SEO – Ordbog om søgemaskiner

Der er nok ingen vej forbi, over eller under: Vi skal have en ordbog, der hjælper den mindre vidende lidt på vej. Den skrives af en såkaldt søgemaskineekspert – eller nørd om du vil. Den kommer her, og den opbygges undervejs, som arbejdet med søgemaskineoptimering skrider frem. Har du noget, du vil have med, belyst eller så’n noget, kan du altid kontakte os via vores hjemmeside. Vi bringer IKKE dit navn her – vi skal bare vide, hvem der spørger.


A:
Algoritme: En algoritme er en utvetydig og abstrakt beskrivelse af, hvordan en specifik type problem løses terminerende. En algoritme er en opskrift til at løse et problem af en bestemt type, som leverer en løsning uanset den konkrete problemsituations udseende. Et eksempel kunne være en præcis beskrivelse af, hvordan man sorterer et spil kort, uanset hvordan de enkelte kort ligger fra udgangspunktet. Søgemaskiner som Google, MSN og andre benytter algoritmer til at finde ud af, hvordan en given side skal placeres i søgeresultaterne. Disse algoritmer er dynamiske, og det er algoritmerne, der forsøges “ramt” bedst muligt, når der arbejdes med søgemaskineoptimering.


Ankertekst: Ankerteksten er den tekst, der er selve linket. Mystificeret? Det skal du ikke være. En af de mest benyttede ankertekster er “Klik her” (så forstår du, hvad jeg mener, ikke?). Ankertekst er en vigtig faktor i SEO – og en af de mest forsømte. Du skal sammenligne ankertekst med et lille skilt. Hvis der står et skilt et sted på din vej med teksten “Denne vej”, bliver du ikke meget klogere på, hvor vejen fører dig hen, vel? Det samme gælder for Googlebot – den bliver heller ikke klogere af “Klik her”. Brug altid sigende ankertekster med dit nøgleord / sætning i.


B:
Black Hat SEO: En internationalt benyttet betegnelse for søgemaskineoptimering udført med de mere “dirty tricks”. Ofte er risikoprofilen høj – og resultaterne tilsvarende gode (så længe de varer). Mange amatører, der forsøger sig med søgemaskineoptimering, kalder ofte denne type for “ulovlig søgemaskineoptimering”. Dette begreb findes slet ikke – og er primært opfundet af dem, der ikke ved, hvordan de små sjove tricks udføres. Vi hælder nok mest til den såkaldte “Grey Hat”, og for at udføre den bedst muligt, er det nødvendigt at kunne sin Black Hat. Det kan vi! I mangen et webbureau omtales “ulovlig søgemaskineoptimering” – og hører du det ord, er det ikke der, du skal lægge din opgave med optimering.


C:

Cloaking: Cloaking betyder egentlig at “gemme sig under en kåbe”. I SEO er cloaking en teknik, hvor der vises ét indhold til søgemaskinernes robotter – og et andet indhold til brugerne. I princippet kan det altså lade sig gøre at placere en side i Google som nr. 1 på en søgning efter f.eks. “brugte biler” – selv om siden udelukkende handler om kaffemaskiner. Cloaking opdages af søgemaskinerne på et tidspunkt, og de er blevet RIGTIG gode til at finde cloaking sider hurtigt. Og så ryger de ud af Google og de andre søgemaskiner! Cloaking er for eksperter, og det er LANGT FRA en nem og hurtig vej til bedre placeringer i søgemaskiner. Levetiden for løsningerne er oftest meget kort, og virkningen kan sammenlignes med at tisse i bukserne: Det varmer dejligt i begyndelsen, men så bliver det koldere – og pletterne bliver siddende. Den seneste udvikling tyder på, at risikoen ved at benytte cloaking er større, end det tidligere var antaget. I skrivende stund – ultimo 2007 – er anbefalingen klart: Undlad at benytte cloaking!


CMS: En forkortelse for Content Management System – altså et indholdsstyringssystem. Langt ord… Derfor kalder vi det bare for et CMS. Der er et hav af systemer på markedet – og lige så mange holdninger, som der er systemer. Vi benytter næsten altid det samme CMS til vores løsninger – nemlig WebPublisher. Generelt er det vigtigt at sikre sig, at udbyderen og hostingpartneren er økonomisk solid.


