Google + firmasider

Siden Google lancerede Google Plus eller G+, har debatten kørt livligt mellem tilhængere, tvivlere og modstandere. Nogle mener, at det blot er endnu en fiasko i rækken af sociale tiltag fra Google, mens andre mener, det er døden for Facebook og Twitter. Den diskussion vil jeg lade stå næsten urørt i dette indlæg – og i stedet vil jeg fortælle dig om et af de nyeste tiltag fra Googles team bag G+: Firmasider.

Mens de lærde (og de knapt så lærde) diskuterer fremtiden for G+ er der nemlig noget så kedeligt og tørt som fakta at forholde sig til for os, der bare er praktisk anlagte: Firmasider i G+ fylder gevaldigt godt i søgeresultaterne.

Vil du mere med G+? Tjek min nye bog om Google Plus: PLUS-LEX – der lærer du alt, hvad der er værd at vide om emnet.

18 dage fra etablering til topplacering

Den 7. november etablerede vi en firmaside for Concept Interest på adressen https://plus.google.com/114214284061196621183, og her 18 dage senere ranker den nr. 2 på søgningen på vores firmanavn. Og det er naturligvis uden at være logget ind og med personaliserede søgeresultater slået fra. Det er lige under vores hjemmeside og OVER gamle sider som for eksempel LinkedIn og Amino.

Visningen af vores G+ side er opdateret i tæt på realtid. Jeg lavede et lille forsøg, hvor jeg skrev et kort indlæg på siden, og nøjagtig 45 sekunder senere var det indekseret og vist i søgeresultat, som du kan se her:

Læg mærke til den orange pil. Det er et direkte link til den side på vores hjemmeside, jeg har omtalt i indlægget på G+ – og det er faktisk ikke så ringe at kunne promovere sine budskaber på den måde, vel? Når jeg om lidt har publiceret denne artikel, vil jeg selvfølgelig nævne den på vores G+ side, og så vil det være den, der fremhæves i søgeresultat på Google.

Og tag ikke fejl – der er vitterligt mange søgninger på firmanavne. Ved at have dit firma godt repræsenteret på G+ sikrer du dig en plads blandt de 10 på side 1. Og det er en plads mindre til evt. knapts så heldige anmeldelser etc.

Hvordan laves en G+ firmaside?

Egentlig havde jeg besluttet mig for at lave en guide selv, men der er adskillige gode guides allerede, så hvorfor ikke bare linke til dem i stedet?

Husk nu at få linket FRA din hjemmeside til din G+ side og vice versa – det er ved hjælp af det link, Google forstår sammenhængen. Og her er det vigtigt, at du får rel=”publisher” med i linket. Er det bøvlet? Se en vældigt god forklaring her: https://developers.google.com/+/plugins/badge/

Du kan også få hjælp til at lave et rigtigt fint badge til din hjemmeside fra Google – den hjælp finder du her: https://developers.google.com/+/plugins/badge/config

Hvad så hvis G+ også dør ud?

Tja – hvis det skulle ske, har du brugt en lille smule tid forgæves. Men tror du, det dør ud? Til forskel fra tidligere forsøg fra Google er G+ dybt integreret i søgeresultaterne – endda også når du ikke er logget ind i Google. Om du så synes, det er ulejligheden værd at deltage i G+ på det personlige plan er en anden sag. Men lad være at begå den fejl at blande G+ firmasider eller brandsider sammen med den sociale sniksnak på personniveau.

Jeg vil råde dig til at sikre dit firmanavn på G+ og sørge for, at du har så tilpas meget indhold der, at det virker troværdigt. Undlader du det, undlader du at tage en plads i søgeresultaterne. Ikke at du skal fortvivle så meget over det, for den plads er der bare andre, der gladeligt tager for dig, mens du overvejer 😉

Hvad siger du? Er du på G+ med en firmaside allerede? Og har du noget ud af det? Eller er du en af dem, der ikke vil – og hvorfor så ikke?

Rosenstand out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

45 kommentarer til “Google + firmasider”

  1. Jeg danser altid efter Google`s pibe 🙂

    Det er også værd at nævne , at man skal et have en antal ” + 1 `er “, eller deling af sit indlæg, før end at det bliver indekseret. Altid rart at vide.

    1. Ps: Jeg har testet lidt, og hvis du 3 x +1, så bliver du indekseret.. Nå ja og dit indlæg skal også have en hvis længde, mener det er minimum ca 2-3 linjer

  2. Fint indlæg.

    Jeg har dog ikke rigtig kunnet lure, hvordan man “sikrer” sig et specifikt profilnavn i det tilfælde, hvor flere ønsker samme navn.

    På Facebook gælder det om at nå først til 25 fans, hvorefter man kan vælge (og dermed spærre) et sidenavn (i den korte udgave uden tal bagefter).

    Ved du om noget tilsvarende gør sig gældende for Google Plus profiler?

    Eller vil der til evig tid være det lange unikke ID udfor Concept Interests Google+ side?

