Valg af domænenavn

Her er et emne, der er genstand for konstant diskussion mellem webfolk. Om der er et endegyldigt svar på, hvordan du skal vælge domænenavn til din hjemmeside? Nej – men der er heldigvis en masse erfaring kombineret med faktuel viden, der kan give dig nogle ret gode ledetråde til processen. Og der er skrøner, misforståelser og den slags – dem styrer jeg dig udenom.

Et helt entydigt svar får du altså ikke, for der kan være både tekniske og politiske grunde til, at du skal vælge anderledes, end hvad du umiddelbart når frem til efter læsningen af dette kapitel. Forvirret? Det hjælper lidt senere – det lover jeg dig!

Æ – Ø – Å i domænenavne?

Det er flere år siden, der blev åbnet for brugen af danske specialtegn som æ, ø og å i domænenavne. Har man en virksomhed ved navn Kærgård, er det jo yderst fristende at have det som hjemmesideadresse, ikke? Lad være med det! Du kan ikke bruge det i AdWords, du kan ikke regne med at alle browsere kan fortolke det – og nogle gange går søgemaskinerne helt galt i det også.

Jeg kunne godt skrive dig en lang stil her om de mange andre gode grunde til at lade være, men jeg vil tillade mig at påberåbe den nu igen tilladte pædagogik, der siger: Fordi jeg siger det.

Men du skal ABSOLUT købe de domænenavne med æ, ø og å, der passer i dit kram. Så hedder du Kærgård, skal du da eje kærgård.dk! Du skal bare bruge det domæne lidt anderledes, og det fortæller jeg dig nu.

301 redirect domæner med æ, ø og å til hoveddomænet

Vi holder fast i, at du hedder Kærgård. Du har (eller skal købe) domænet kaergaard.dk, og det skal være dit hoveddomæne – altså den adresse, din hjemmeside svarer på. Den adresse dur i AdWords, den kan fortolkes af alle browsere og alle søgemaskiner.

Du vil jo så gerne markedsføre dig med kærgård.dk, så det domæne køber du også. Det 301 redirecter du til kaergaard.dk – simpelthen.

Nu sker der det, at hvis et menneske indtaster adressen kærgård.dk i sin browser, sendes han/hun videre til kaergaard.dk med det samme. Og så er den sag på plads.

Hvis nogen er så søde at lave et link til dig fra deres hjemmeside med adressen kærgård.dk, 301 redirectes det til kaergaard.dk, og det redirect læser søgemaskinerne også, så du får værdi af linket. Både i form af trafik og linkjuice. Det giver meget god mening, ikke?

Altså: Hav din hjemmeside på en adresse, der IKKE indeholder æ, ø eller å. Opret alle de domænenavne med æ, ø og å, du har lyst til – og 301 redirect dem til din hjemmeside.

Nøgleord i domænenavn?

Her er vi virkelig der, hvor diskussionerne kan tage næsten hysteriske højder. Én lejr siger, at det er fuldstændigt uden betydning for dine placeringer, om du har dit hovednøgleord i domænenavnet eller ej – og en anden lejr siger, at det er den moderne version af de vises sten at have det. Og ved du hvad? Ingen af de to lejre har ret – og begge lejre har ret. Nu stiger forvirringen sikkert, men de har faktisk både ret og uret i begge lejre. Lad mig derfor slå fast, hvad der virkelig virker – og ikke virker.

Det er helt korrekt, at Google og andre søgemaskiner ser på domænenavnet og medtager dette i deres vurdering af, hvor de skal placere dig. Så hvis du sælger kaffekopper, er det umiddelbart en rigtig god ide at have domænenavnet kaffekopper.dk – det vil hjælpe dig til nemmere at få en god placering på ord som ”kaffekopper” og ”kaffekop”.

Men inden du gør det: Er du helt sikker på, at du KUN skal sælge kaffekopper? Helt sikker? For hvis du nu om et halvt år beslutter at sælge både kaffekopper og økologisk hudpleje på din shop, er det ikke særlig smart at hedde kaffekopper.dk og markedsføre økologisk hudcreme.

Hvis du tager en hurtig tur på Google og ser på, hvilke hjemmesider der ligger øverst på meget konkurrenceprægede ord, er det sjældent, at ordet indgår i domænenavnet. Så det kan altså godt lade sig gøre at ligge nr. 1 på f.eks. ”kaffemaskiner”, uden at have ordet i domænenavnet.

Der er også en fidus, du kan bruge, hvis du har ressourcerne til det. Hvis du sælger kaffe, og du har f.eks. java-kaffe.dk, arabica-kaffe.dk etc., kan du lave en god lille hjemmeside på hvert af disse domæner, der tydeligt linker til din shop – og som indeholder en god historie om den pågældende kaffesort.

Med et domænenavn som java-kaffe.dk vil det være ret enkelt at komme i toppen på en søgning efter ”Java kaffe”, og når folk så klikker sig ind på din hjemmeside, skal de med det samme kunne se et link (gerne en stor knap), der leder dem hen til din shop, hvor de kan købe Java kaffe. Der er lidt arbejde i det, men det kan være yderst indbringende at dominere søgeresultaterne med disse såkaldte nichesider.

Som en lille krølle på halen: Jeg lavede et forsøg for nylig, hvor jeg købte et dansk domænenavn, der indeholder et ekstremt konkurrencepræget søgeord. Uden at have gjort ret meget ud af hverken linkbuilding eller indhold røg det i top 5 på under en måned, og i dag ligger det nr. 1 på en søgning, som nogle af landets helt store virksomheder kæmper for at være med på. Og det ligger der, fordi søgeordet indgår mellem to bindestreger i domænenavnet.

Til gengæld ranker det ikke særlig godt på noget som helst andet, og det er et domænenavn, ingen kan huske.

Og så nåede vi frem til pointen i, om dit søgeord skal være med i domænenavnet eller ej:

Hvis din hovedadresse er til en hjemmeside/shop, der sælger mere end én ting/har mere end ét emne: Find et godt navn, der er til at huske, nemt at brande og smager godt på tungen.

Tænk på hjemmesider som Amazon, Amino etc. Navnene siger intet, men de er nemme at huske, og nogle domænenavne er nærmest institutionelle – Facebook, Twitter, Myspace etc.

Med eller uden bindestreg?

Her får du det ret nemt, for i store træk er det kun en smagssag. Nogle kan bedst lide det med bindestregen – andre bedst uden. Hedder dit firma Bents VVS, kan din hjemmeside hedde enten bentsvvs.dk eller bents-vvs.dk

Den af dem, du ikke vælger, skal du købe alligevel – og 301 redirecte til den, du vælger. Så er du sikker på, at ham Bent i den anden ende af byen, der også er VVS’er, ikke køber den anden.

Der synes at være en lille tendens til, at Google har lidt nemmere ved at forstå, at ordet ”VVS” er en vigtig ting, hvis der er en bindestreg med, men her er vi faktisk helt ude i marginalernes marginaler. Og det er værd at huske, at folk generelt har nemmest ved at huske korte hjemmesideadresser uden bindestreg.

Summasummarum: Vælg et godt navn uden æ, ø eller å. Og optimer så på det. Du kan blive synlig uanset navnet!