Siden Google lancerede Google Plus eller G+, har debatten kørt livligt mellem tilhængere, tvivlere og modstandere. Nogle mener, at det blot er endnu en fiasko i rækken af sociale tiltag fra Google, mens andre mener, det er døden for Facebook og Twitter. Den diskussion vil jeg lade stå næsten urørt i dette indlæg – og i stedet vil jeg fortælle dig om et af de nyeste tiltag fra Googles team bag G+: Firmasider.

Mens de lærde (og de knapt så lærde) diskuterer fremtiden for G+ er der nemlig noget så kedeligt og tørt som fakta at forholde sig til for os, der bare er praktisk anlagte: Firmasider i G+ fylder gevaldigt godt i søgeresultaterne.

18 dage fra etablering til topplacering

Den 7. november etablerede vi en firmaside for Concept Interest på adressen https://plus.google.com/114214284061196621183, og her 18 dage senere ranker den nr. 2 på søgningen på vores firmanavn. Og det er naturligvis uden at være logget ind og med personaliserede søgeresultater slået fra. Det er lige under vores hjemmeside og OVER gamle sider som for eksempel LinkedIn og Amino.

Visningen af vores G+ side er opdateret i tæt på realtid. Jeg lavede et lille forsøg, hvor jeg skrev et kort indlæg på siden, og nøjagtig 45 sekunder senere var det indekseret og vist i søgeresultat, som du kan se her:

Læg mærke til den orange pil. Det er et direkte link til den side på vores hjemmeside, jeg har omtalt i indlægget på G+ – og det er faktisk ikke så ringe at kunne promovere sine budskaber på den måde, vel? Når jeg om lidt har publiceret denne artikel, vil jeg selvfølgelig nævne den på vores G+ side, og så vil det være den, der fremhæves i søgeresultat på Google.

Og tag ikke fejl – der er vitterligt mange søgninger på firmanavne. Ved at have dit firma godt repræsenteret på G+ sikrer du dig en plads blandt de 10 på side 1. Og det er en plads mindre til evt. knapts så heldige anmeldelser etc.

Hvordan laves en G+ firmaside?

Egentlig havde jeg besluttet mig for at lave en guide selv, men der er adskillige gode guides allerede, så hvorfor ikke bare linke til dem i stedet?

Husk nu at få linket FRA din hjemmeside til din G+ side og vice versa – det er ved hjælp af det link, Google forstår sammenhængen. Og her er det vigtigt, at du får rel=”publisher” med i linket. Er det bøvlet? Se en vældigt god forklaring her: https://developers.google.com/+/plugins/badge/

Du kan også få hjælp til at lave et rigtigt fint badge til din hjemmeside fra Google – den hjælp finder du her: https://developers.google.com/+/plugins/badge/config

Hvad så hvis G+ også dør ud?

Tja – hvis det skulle ske, har du brugt en lille smule tid forgæves. Men tror du, det dør ud? Til forskel fra tidligere forsøg fra Google er G+ dybt integreret i søgeresultaterne – endda også når du ikke er logget ind i Google. Om du så synes, det er ulejligheden værd at deltage i G+ på det personlige plan er en anden sag. Men lad være at begå den fejl at blande G+ firmasider eller brandsider sammen med den sociale sniksnak på personniveau.

Jeg vil råde dig til at sikre dit firmanavn på G+ og sørge for, at du har så tilpas meget indhold der, at det virker troværdigt. Undlader du det, undlader du at tage en plads i søgeresultaterne. Ikke at du skal fortvivle så meget over det, for den plads er der bare andre, der gladeligt tager for dig, mens du overvejer 😉

Hvad siger du? Er du på G+ med en firmaside allerede? Og har du noget ud af det? Eller er du en af dem, der ikke vil – og hvorfor så ikke?

Rosenstand out!