D:
Desciption tag: Er det samme som “sidebeskrivelse”, og det er altså en vigtig sag! Det er den tekst, du i de fleste tilfælde ser lige under linket i Googles resultatsider. Det er her, du har muligheden for at fortælle søgerne, hvad den pågældende side handler om. Og  – ikke mindst – fyre en lille salgstale af, der skal give mennesker lyst til at klikke på søgeresultatet. Du har ca. 160 tegn inkl. mellemrum at gøre godt med. Og det er altså ikke ret smart at lade være med at udnytte denne mulighed – for en god sidebeskrivelse kan fordoble eller tredoble antallet af besøg fra søgemaskinerne! Lad os bare tage et eksempel. Hvis du sælger kaffemaskiner, kunne en sidebeskrivelse være: “Kaffemaskiner i alle fabrikater og til lave priser – find dem her. Vi leverer fra dag til dag med markedets bedste garanti. Åbent døgnet rundt!”.


E:


F:
Frames: Frames (eller rammer) er en teknik, der i dag er helt og aldeles forældet. Desværre benyttes den fortsat af alt for mange. Frames er nærmest en katastrofe i forhold til søgemaskiner og brugervenlighed. Læs en artikel om frames og søgemaskiner – og få dig så et nyt website uden frames, hvis du er så uheldig at stå med sådan et. Der er faktisk ikke så meget mere at sige om den sag.


G:
Googlebot: Googlebot er det navn, som Googles indekseringsrobot identificerer sig med i logfiler og statistikker. Det er ikke en maskine – men en slags webbrowser, der læser tekst etc. på alle sider på alle hjemmesider på nettet. Unægteligt en travl lille fyr. Googlebot rapporterer tilbage til Googles servere, hvor kalkulationerne om placering etc. udregnes via de algoritmer, der benyttes til den slags. Googlebot er derfor (næsten) altid en kærkommen gæst på en hjemmeside.


Google Guf ( GG ): Ikke just en anerkendt betegnelse, men vi bruger den, og så er det vel godt nok. Google Guf er en betegnelse for programmeringsmæssige, tekstmæssige eller linkmæssige tiltag, som Google godt kan lide. Mere er der ikke det.


H:
H-tags: H-tags (H1 – H6) er en del af HTML standarden. H står reelt for Heading, og H-tags benyttes til at opdele en tekst i overskrifter og underoverskrifter. Det er almindeligt anerkendt, at korrekt brug af H-tags er en fordel i forhold til søgemaskine optimering.


I:
Internet: Det er bare for fedt, ikke?


J:


K:
Keywords: Keywords betyder nøgleord. I forbindelse med søgemaskine optimering er det ofte “Meta Keywords”, der tales om. Meta keywords har kun meget lille betydning i dag, da de fleste søgemaskiner ignorerer dem. Vi anbefaler dog, at de benyttes – just in case. Men lad være med at spamme. Brug kun 4-6 ord til hver side og kun ord, der findes i sidens brødtekst.


L:
Linkbuilding: En betegnelse for selve arbejdet med at skaffe indgående links til et websted. I dag er det et specialiseret stykke arbejde, der kræver en hel del viden og erfaring. Links har forskellig værdi – svingende lige fra værdiløse til særdeles værdifulde. Linkbuilding er en absolut og uomgængelig forudsætning for synlighed i søgemaskiner, og det er derfor fundamentet i stort set enhver opgave med søgeoptimering.


Linkfarm: En linkfarm er typisk en hjemmeside, der alene er opbygget med det formål at udveksle links. Som oftest linker alle sider på en linkfarm til hinanden. Linkfarms er IKKE velsete hos Google og andre søgemaskiner, og det frårådes derfor at deltage i “linkbytte”. Desværre benyttes linkfarms ofte til Google optimering – og det kan i yderste konsekvens betyde, at dine sider fjernes fra Google


M:
Metakoder: Kaldes også Meta tags. Mange tror, at der bare skal hældes nogle søgeord ind i det tag, der hedder “Keywords” – og så er lykken gjort på søgemaskinerne. Så nemt er det ikke. Faktisk er der ikke mange søgemaskiner, der i dag benytter Meta Keywords overhovedet. Men tag dem blot med alligevel – for en sikkerheds skyld. Udfyld også det Meta tag, der hedder “Description”, og husk, at dine keywords og din descrition skal være unik for HVER side på din hjemmeside. Kan dit CMS ikke håndtere det, er der en meget nem løsning: Få et nyt CMS!


N:


O:
Organiske resultater: Det lyder næsten økologisk, men det er det ikke. De organiske resultater er de søgeresultater, du finder i Google, MSN, Yahoo m.fl. i venstre side – altså de resultater, søgemaskinen har fundet frem som relevante for din søgning. Det er disse resultater, vi med organisk søgemaskineoptimering påvirker.


P:


Q:


R:


S:

SEA: En forkortelse for Search Engine Advertising – og det er f.eks. Google Adwords. Altså betalte annoncer i/på søgemaskiner.


Søgemaskineekspert: En søgemaskineekspert er en person, der ved mere end de fleste om søgemaskiner, deres metoder og de muligheder, der er for at lade netop disse metoder arbejde til egen og kundernes fordel. Der er sandsynligvis mellem 10 og 15 i Danmark, der med rette kan bære betegnelsen – og sandsynligvis mellem 100 og 200, der bilder kunderne ind, de er det. Det faktum er der uhyggeligt mange virksomheder, der hver dag mister markedsandele, omsætning og troværdighed på grund af. Et godt råd når du skal finde en søgemaskineekspert: Få dokumenterbare referencer på søgeord, der er hård konkurrence på.


Søgerobot: I virkeligheden er en søgerobot et lille program, som søgemaskinerne sender ud på internettet for at gennemlæse alle de hjemmesider, den kan finde. En søgerobot er dum som en dør! Den forholder sig ikke til noget som helst – den opsamler blot data og tager dem med hjem. Hvis en hjemmeside ikke er korrekt bygget og programmeret, kan der være forhindringer, der gør søgerobottens arbejde vanskeligt eller umuligt. Og så bliver hjemmesiden ikke gennemlæst (crawlet). Og det dur ikke!


Submission Software: En fælles betegnelse for en lang række programmer, der angiveligt hjælper med tilmelding til søgemaskiner. Det kan være programmer som IBP Arelis og mange andre. BRUG DEM IKKE! De skader mere, end de gavner. For det første skal man ikke tilmeldes til søgemaskiner, og for det andet vil de fleste søgemaskiner opfatte disse automatiserede tilmeldinger som spam. Endnu engang: Lad være!!!


Smidt ud af Google: Det sker, og der er altid en grund til det! Ofte er årsagen manglende viden hos den, der har udført arbejde på hjemmesiden. Nogle gange er der tale om manglende viden – andre gange om decideret dumhed. Uanset årsagerne er konsekvenserne alvorlige, når det sker for en vigtig hjemmeside. I yderste konsekvens kan det koste en virksomhed livet. Og netop det er et rigtig godt argument for at vælge den rigtige udbyder af søgeordsoptimering første gang – for det er ikke sikkert, du kan tjene penge til at betale ham i anden omgang…


T:

Tilmelding til søgemaskiner: Du skal IKKE tilmeldes til søgemaskiner! Basta! En lang række af de tvivlsomme udbydere af søgeoptimering tilbyder denne slags tilmeldinger. Det er en gang fup og sludder. Søgemaskiner finder din hjemmeside via indgående links, og tilmeldinger kan ofte skade dig mere, end de gavner. Dette skal ikke forveksles med tilmelding til kataloger og lignende – det er en helt anden sag.


Title tag: Måske et af de allervigtigste enkeltelementer i forhold til søgeoptimering. Titlen på hver enkelt side på din hjemmeside er at sammenligne med det skilt, du kan sætte på taget af en iskiosk: Det skal fortælle, hvad du tilbyder! Husk, at HVER enkelt side på din hjemmeside skal have sin helt unikke titel, der er relevant i forhold til indholdet. Kan din hjemmeside ikke det, skal du have en ny! Læs mere om de vigtige sidetitler her: Hvad er søgemaskineoptimering


U:

Universal Search: En betegnelse for søgning på tværs af medier – i Google er det f.eks. almindelige hjemmesider, video, blogs, billeder og nyheder, der blandes i ét søgeresultat. Du kan læse hele forklaringen her: Universal Search


V:


W:
Webbureau: Den er straks sværere, for det kan være så mange ting. Vi vælger at definere et webbureau som en virksomhed, der enten har webdesign og opbygning af hjemmesider som hovedkompetence eller som en integreret del af et større kompetencemæssigt udbud. F.eks. er Concept Interest et online reklamebureau OG webbureau, og det giver en lang række fordele for kunderne. Blandt andet at de får de strategiske kompetencer med i købet. Og erfaring kan ikke slås af andet end mere erfaring!


X:


Y:


Z:


Æ:
Ærekær SEO: I branchen er der en vis prestige i at ligge lunt placeret på ord som SEO eller søgemaskineoptimering. De, der ikke magter at være det, forklarer fraværet i placeringerne med, at “det er ligegyldigt”. Så kan man jo tænke lidt over det…


Ø:
Øhhh?: Det svar der oftest gives fra 90% af dem, der udgiver sig for at være søgemaskinespecialister, når man efterprøver deres viden med mere spidsfindige spørgsmål.


Å:
Årelang: Årelang erfaring med søgemaskiner – det har alle, der har mere end 14 dages erfaring med optimering. Selv 19 årige elever markedsføres som specialister i søgemaskineoptimering med mange års erfaring. Det kan de såmænd godt have, men det er bare lidt underligt, at det er umuligt at finde ét spor efter de fleste af dem, der er mere end et år eller to gammelt. Er det ikke?