Det har længe været muligt at benytte funktionen “Geografisk målretning” i Google AdWords, men forleden introducerede Google et handy lille værktøj, der gør det endnu nemmere at sætte en kampagne op til kun at blive vist i et specifikt område i Danmark. Og det er på tværs af regioner og landsdele – eller helt ned på bydele! Google benytter Google Maps som platform, og du tegner ganske enkelt det område ind, du gerne vil ses i.

Der kan være masser af gode grunde til at benytte sig af geografisk målrettede annoncer på Google – og har du interesse i den slags, kan du finde et par eksempler i artiklen her.

Flertallet af virksomheder i Danmark er lokalt funderede. Det kan være et rengøringsfirma, der udelukkende betjener Nordfyn, et pizzeria i Aalborg eller en murermester med operationsområde i og omkring Esbjerg. Fælles for den type virksomheder er, at de kan høste store fordele ved at benytte Google AdWords til at markedsføre sig over for potentielle kunder. Men hvis man nu kun sætter mursten sammen med mørtel på Esbjergkanten, er det ikke nogen fed fidus at betale penge for, at en københavner på jagt efter en murer klikker på ens annonce. Og så er det, at geografisk visning – eller målretning – er rigtig smart.

Geografisk betinget annoncevisning på Google

Som nævnt er det en gammel feature i AdWords – det nye er, at det er blevet utroligt nemt og meget præcist at sætte det område op, hvor annoncerne ønskes vist. Det er bare at tegne området (eller områderne) op – og så er den ged barberet! Du kan faktisk gøre visningen særdeles lokal. Det er lidt smart, hvis man er pizza-pusher på Amager og ikke har en ubændig lyst til at betale for, at folk på vestegnen klikker på ens annoncer, når de er i markedet efter lidt pizza.

Jeg har indsat et skærmdump her, så du kan se, hvordan det ser ud:

Google AdWords med geografisk betinget lokal visning

Er geografisk visning af Google AdWords interessant for andre end lokale virksomheder?

Ja – i meget høj grad! Der kan faktisk hentes ganske store gevinster ved at arbejde målrettet med denne funktion i landsdækkende kampagner. Sidder du med en landsdækkende kampagne på AdWords og tænker, at det må du hellere lige bruge en times tid på, kan du godt glemme det! Der skal nærmest navlepillende analyse til først.

Hører du til gengæld til dem, der gerne vil bruge en stor bunke tid – eller betale dig fra det – kan du superoptimere dine AdWords kampagner. Og jeg mener VIRKELIG superoptimere!

Forestil dig, at du sælger kaffemaskiner. Du har et søgeord – “indbygningskaffemaskiner” – som du via Analytics har analyseret dig frem til følgende viden om:

  • Du har 100 besøg om dagen på det søgeord

  • 5 af besøgene konverterer

  • 4 af konverteringerne sker fra kunder placeret på Sjælland

  • 1 konvertering sker på Fyn

  • Ingen jyder køber, når de har brugt det søgeord

  • 32 af besøgene er fra Jylland

  • Klikprisen er 4 kr.

Du kan altså se – i disse absolut konstruerede tal – at du dagligt betaler 32 x 4 = 128 kr. i klik for jyske besøgende, der intet køber. Du kan også se, at når jyder søger efter “indbygnings kaffemaskiner” (ikke alle jyder kan stave…) køber de til gengæld pænt. Københavnerne søger også på den kombination (de staver endnu værre), men de køber til gengæld aldrig, når de deler ordet i to.

Nu er det nemt at se, at der er penge og salg at hente i at lave en geografisk målretning. Lad københavnerne se din annonce, når de søger efter “indbygningskaffemaskiner” – men lad være at vise den til jyder. Og vice versa.

Jyder, fynboer og københavnerne agerer forskelligt

Det vidste vi godt allerede, ikke? Men det gælder også foran computeren, når Google benyttes til at finde de gode tilbud. Det er forskellige søgestrenge, der udløser køb afhængigt af bopæl. Utroligt – men sandt.

Det er her, at al anden markedsføring fra tv over aviser til radio – godt kan pakke sammen. Hvis man har tiden (eller råd til at betale eksperterne for det) kan man helt ned på byniveau målrette sine budskaber i forhold til, hvad der sælger. Det er altså lidt smart.

Der er virksomheder i Danmark, der benytter flere millioner kroner på AdWords årligt. I sådanne budgetter er der sandsynligvis belæg for at fuldtidsansætte en person alene til at forestå geografisk målretning med AdWords. Jeg vil tro, at den rette person kan tjene sin egen løn et par gange…

Tænk lidt over det – brug Analytics eller andre trackingsystemer til at forstå, hvem der gør hvad hvornår og hvorfra. Det er der penge i!

Rosenstand out!