Hvad vil du se i Benjamin Gundgaards hjerne?

Måske er du et af de herlige mennesker, der følger mig på Twitter? I så fald vil du vide, at jeg gav et løfte for nogle uger siden om, at jeg ville lave en version 2 af det til dato mest populære podcast her på siden – nemlig det med Benjamin Gundgaard om konverteringsoptimering. Løfter skal holdes – jeg er jo jyde! Og i dette skønne brugerstyrede univers er der kun én rigtig ting at gøre: Spørge publikum om indholdet.

Manden ved mere end de fleste (måske mere end nogen anden) om konverteringsoptimering og brugeradfærd på webshops og hjemmesider.

Så derfor – uden yderligere omsvøb: Hvad kunne du godt tænke, dig at jeg skal grave ud af hjernen på Benjamin Gundgaard, når jeg inden for nær fremtid tager en Skype-snak med ham?

Skyd!

Rosenstand out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

Invalid Email
Invalid Number

22 kommentarer til “Hvad vil du se i Benjamin Gundgaards hjerne?”

  1. Hej Thomas.

    I det første podcast var Benjamin god til at fremlægge cases til at understøtte de anbefalinger han gav. Så vidt jeg husker var det dog primært sites som solgte varen/ydelsen direkte på siden. Det kunne rigtig fedt med en case eller to om usability på sites som ikke direkte sælger deres vare/ydelse på sitet, men primært bruger det til promovering, hvor konverteringer skal måles i ting som tilmelding til nyhedsbrev og kontakt.
    Nu ved jeg godt at der ikke er en verden til forskel, og at det stadigvæk handler om gøre det hele så lettilgængeligt som overhovedet muligt, men jeg kunne forestille mig at Benjamin alligevel har nogle specielle anbefalinger til den slags sites.

    Ser frem til at volume 2!

  2. Hey…

    Jeg vil gerne høre om disse ting:

    1) Gode måder at lave indkøbskurve på – feks skal kurven følge med ned når brugeren scroller?

    2) Gode måder at vise at et produkt nu ligger i indkøbskurven – skal der være en animation der viser købet, eller skal man gå til en helt ny side der kun viser kurven? m.v.

    3) Gode måder at lave betalings-flow på

    4) Gode måder at lave kategori struktur på, hvis man har mange produkter

    5) Gode måder at lave kunde undersøgelser på (mange eller få spørgsmål, skal man give nogen til dem der svare m.v.)

    6) Design vs brugervenlighed – designet skal jo leve op til målgruppens forventninger, men brugervenligheden er vel vigtigere – eller hva?

    Glæder mig – har indkøbt popkorn 🙂

  3. Vi kunne evt. gå i detaljer med:

    – Søgning (lokalt på hjemmesiden)
    – Kryds-, mer- og opsalg
    – 1:1 Personalisering / collaborative filtering
    – Kundefastholdelse (at klarlægge kundens livscyklus som udgangspunkt for eftersalg)

    ?

  4. @Lasse – jeg rådgiver udelukkende rendyrkede ehandelsvirksomheder og ikke sites der måles i lead-generering, mv. Denne strategi har jeg valgt for at blive rigtig god til én ting: e-handel. Så, det er desværre ikke et emne jeg kan byde ind på.

    @Peter – spot on, tak! 🙂

  5. Hej Benjamin,

    Du viser på websiden og i dine foredrag, hvordan i opnår imponerende resultater, når i går ind og optimerer på kundernes sites. Jeg vil gerne høre mere om, hvordan du måler resultaterne af dine tiltag. Hvad gør du for at være helt skarp på, at det du laver giver den rette værdi for kunden?

    Vi oplever, at de fleste har værktøjer som Google Analytics installeret meget basalt og sidder og fokuserer på sidevisninger og besøgstal (dvs. metrics som ikke er relevante ift. de fleste optimeringsopgaver). Oplever du også dette eller har dine kunder altid fuldt ud styr på, hvad de får ud af deres websites inden du kommer til dem?

  6. @Nicolaj – det er faktisk ret nemt at måle. Det du / I primært skal fokusere på er hjemmesidens kundekonverteringsrate.

