Corporate blogging – endnu et af de ord, der mangler en rigtig god dansk oversættelse af. Det nærmeste er vel at kalde det for firmadagbog? Eller hvad? Nej – den holder heller ikke, for corporate blogging er mere end en dagbog. Med en weblog kan dit firma opnå en dialog med kunder og interessenter, som den normale hjemmeside ikke kan levere. Og en blog er altså også et stærkt værktøj i forhold til søgemaskineoptimering.

Men hvad så? Skal alle firmaer i gang med corporate blogging – eller er det kun for de store? Begge spørgsmål kan besvares med et nej. Hvis du er interesseret i corporate blogging, er der en række forhold, du skal tage grundigt stilling til. Og jeg mener GRUNDIGT! Og ja: Concept Interest kan hjælpe dig med alt vedr. weblog og corporate blogging.
ARLA (dem med undskyldningen for tegningerne, du ved..) har en glimrende beskrivelse af, hvad en weblog er – den kan du læse her. Hvis du overvejer en weblog til dit firma – altså corporate blogging – skal du som minimum have klarhed over følgende:

  1. Hvorfor vil du blogge – og til hvem?
  2. Hvad gør du, hvis du får kritik på din weblog?
  3. Hvem i din virksomhed må skrive på webloggen?
  4. Skal medarbejderes indlæg censureres?
  5. Kan og vil du afsætte de tidsmæssige ressourcer til at drive bloggen?
  6. Tør du?

Der kan være masser af sund fornuft i at blogge som virksomhed, for en weblog er en anderledes uhøjtidelig størrelse, hvor du kan tillade lidt mere “kant” på holdningerne, end du kan på virksomhedens hjemmeside. Flere og flere læser weblogs, og journalister fra alle mulige og umulige medier er flittige læsere. De ser weblogs som et godt sted at finde vinkler på en historie, og det er ikke ualmindeligt, at en velskrevet artikel på en weblog danner baggrund for en avisartikel.

Hvis du blogger som virksomhed, skal du være parat til at møde kritik af dine produkter, dine services og din virksomhed generelt. Som følge deraf skal du også være parat til at håndtere denne kritik. Er du det, kan selv de mest negative opstød vendes til din fordel. Og det er ikke helt løgn, at man “ikke skal bedømme virksomheder på de fejl, de begår – men på deres evne og vilje til at rette dem”.

Tænk også på, hvem i din virksomhed der skal skrive indlæggene – og få dem med på ideen. En weblog kan hurtigt blive en sten om halsen, hvis det bliver en sur pligt at skrive indlæg. Og så forsvinder hele fidusen med corporate blogging.

Vurdér, om skribenternes indlæg skal censures af ledelsen eller en evt. juridisk afdeling. Corporate blogging kan være en vanskelig størrelse at passe ind i en virksomheds regelsæt om kommunikation.

At turde kaste sig ud i corporate blogging kan kræve lidt mod, for hvert indlæg kan afstedkomme spidsfindige spørgsmål, rejse kritik osv. Men glem ikke, at kritik og modstand er udtryk for interesse! Og håndterer du det rigtigt, kan en weblog være en guldgrube af information om dine kunder og dine interessenter.

Denne lille artikel er så langt fra en facitliste – nærmere er den en appetitvækker. Vi tager gerne en dialog med dig om dine muligheder for corporate blogging. Måske skal du lade være – eller måske skal du skynde dig at komme i gang, inden din konkurrent gør det? Du kan jo slå på tråden

Et nyttigt link om blogging: Kommunikationsforum

[tags]Blogging, corporate blogging, kommunikation, weblogs[/tags]