
Har de fleste søgebrugere ikke efterhånden fundet ud af, at 3-4 søgeord giver bedre resultater? Hvorfor pludselig satste på 1- og 2-ords søgninger igen, hvis resultaterne ellers har samme sortering, og man stadig har bedre chance for at finde det bedste resultat med en søgestreng på 3-4 ord?
Det kan måske have en psykologisk betydning for websideejere. Når man begynder at taste en 3-4 ords søgestreng, så får man måske smidt konkurrenterne lige i ansigtet, når det første ord er tastet. Og selvom det måske ikke lige var præcis det ord, som man ville tjekke sin ranking på, så kan det måske få en til at overveje, hvorfor man ikke ranker på lige præcis det ord. Så det kan måske skærpe konkurrencen om søgeudtryk med 1 og 2 ord, men det vil så blot betyde mere arbejde til SEO-folkene.
Det kan måske øge behovet for at sikre sig hits på stavefejl. Laver du som søgebruger en søgestreng på 4 ord, vil en stavefejl i første ord have mindre betydning, end hvis du søger på kun det ene ord og laver den samme stavefejl. Har man optimeret efter stavefejlen, kan det måske give en relevant og omgående topplacering med Google Instant, når søgebrugeren taster det fejlstavede ord som første ord. Hvis brugeren tastede alle 4 ord, inden søgningen blev udført, som det er tilfældet nu, er det ikke sikkert, at man ville opnå den samme gode placering.
Så jeg mener, “nej, og dog… måske lidt…”
Tror det vil betyde et fald i long tail søgninger, og dermed en større kamp for at ranke godt på primære keywords.
Altså større og hårdere kamp, hvor den stærkeste vinder… Og det vel egenligt hyggeligt nok 🙂
Jeg må nu sige, at jeg tror ikke det vil betyde det helt store for folks adfærd i google.
Bliver spændene og se om man man flyver mere op og ned med sine keywords på rank.
Men Nej tror ABSOLUT heller ikke det bliver enden på SEO tror derimod at der der bliver mere at lave.
Men ja det giver måske et fald i long tail søgninger.
Tak Thomas Keep up the good work.
Mvh
Kent Ellegaard
Tror heller ikke det vil ændre sindsygt meget… der vil nok være ting man skal være mere obs på…
Vi tager det bare som en udfordring 🙂
Jeg tror det vil dele vandene og den ene halvdel vil være vildt begejstrede og snuppe de øverse forslag mens andre vil søge som de altid har gjort.
Jeg har ikke rigtig oplevet det endnu. Måske er det fordi jeg bruger Chrome og som sådan sjældent kigger direkte forbi Google.dk 🙂
Er det ikke kommet i dk syns ik jeg har bemærket nogen forskel hos mig? google er som den plejer?
Nej – det er ikke rullet ud på google.dk endnu. Men det kommer på et tidspunkt.
Fed blog, søgemaskineoptimering er rocket science..
Mvh Mirror Film
Tak. Og det er begavet linkbuilding også 😉
Meget enig med Jesper med fald i long tail søgninger.
Jeg synes personligt man bliver stresset af google instant….