    Den beregnes på følgende måde:

    Antal ordrer / Antal besøgende * 100 = kundekonverteringsrate. Du kan eksempelvis basere din tal på ét år, sådan at du tager højde for sæsonudsving, kampagner, mv.

    Antallet af besøgende tager du fra dit analyseværktøj og ordrerne fra dit økonomi / ERP system (da Google Analytics ofte er sat forkert op til at måle antal ordrer korrekt).

    Læs evt mere her: http://customersense.dk/ydelser/e-handel/forbedring_af_dine_kommercielle_resultater/

    Men, jeg går gerne i detaljer med emnet.

  7. Jeg vil gerne høre om hvordan du har startet i denne branche. Det er altid spændende at høre om andres vej fra slutningen af folkeskolen til succes.

  8. @Benjamin

    Det må du meget gerne gå i detaljer med 🙂 Mine udfordringer består i, at vi typisk arbejder med kunder, der sælger via flere kanaler, der ikke er segmenteret i deres økonomisystemer og/eller ikke har direkte kontakt til slutkunden (producenter af varerne). Det giver mudder i tallene og gør det svært at regne bagud ift. sitets performance.

    Vi hjælper naturligvis altid med at definere målsætninger og opsætte måleværktøjerne så snart vi har fingrene i sitet, men det giver nogle problemer i at bevise ROI overfor vores kunder, da sammenligningsgrundlaget kan være ret tyndt.

    Hvis du har nogle flere tips og betragtninger i den retning, er jeg lutter øre 🙂

  9. Jeg vil gerne høre mere om, hvilke KPI’er der arbejdes med — og evt. hvordan de hierarkiseres til forskellige beslutningstagere i virksomheder (af forskellige størrelse og med forskellige beslutningstagere/interessenter).

  10. Hejsa

    En lille rettelse til Benjamin: En konverteringsrate udregnes ikke på baggrund af besøgende i Google Analytics. Det beregnes på baggrund af besøg. Få bogstaver til forskel, men stor forskel i resultatet.

    Hvis du selv laver udregningen kan det fint være din måde at gøre det på (giver specielt mening ved salg af produkter med længere beslutningsproces, da brugeren så vender tilbage til sitet flere gange inden et køb), men som sagt, så er Google Analytics udregning på baggrund af besøg.

    Læs den korrekte definition af konverteringsrate her: http://www.webanalytiker.dk/tracking/webanalyse-ordbog/hvad-er-en-konverteringsrate/

  11. @Jacob naturligvis er min definition af en konverteringsrate korrekt. Jeg beskriver ikke, præcist hvilket ord @Nicolai skal lede efter i Google Analytics, men hvordan man beregner en konverteringsrate generelt set.

    Og det gør man som sagt ved at sige:

    Antal ordrer / Antal besøgende * 100 = kundekonverteringsrate

    Jeg beskriver netop derfor, at han skal finde sine tal i sit analysesystem og henviser ikke specifikt til Google Analytics. Nu findes der jo som bekendt andre analyseværktøjer end Google Analytics…

  12. Michael Aagaard

    Hej Benjamin

    Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om dine erfaringer med betalings-flows. Her tænker jeg specifikt på selve teksten. Hvilke tekstelementer er, i din erfaring, med til at give tryghed og motivere de potentielle kunder til at gennemføre købet, og hvor ville du placere disse tekstelementer henne?

    – Michael

  13. @Benjamin: Selvfølgelig er din definition korrekt i forhold til hvordan du selv udregner den.

    Men branchestandarden er at udregne i forhold til besøg. Det er ikke kun Google Analytics, der som standard benytter denne metric, det er dem alle. I SiteCatalyst kan du dog selv lave en Calculated Metric, så der er beregningen som du ønsker det. Men det er nok væsentligt nok at folk ved at din definition skiller sig ud fra branchens standard.

    To grunde til at visitors, frem for visits ikke er så hensigtsmæssig:
    1. Det er meget forskelligt hvordan værktøjer rapporterer Visitors. Faktisk kan kun Google Analytics og Netminers vise det korrekt total antal over en længere periode. Værktøjer som Sitecatalyst udregner det på maksimum månedsbasis, og lægger så de tal sammen. Dvs. der er dobbeltdækning for brugere, der er inden både i januar og februar.