    Mvh Troels.

  3. @Troels: Sådan var det for noget tid siden, men i dag er det ikke et krav, at en Facebook-side har 25 fans/likes – man kan godt oprette et “brugernavn” (en kort URL) med færre fans/likes :o)

    Vedr. Google Plus: Jeg har oprettet en brand-side på Google+, og opdaterer den med relevante informationer lige så ofte, som jeg opdaterer brand-siderne på Twitter og FB.

    Dog synes jeg ikke, at jeg har oplevet et egentligt udbytte af profilen på Google+ – men det kan være, at det kommer senere.

  4. Jeg bruger Google+ både som privatperson og som firma, men oplever helt klart nogle frustrationer i forhold til Google+ som firma. Først og fremmest er det decideret dårligt tænkt fra Google at man ikke kan udnævne flere administratorer på en side. Det giver ganske enkelt ikke mening – og gør det virkelig svært at være konsulent og hjælpe virksomheder til at få en Google+-side

    Og så kan jeg godt se at vi undgår en masse spam ved at en firmaside kun kan følge dem som følger siden i forvejen. Men det gør det utrolig svært at tiltrække followers på en side. Den nød har jeg ikke helt knækket endnu.

      1. Det ville også være virkelig mærkeligt andet. Men det undrer mig stadig at de lancerer det uden. Hvorfor vente tre måneder på at lancere firma-sider, og så glemme en så kritisk del af funktionaliteten.

        1. Ang. hvorfor de launcher uden hænger det sandsynligvis sammen med de har forsøgt at launche uden virksomhedernes indflydelse/tilstedeværelse. De åbnede jo først op for firmaers brug af servicen, da en af deres store eksisterende kunder (mener det var Chevrolet) lavede et firmasite på Google+. Så noget kan tyde på bare det, at de “allerede” har firmasider ikke er sket med deres gode vilje.
          Hvilket man i øvrigt godt kan forstå, da det netop er den slags funktionalitet Facebook høster en stor del af deres brugerutilfredshed på. Meget tyder i øvrigt også på, at Google+ er en ret væsentlig brik i et større projekt, der handler om at gøre Googles primære produkt (google.*) bedre og mere tidssvarende. Hvorfor firmasider/ikke-personlige sider uden tvivl er noget Google vil holde i meget stram snor. Det er jo lige netop denne type indhold*, der sænker kvaliteten af Googles primære produkt.

          * Læs: ubrugelige affiliate-sider, made-for-adsense-sites, scraper sites og alt det andet skrammel, nettets “driftige” “forretningsmænd” fylder vores SERPs med.

    1. “Først og fremmest er det decideret dårligt tænkt fra Google at man ikke kan udnævne flere administratorer på en side. Det giver ganske enkelt ikke mening – og gør det virkelig svært at være konsulent og hjælpe virksomheder til at få en Google+-side”

      Nu skal man naturligvis ikke opfordre til brud på Googles EULA, og slet ikke på en anden mands website. Men jeg vover alligevel, at hinte til hvordan man omgik den problemstilling, da Facebook kørte med samme politik.
      Tricket var, at istedet for at overdrage administratorrettighederne til klienten, så overdragede man “administratoren” 😉
      Det trick virker i øvrigt også fint på Google+.

  5. Interessant.. Jeg oprettede selv en firma side på Plus for nylig, og minsandten om den ikke ranker som nr. 3 allerede, og det endda uden jeg har skrevet på den endnu 🙂

    Gæt hvad jeg skal til nu?

  6. Har også oplevet at vores G+ side er kravlet op. En 3 plads er det blevet til, uden andet arbejde end en enkel opdatering.
    G+ siderne er, som du er inde på, et must.
    Noget af det jeg er mest spændt på er, at se hvordan G+ firmaprofilerne kommer til at spille sammen med Google Places og i hvor høj grad lokale virksomheders G+ aktivitet kommer til at påvirke søgeresultaterne.

  7. Hej Thomas

    Godt indlæg.
    Tror bestemt ikke det er spildt tid at lave en firmaprofil. Derfor har jeg selvfølgelig lavet en google + firmaprofil og med rel=”publisher”.
    Har dog en spørgsmål. Hvorfor er det så vigtig med rel=publisher og hvad betyder det?

    På forhånd tak

    1. Rel=publisher med det efterfølgende Google ID bagefter fortæller google, at indholdet på det site, du har sat koden på, er far den samme profil som den, du har på G+. Og dermed betragtes det som en verificering så at sige. Ellers kunne jeg jo kalde mig Økoshoppen og skrive, som om jeg var dig på G+. Men jeg har jo ikke adgang til at sætte rel=publisher (eller rel=author) ind på dit site. You see?

