Hvem søger på nettet?

I gamle dage – for 10-11 år siden – var markedsføring noget helt andet, end det er i dag. Dengang tæppebombede vi folket med budskaber om alt fra billigt vaskepulver over tre karklude for en tier til weekendophold i Gråsten. Og så krydsede vi fingre for, at nogle af dem, der så vores budskaber faktisk havde lyst til at købe vaskepulver, karklude eller weekendophold lige den dag. Og det havde de da – altså en del af dem.

Det var dengang, vi havde ganske almindelige forbrugere, der mere eller mindre passivt sad og læste tilbudsaviser, så tv og læste avis. Vi skød med spredehagl efter dem, og når vi alligevel ramte så mange, var det primært fordi, de som regel sad ret stille.

De er derude endnu, men de er få. Det var forbrugere – eller consumers, som det hedder på nydansk.

I dag er de fleste konverteret til det, mange kalder prosumers. Altså proaktive forbrugere, der opsøger budskaberne, når de gider høre dem. Og som i stadigt stigende grad lukker ører og øjne for al salgssnak, når de ikke gider.

Vores prosumers færdes på nettet, og når de pludselig får en indskydelse, der byder dem at eje en ny MP3 afspiller, en ny scooter eller at rejse til Thailand på trekking, gør de alle det samme:

De googler! Nogle gange drøner de også rundt på Facebook og andre steder, men de fleste af dem ender på Google, hvor de finder ud af, hvem der skal have lov at sælge dem den MP3 afspiller, scooteren eller rejsen til Thailand.

Vil du sælge dine varer, dine services og dine holdninger til dem, skal du være synlig der, hvor de spørger efter dem. Og det er Google og de andre søgemaskiner.

I gamle dage var folk loyale mod deres leverandører. Rejste man med Tjæreborg i 1975, gjorde man det også i 1984.

I dag går det anderledes hurtigt. Der er prestige i at sidde nede på cafeen over en latte og fortælle om, at man har fundet ”den mest vidunderlige gårdbutik” på nettet med økologiske sager, der er fremstillet bæredygtigt – og at man naturligvis køber CO2 neutral mørbrad der.

Nå ja – det er måske lidt fortegnet, men meningen er god nok. Nethandel boomer i Danmark, men den statistik tager ikke højde for hvor mange handler, der initieres via nettet. Gjorde statistikken det, ville tallet være så stort, at en matematisk studentereksamen er minimum for at tælle nullerne.

Og det er ikke bare direkte i forhold til søgemaskinerne, du skal tænke på at ”mødes” med dine kunder. Også indirekte via sociale medier som Facebook, G+ og Twitter kan/skal/bør du aktivt tage del i at tegne det billede af dig og din virksomhed, du gerne vil have, at resten af verden ser.

Pas på med at tage udgangspunkt i dig selv

Ofte er vi mennesker tilbøjelige til at tage udgangspunkt i vores egne ønsker og præferencer – og det ER jo også svært at lade være med. Men du skal øve dig i at lade være!

Måske kunne du ikke selv drømme om at finde en given service eller et givet produkt på nettet – men det er der mange andre, der kunne finde på. Vi skal faktisk ikke vanvittigt mange år tilbage i tiden, før de fleste afviste tanken om, at det kunne være muligt at finde sit livs kærlighed på nettet. I dag er det vist en stor del af parforholdene, der starter netop der.

Det samme gælder dine egne ”prædikater” på produkter og services. Bare fordi du kaldet det for en ”vinduespolerer”, er det jo ikke sikkert, at andre overhovedet ville bruge den betegnelse om en vinduespudser, vel? Du er nødt til at bruge de termer og begreber, dine mulige kunder bruger – også selvom de ikke er fagligt korrekte. Tro mig – det er meget sjovere at tjene en masse penge på at kalde en vandhane for en vandhane i stedet for at kalde den for et armatur.

Moderne kunder vil have referencer og bedømmelser

Inden for visse aldersgrupper er det over 60 %, der ikke vil købe et produkt på en webshop, hvis der ikke er anmeldelser af det fra andre kunder.

Sørg for at få dine tilfredse kunder til at skrive noget pænt om dit produkt – enten på din hjemmeside eller på deres egen blog, deres Facebook profil etc. Den omtale har en meget større værdi, end du aner.

Faktisk er enhver omtale af din hjemmeside et lille plus i forhold til det, som denne bog primært handler om – nemlig søgemaskineoptimering. Google og andre søgemaskiner kan sagtens finde ud af, at det er netop din hjemmeside, der omtales – også når der ikke linkes direkte til den. Selvfølgelig er det bedst at få et link – men selv en omtale af din hjemmeside med dens adresse har værdi.

Mød nu de der moderne kunder – som er i alderen 7 til 90 år – derude på nettet, hvor de efterhånden alle færdes.  Først og fremmest i søgemaskinerne – og i Danmark er det bare Google – men også på Facebook, G+ og Twitter etc.

Husk også at læse om Google Guidelines.