    2. Du kan opnå konverteringsrater på over 100% ved at benytte visitors frem for visits. Skulle man fx analysere på shoppen på superbest.dk, så er det oplagt at mange returnerer samme måned, og køber igen. Det giver mulighed for konverteringsrater over 100%, hvilket ikke giver mening.

    Jeg har mødt få virksomheder, der ønskede at udregningen var på baggrund af visitors, men det var kun i tilfælde med langvarige forbrugsgode, da beslutningsprocessen var lang, og krævede flere besøg, før en transaktion blev gennemført.

    Det kunne være interessant at høre mere om valget af udregning i et kommende podcast, om det er fordi du tænker mere i besøgende, i retning af personer (selv om unikke besøgende ca er 50% for højt gns. i forhold til personer), eller hvilken tankegang der ligger bag dette. Altså hvordan du griber statistikken an i forhold til sitet, målgruppen, varetypen osv.

  14. @Jacob Tak for din uddybning.

    I min branche (e-handel), findes der ikke én fast branchestandard til at beregne en kundekonverteringsrate.

    Det alle dog er enige om, er at den generelt set beregnes ved at sige:

    Antal ordrer / Antal besøgende * 100 = kundekonverteringsrate

    Baseret på ovenstående beregningsmetode, kan “Antal besøgende” så diskuteres – hvad er den? Er der tale om “Visitors”, “Unique Visitors” eller “Visit”? Altså, den diskusion du og jeg har nu.

    Lad os se på kilderne (på tværs af brancher) der understøtter dette faktum:

    1) Jakob Nielsen, “E-commerce User Experience” fra 2001. Her benyttes “Unique Visitors”.

    2) Avinash Kaushik, “Web Analytics 2.0” fra 2010. Her anvendes “Unique Visitors”, men der tales også for brugen af “Visits” (alt afhængigt af mind-set og branche)

    3) Bryan & Jeffrey Eisenberg, “Call to Action” fra 2005. Her anvendes “Visitors”

    4) Tim Ash, “Landing Page Optimization” fra 2008. Her anvendes “Visitors”

    5) Paco Underhill, “Why we buy – the science of shopping” fra 2000. Det er en bog om traditionel detailhandel. Her anvendes “The number of people who walk into the store”.

    Så, når du taler om en “branchestandard”, hvem har så defineret den? Analyseværktøjerne, eller eksperterne der arbejder i feltet? Ovenstående er eksperter indenfor hvert deres område og de viser jo med al tydelighed, at målemetoden varierer.

    Målemetoden varierer især på tværs af folk der arbejder med SEO, Analyse, Ehandel og Marketing.

    Jeg benytter den målemetode der giver mest mening for den enkelte virksomhed alt afhængigt af sæsonudsving, produkttype, købsfrekvens, mv.

  15. @Benjamin — Kan en kunde så kun formelt & KPI-mæssigt konvertere én gang på en måned, selvom der foretages fx tre køb (el. andre konverterende handlinger) på tre forskellige dage?

    Eller regnes der “kun” på dagsniveau?

  16. Okay, her kommer lidt spørgsmål:

    Du må meget gerne gå i dybden med generelt E-commerce usabilty 🙂 1. Gode og dårlige eksempler. 2. Font type og størrelse 3. Intelligent mersalg (lign. Folk som købte denne vare, købte også) 4. Hvordan designer man en god forside? 5. Hvordan designer man den bedste produkt-side på en E-shop? Mangler du case/eksempler kan du bare bruge netspiren.dk 😉

    Glæder mig vildt meget!!

  17. Jeg smider gerne en ekstra stemme i retning af Frederiks punkt 3 ovenfor. Strategi for mersalg i webshoppen, uden at det bliver på bekostningen af konverteringsraten. Tips og tricks til implementering af “Andre folk købte også”, “Relaterede produkter”, tilvalg i check-out fase m.m.

  18. Skulle der være nogen der endnu ikke har lyttet til dette podcast så kom igang. Der er rigtig mange guldkorn at komme efter.. Vi har allerede arbejdet med varekortets brug af relaterede produkter og kan se væsentlig flere sidevisninger pr. besøg. Håber der kommer en version 3 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *