Vi har nogle fantastisk gode CMS leverandører i Danmark – eller CMS huse, om du vil. De udvikler CMS (Content Management Systemer), der kan alt – også svejse under vand og andre rare sager. Nogle få af dem er endda begyndt at tænke i søgemaskineoptimering, og flere af dem markedsfører deres systemer som værende særligt søgemaskinevenlige. Men holder det?

Nu er dette ikke en artikel, der skal hænge nogen ud – så derfor vil jeg ikke gå i detaljer med firmanavne. Dette er primært skrevet for at hjælpe dig, der er online med en hjemmeside bygget i et CMS.

Jeg begyndte i går en opgave for en kunde, hvis hjemmeside er bygget i et stort og dansk CMS. Med netop det CMS er der et standardproblem, jeg altid tjekker, inden jeg går i gang: Duplicate content. Og HVER gang ser jeg samme billede: Både udviklingsdomænet og kundens domæne er indekseret af Google. Nogle gange er udviklingsdomænet bedre ranket og med højere PR end hoveddomænet.

Det var også tilfældet her. Lige som der var adskillige problemer på selve sitet med duplicate content – og det var problemer, der skyldes selve opbygningen af det pågældende CMS.

Et CMS skal være parat – og ikke en hæmsko

Jeg forstår ikke, hvorfor så mange udviklere af CMS (tilsyneladende) er så ligeglade med, hvordan deres system opfører sig i relation til Google og de andre søgemaskiner. Det kan undre, når de samme udviklingshuse markedsføres med “egne søgemaskineoptimeringseksperter” etc. Men selvfølgelig: Det giver masser af arbejde til min branche.

Når en kunde køber et CMS til et 5 eller 6 cifret beløb, synes jeg, de basale regler i forhold til søgemaskiner bør være opfyldt.

Mange har problemet – alt for få opdages

En simpel “site:xxxxx.dk” søgning afslører, at nogle CMS huse har stort set samtlige deres kunder liggende som duplicate content på eget domæne. Surt!

Lad mig give et eksempel: Først på året fiksede vi et sådant problem for en kunde – og uden at gøre noget som helst andet, gik kunden fra side 14 i Google til side 1 nr. 2 på deres vigtigste søgning! Det er da alligevel noget, ikke?

Hvad kan du gøre som kunde?

Først og fremmest skal du spørge, om din hjemmeside også findes på “et spejl” på udviklingsdomænet. Måske har du fået opgivet en adresse, hvor du kunne kigge med på hjemmesiden, mens den blev bygget? Tjek, at den ikke længere er online, når din hjemmeside er gået i luften. Lav en søgning på Google med: “site:udviklingsdomæne.dk” – og husk at erstatte “udviklingsdomæne.dk med den adresse, du kunne kigge med på under opbygningen. Får du et resultat på Google, er du “ramt” af duplicate content.

Tjek også en unik tekststreng fra din hjemmeside – sådan noget med en 6-10 ord i. Dukker den op andre steder end på din hjemmeside? Hvis den gør, skal du tjekke, at der ikke er tale om et “spejl” af din hjemmeside eller om simpelt tyveri af dine tekster.

Duplicate content undervurderes ofte – lad være med det! Du bliver ikke smidt ud af Google på grund af duplicate content, men du bliver alvorligt hæmmet i at opnå gode placeringer. Du kan sammenligne det med at køre i din bil med eller uden håndbremsen trukket. Hvad vil du helst?

Med ønsket om en god weekend:

Rosenstand out!