Indholdsfortegnelse

Google rullede lige en pingvin forleden – og målet var at gøre søgeresultaterne bedre og med mindre “webspam”. Ædelt mål – men lykkedes det? I nogle tilfælde gjorde det sikkert, men alle i branchen kender allerede eksemplet med “Viagra”, hvor den officielle side først røg ud af Google og siden kom med igen. Men i dag på google.com er det primært snuskede sider på for eksempel .edu domæner, der her i USA dominerer side 1 på søgningen “Viagra”. Kvalitet? You tell me!

Her vil jeg dele et eksempel fra det danske med dig, som jeg har omskrevet en smule fra virkeligheden for ikke at flashe nogen eller noget. Men omskrivningen er udført, så eksemplet holder 100% vand i forhold til virkeligheden. Formålet med at skrive om dette er egentlig blot at fortælle, at sort og hvidt langt fra altid er så tydeligt – og at “Do no evil” mottoet ikke altid står virkelighedens prøve.

Når det gode skubbes væk

Vi skal 3-4 år tilbage i tiden, hvor en dansk non-profit organisation for en gruppe mennesker med en særlig sygdom udviklede et site med et hav af viden målrettet mennesker, der var ramt af sygdommen. Absolut neutralt og med supervision af læger, der sikrede en ikke kommerciel vidensdeling. Meget smukt – meget nødvendigt og et overflødighedshorn af viden om lindring og behandlinger for de stakkels syge mennesker. Så langt – så godt.

Efter at have været online et SEO  års tid, kunne folkene bag hjemmesiden (der i øvrigt er helt fri for annoncer) konstatere, at mere eller mindre ligegyldige artikler på for eksempel Wikipedia konsekvent outrankede deres site på relevante søgninger. Og ofte var oplysninger på diverse wikisites direkte forkerte og i nogle tilfælde endda skadelige.

Der blev derfor udført en hel del onsite optimering på sitet, og der blev bygget links så godt, som de nu formåede. Det blev – som det var god stil endnu dengang – primært udført med ankertekst-optimerede links. Og det virkede! Placeringerne kom i hus, og mange, mange syge mennesker fik god og lødig hjælp og information samt fandt hinanden i netværk. Og der kom hele tiden nye til, der fandt lindring i de råd, der var på sitet – og ikke mindst i det samvær med andre med samme sygdom, der skete på stedet.

Så kom Google Penguin. Og dermed også resultatet af disse ildsjæles lidt for ivrige brug af ankertekster og stærkt optimerede sidetitler. Og nu er det igen affiliate sites, Wikipedia og andet snavs, der fylder i side 1 på næsten alle relevante søgninger i forhold til sygdommen.

De, der allerede kender hjemmesiden, savner ikke noget. Men nye med diagnosen finder den mindre nemt på Google i dag, end de gjorde for tre uger siden.Og dermed leverer Google mere kommercialiserede og mindre valide søgeresultater til brugerne nu end før Penguin Update på det område.

Man kan med en vis ret sige, at de selv har været ude om det – de har jo bygget links i kataloger, sociale steder og via artikeldatabaser og hvad ved jeg – men de har ikke brugt nogen ekstern SEO konsulent overhovedet. Men hvad skulle de egentlig ellers gøre? Det var ikke dem, der opfandt Googles algoritme, der belønnede stærke ankertekster – det var Google. De gjorde blot, hvad Google viste dem virkede.

Nu står de med en opgave foran sig, som kræver professionel hjælp. Og de penge kunne de have brugt på at hjælpe medlemmer til et bedre liv med sygdommen – men sådan skulle det ikke være.

Konklusion?

Ikke en hel masse andet, end at jeg har lyst at dele en anden side af pingvinen med dig – en side af den, der ikke rammer affiliates eller andre købmænd. I stedet rammer den syge mennesker. Og eksemplet er ikke alene. Her i USA er der mange af dem også.

Sagen er jo, at Google har næsten monopol på internetsøgning i mange lande – for eksempel i Danmark. Det stiller særlige krav til Google, og det er krav, som de ikke helt har levet op til her. Jeg erkender, at der er tale om en algoritmisk opdatering, men så må jeg bare sige, at den ikke er god nok. “Do no evil” er et meget stærkt “brand”, og det forpligter. Endnu mere i et monopol.

Hvad siger du? Har du lignende oplevelser?

Rosenstand out!

 

Skal du på listen?

Vi skriver ikke så tit, men når trangen til at sætte bogstaver sammen i kæder der giver mening, rammer os, hører du fra os.

.
Navn
Din e-mailadresse

Det virkede! Du får en bekræftelse i din indbakke lige om lidt.