  8. @Lars Bachmann og SimonSalomonssen: Begge jeres kommentarer røg i Akismet spamfilter. Da der ikke er links i dem, vil jeg tro, at I er røget i bad standing. Send en besked til Akismet om det:

    Go to http://akismet.com/contact/
    Choose Purpose: “I think Akismet is catching my comments by mistake”
    Give the URL of your blog and your email address so they can de-spam you.
    (put the email and URL in the “message”, even if you add them to the contact details)

    1. Tak for tippet, Thomas. Havde godt undret mig, da jeg heller ikke dukkede op på et par andre blogs.

      Har nu kontaktet Akismet.

  9. Pingback: Er dit firma på G+? - It & Teknologi - sphigg.dk

  10. Lige et spørgsmål som jeg har tænkt lidt over: Risikere man ikke, at ens Google+profil evt. kommer højere end ens website i søgeresultaterne? Og hvis man har et brand hvis website findes gennem rigtig mange brandsøgninger, så risikerer man vel, at en del af ens besøgende af den vej fremover lander på ens Google+side uden at gå videre til ens website? Som jeg ser det, så ville det da være en ulempe. Hvad siger I til det?

    1. Sagen er jo, at hvis en virksomheds hjemmeside ikke ligger nr. 1 på eget navn så at sige – ja så er der altså svære problemer på det site. Og det er jo et til/fravalg for den enkelte virksomhed, om man vil have styr på sine ting eller ej. Firkantet sagt 🙂

      1. Jeg tænkte blot på, at hvis man fik så meget succes med sin Google+profil og med lidt hjælp fra Googles egen algoritme, så kunne man forestille sig en overhaling, som jo ville være katastrofal. Man kunne jo også gisne over, om Google+profilen kunne snige sig op over nogle af ens brandresultater hvis man har flere.

  11. Hej
    Jeg har lavet den her G+ sid til webshoppen. Jeg har nu 5 G+ wow :), men hvordan ser jeg hvem det er som har G+ ?

    Synes ikke at jeg kan se muligheden.

    Mvh
    anders

  12. Ps:
    Er jeg den eneste som synes at G+ er vildt forvirrende ?
    Den er ikke lige saa nem at gaa til som FB, twitter

    1. Jeg ved ikke, om du er den eneste, men du er en af meget få. Jeg hører aldrig andet, end at G+ er markant nemmere at arbejde med en FB. Twitter lidt udenfor nummer – de 140 tegn gør, at det bare ER nemt.

      Måske du skulle overveje at købe PLUS-LEX, så du lærer G+ fra bunden?

      http://www.plus-lex.dk

  13. Jeg vil blot udtrykke min glæde over at kunne følge med på din side Thomas, jeg hænger på og forsøger at lære noget om denne underlige og fatastiske verden, bla. er min butik lige kommet på G+, endnu en gang tak. Glæder mig til den dag, og den kommer, at jeg kan hyre din ekspertise.

  14. Hej Thomas
    Det er en kæmpe service, at du deler ud af din viden!

    Jeg har efterhånden fået øjnene op for Google+ og de markedsføringsmuligheder der er, specielt den gavnlige effekt ved søgninger. Google+ er kort sagt noget, man ikke skal vende ryggen hvis man har et firma.

    Men som jeg ser det, er succes med Google+ stort set kun muligt på B2C-markedet (ligesom med Facebook). Jeg ved godt, at i selv arbejder som B2B, men jeres målgruppe higer efter at suge viden til sig, så dér er det nok rimelig nemt at lave interessante indlæg og få dem til at deltage aktivt.

    Jeg vil gerne lave en firmaside på Google+ til et hostnigfirma, men det lader til at det er svært at lokke denne målgruppe til at deltage aktivt, uanset typen af indlæg (jeg har bl.a. kigget på Rackspace Hosting på Google+ og de har 9.000 follows).

    Så mit spørgsmål er: Hvor megen gavnlig markedsførings- og SEO-effekt kan man få, af en Google+ side, hvor der ikke sker nogen aktivitet fra andre end administratoren selv?

    1. Tak skal du have. Jeg er meget uenig med dig i, at G+ kun egner sig til B2C – tværtimod faktisk. Min målgruppe er jo i høj grad også din målgruppe – både i første og andet led. Udbreder du kendskabet til det hostingfirma, du repræsenterer til os i online branchen, kommer den udbredelse jo videre ud til vores kunder.

      Uanset om du får lidt eller megen respons, får du jo stadig for eksempel forfatterbillede ud i SERP, hvis du da opretter det. Og det i sig selv kan være endda rigtig meget værd.

  15. Hej, tak for indlæg.

    Ville høre om det har nogen betydning at min personlige profil på Google+ er linket op til mine firmaers Google+ profiler?
    Det er nemmere kun at skulle logge på en gang.

    Med venlig hilsen
    Marie-Louise

  16. Hej Thomas,
    Som du lidt er inde på til sidst i det indlæg, så ville en G+ bruger vel også have positiv effekt på ens egen hjemmeside, altså placeringsmæssigt? Det er derudover en rigtig god pointe med, at man som minimum så ville have to placeringer på søgeresultatet af ens brand. 🙂
    Det kan godt være, at man skal give G+ en chance – better late than never.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *