Undgå banditter

“Hvordan skulle jeg have vidst, at det var sådan en bandit?”. Det var spørgsmålet, en lidt uheldig e-købmand stillede mig i fredags i en telefonsamtale. Han havde indgået en aftale med en person om online markedsføring, men personen levede på ingen måde op til egne løfter. Nu kunne den uheldige e-købmand se tilbage på nogle måneders betaling af et større beløb uden at have fået noget ud af det overhovedet. Og endnu værre: Han sad fastlåst i en aftale, han ikke kunne komme ud af foreløbig. Hans situation kom ikke bag på mig, for han er langt fra den første, der er endt i kløerne på samme bandit. En skam! Der er muligheder for at undgå de fleste af den slags situationer, og for mig er de helt integrerede i min dagligdag – men det er de tydeligt ikke for alle. Derfor et par tips til den sag.

Tjek først

Når jeg skal entrere med en kunde, en leverandør eller anden form for samarbejdspartner, er der nogle helt faste rutiner, jeg altid følger. Det kan synes paranoidt, men jeg har det fint med, at ingen af mine virksomheder udsættes for tab på debitorer – og at mine leverandører kan mindst det, de siger, de kan. Og er der en grum historik, ved jeg, at jeg skal passe godt på. Enten med en ultrahård kreditpolitik, krav om forudbetaling eller helt at undlade et samarbejde.

Det centrale virksomhedsregister

Her findes en guldgrube af information om virksomheder – og især om personer. Jeg plejer at tjekke på personnavn, når jeg skal vide, hvem jeg måske skal lege med. Det er ganske effektivt og kan give et fint billede af personen bag det firma, jeg måske skal lave noget sammen med. Du skal selv afgøre din tolerancetærskel – kan du leve med striber af konkurser, tvangsopløsninger osv. hos en kommende samarbejdspartner eller ej. Det er dit valg – men nu ved du, hvor du kan tjekke det.

Personsøgning på cvr.dk: Klik her

Google – svaret på det meste

Trods det faktum at det at “Google” er blevet en del af sproget, er der utroligt mange, der ikke gør det, når det gælder om at tjekke potentielle samarbejdspartnere. Jeg forstår ikke hvorfor!

At “Google” firmanavnet samt navn på kontaktperson, direktør etc. er et fantastisk og helt gratis værktøj, der kan spare store summer og masser af hovedpine. Hvis du er i markedet efter en tømrer for eksempel, og du mener, du har fundet ham – så tjek ham på Google og på cvr.dk

Lad os sige, at et kig på cvr.dk viser, at han har 4-5 selskabslukninger bag sig – og en søgning på Google efterfølgende viser, at han omtales negativt og dokumenteret flere steder på nettet – vil du så bede ham bygge din nye 1. sal? Jeg siger ikke, at en konkurs eller en tvangsopløsning skal være et “Kainsmærke”, men hvis der nu er en hel række af dem og ikke meget andet? For mig er det i hvert fald grund nok til at finde en anden tømrer.

Referencer er sandhedens øjeblik

Referencer er altid godt at tjekke. I online branchen i særdeleshed. Masser af hjemmesider bugner af flotte referencer, men tjekker du dem, viser det sig ofte, at de nævnte virksomheder end ikke kender den leverandør, der påstår at udføre arbejde for dem – eller at der er tale om en lille opgave udført for fem år siden.

Lad dig ikke forblænde af referencer – i hvert fald ikke før, du har talt med dem. Og det er netop det, du skal: Hvis det overhovedet er muligt, skal du tale med mindst én og gerne flere af de firmaer, der opgives som referencer. Det kan være en særdeles oplysende samtale – både positivt og negativt. Og helt ærligt: Hvis du skal ud og bygge ny 1. sal eller lægge din hjemmesides fremtid i fremmede hænder, kan du godt lige bruge det kvarter, det sammenlagt tager at gøre alt det, jeg lige har foreslået dig.

Rosenstand out!

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

12 kommentarer til “Undgå banditter”

  1. Johnny Krogsgård

    God guide Rosenstand, der er rigtig mange “hustlere” der ude! Der er især mange domæne-hajer derude i øjeblikket, så hold jer vågne!!

  2. Rigtig godt indlæg, Thomas og du har rigtig mange gode pointer/tips – specielt det med at tjekke referencer. Er det reelle referencer eller er der bare tale om “name dropping”.

  3. Takker! Ja – name dropping er slet ikke ukendt. Det er ikke længe siden, jeg faldt over en hjemmeside, der anførte en af vores kunder som reference. Det spurgte jeg vores kunde om – og sjovt nok forsvandt referencen fra bandittens hjemmeside dagen efter.

    Internettet er en velsignelse – men desværre også for hustlere.

  4. Brian Brandt

    Så sent som i aftennyhederne (midt/vest) fortalte de om et vandværk (eller el værk, husker ikke lige præcis), der var blevet snydt for ca. 300.000 kroner hos en annoncesvindler… Det går nu ud over alle medlemmerne.. hvor surt er det lige..
    Lidt almen sund fornuft har da aldrig skadet…

  5. Frank Hellerup Madsen

    Som netnørd gennem mange år kan man undre sig over, at folk ikke lige tjekker kommende samarbejdspartnere, leverandører m.m. på nettet. Det tager ikke mange minutter, og kan spare en for en masse besvær – eller i hvert fald gøre en bevidst om, hvilke spørgsmål, man bør stille, før man efterlader en signatur på en aftale.

    Og Thomas, så behøver du ikke længere skrive at “google” i gåseøjne. Det er simpelthen blevet en officiel del af det danske sprog nu, hvor Dansk Sprognævn netop har offentliggjort, at de har godkendt det. Det bliver tilføjet næste udgave af retsskrivningsordbogen.

  6. Jeg undrer mig over at ingen har lavet en side, hvor den slags bliver omtalt med navns nævnelse. Siden vil sagtens kunne løbe rundt fordi seriøse markedsførings firmaer kunne købe annonceplads på siden. Jeg forestiller mig lidt ligesom et linkkatalog, hvor linket bare fører hen til beskrivelsen af hændelsesforløbet.

    Hvis siden så også var tilmeldt aNyhed, tror jeg livet ville blive lidt sværere for svindlere. Som med alt andet jeg skriver er der copyleft på ideén. Men bruger nogen dén så lad mig det vide, og jeg sender fluks mit kontonummer.

  7. Men de findes jo i metermål – annoncehajer.dk er bare ét af mange. Men der kigger beslutningstagerne heller ikke. Når de ikke engnag Googler, gør de heller ikke det andet.

  8. Genialt indlæg du har skrevet her! Helt sikkert noget, som jeg personligt ville kunne bruge.
    Det er sgu aldrig sjovt at blive snydt.
    Tak fordi du delte dine tips med os 🙂

  9. Lars Mikkelsen

    Det er så nemt at se det, når det præsenteres så overskueligt som her. I virkeligheden bare logik. Jeg vil nu også altid lave undersøgelser når det koster mange penge. Men det er genialt beskrevet her 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

36 98 71 40 (dansk takst)

Vi har åbent mandag til fredag fra 14:00 til 23:00 dansk tid på telefonen.

Du kan skrive en e-mail, når det passer dig - vi svarer lynhurtigt!

Overvej vores nyhedsbrev - vi sender SEO tips hver anden mandag!

SEO-LEX 24

Vil du lære SEO - så køb min bog, fyldt med alle mine erfaringer fra snart 25 år i branchen. Så god, at den aldrig har været gratis - og så god, at den stadig er den bedste efter hver årlig opdatering.

  • 521 sider SEO e-bog  – 120 minutters videoer
  • Kendt som "Biblen om SEO"
  • Nyeste udgave: 12. december 2023

Concept Interest er i dag en del af TCON Services, LLC med hjemsted i Florida, USA

Scroll to Top