Gratis søgemaskineoptimering og rådgivning?

Gratis søgemaskineoptimering og rådgivning?
Gratis søgemaskineoptimering og rådgivning?

Dette bliver nok årets sidste blogindlæg fra mig – og det skal handle om en besynderlighed, som jeg ikke helt forstår. Når jeg ikke forstår den, er det nok fordi, jeg – som mennesker gør mest – tager udgangspunkt i, hvordan jeg selv ser verden. Og jeg ser den åbenbart anderledes end i hvert fald en del andre gør. Det handler om menneskers ønsker om at få min rådgivning gratis. Og ikke bare en overordnet rådgivning – men en yderst specifik rådgivning, der skal hjælpe dem til at tjene penge selv.

Opfat ikke dette som hverken klynk eller et rant – jeg skriver indlægget her for at blive klogere via de kommentarer, der forhåbentlig kommer til indlægget.

Kan du ikke lige…?

Jeg har ført lidt statistik de sidste par måneder for at få et overblik over, hvor meget denne problemstilling i virkeligheden fylder. Jeg får i snit 8,4 mails pr. uge med henvendelser fra mennesker, der ønsker svar på et eller flere (oftest flere) spørgsmål, der relaterer til søgemaskineoptimering, online markedsføring og drift af virksomheder. Nogle af disse mails er særdeles omfattende, og et svar på dem, jeg selv vil kunne være bekendt, vil kræve op til timers research. Andre mails kan besvares stort set med et ja eller nej.

Jeg skal nok lige indskyde, at i den statistik tæller kun mails fra mennesker, der ikke er kunder hos os – eller ikke har haft igangværende opgaver inden for det sidste år.

Folk er meget søde og høflige i deres mails, og de slutter altid med at skrive noget i stil med, at de håber, jeg kan hjælpe dem videre. Jeg svarer altid dem, der kan besvares med en linje eller to – og det er de glade for.

Men så er der dem, der kræver en del undersøgelse fra min side – altså hvor jeg er nødt til at gennemgå deres hjemmeside for at kunne levere et professionelt forsvarligt svar. Og dem skriver jeg pænt til, at deres spørgsmål er så omfattende, at jeg er nødt til at bede om betaling for min tid. Det er jo trods alt den, jeg lever af at sælge.

Og nu bliver det pudsigt. Ud af de sidste to måneders høst af denne type mails har kun to mennesker svaret, at de naturligvis gerne ville betale for, at jeg løser deres problem(er). Seks mennesker har ligeud fortalt mig, at de finder, det er for dårligt, at jeg tillader mig at bede om betaling for min tid. Tre har svaret tilbage, at de ikke lige har mulighed for at købe min tid, men de takkede for svaret. Og resten har end ikke gidet besvære sig med at svare.

Hvorfor tror nogle, at andre vil arbejde gratis?

Jeg har svært ved at tro, at nogen kan finde på at bede en tømrer sætte et nyt vindue i – og forvente det udført gratis? Eller bede en VVS mand om at installere nye vandhaner gratis? Nej, vel?

Men lige så snart der er tale om tid og viden, er det tilsyneladende en helt anden sag. For nogle mennesker altså. Selv kunne jeg ikke drømme om at bede en advokat, en revisor eller hvad ved jeg om rådgivning uden også at skulle betale for den. Det er jo deres kompetencer, jeg har brug for til at sikre mig selv et udbytte af den ene eller anden art.

Jeg er helt med på det der med karma og at give noget tilbage. Personligt gør jeg det på denne blog og på Amino, hvor jeg i perioder bruger endda en del tid på at rådgive andre gratis. Jeg føler, at jeg aftjener min værnepligt som givende der.

Tid er en vare med en indkøbspris

Jeg er blevet præsenteret for, at det jo ikke koster mig noget at hjælpe med gratis rådgivning. Lad os for sjovs skyld sige, at jeg valgte en andentilgang og rådgav gratis til alle dem, der beder om det. Et forsigtigt skøn siger, at jeg så skulle bruge omkring 4-6 timer ugentligt på det. Disse 4-6 timer skal jeg enten tage ud af min sparsomme fritid – eller jeg skal tage dem ud af min arbejdstid.

At tage dem i min fritid kommer ikke på tale, så det må altså være arbejdstid. Og det ville så betyde, at jeg hver uge skulle fakturere 4-6 timer mindre, end jeg ellers kunne. Min tid er booket mellem en og tre måneder frem afhængigt af opgavens type – helt konstant. Så der er ikke ledig tid at tage af til den gratis rådgivning.

Lad os bare sige, at vi taler om 20 timers gratis rådgivning pr. måned så. Og da der er lidt ferie ind i mellem, må det være 11 måneder a 20 timer. Det er 220 timer. Eller ca. 330.000 kroner i mistet indtjening.

Min viden kræver konstante forsøg, læsning af et uhyggeligt antal artikler – endnu flere forsøg og så endda flere til. Og der er NUL tilgivelse, hvis jeg kvajer mig – det kan være en stor virksomheds online omsætning, der ryger en tur.

Det er det arbejde med forsøg og research, der min indkøbspris på min vare – og min vare er så den tid, hvor jeg bruger min viden og mit talent på en kundes projekt.

Hvilken normal forretningsmand ville give 10-12% af sit varelager væk gratis hver eneste måned til mennesker, der direkte og omgående vil få en bedre indtjening og forretning som følge af gaven?

Når jeg bliver spurgt til råds, er det af mennesker, der alle uden undtagelse driver en kommerciel virksomhed med profit for øje. Der er ikke tale om velgørende institutioner og den slags.

Nu er det, jeg spørger dig: Har du et godt bud på, hvorfor nogle mennesker har en iskold forventning om, at andre gratis vil bidrage til deres forretning – og bliver fornærmede, når de opdager, at de skal betale for den vare, alle andre betaler for?

Gode bud er velkomne – og ellers vil jeg bare ønske dig og dine et smukt 2012 med godt helbred, glade stunder og penge i kassen.

Rosenstand out!

Vælg at kommentere via enten G+ eller normalt

90 kommentarer

  1. Kommentar #1 af Morten den 29/12 2011 kl. 21:58

    Som du selv er inde på, så anser mange tid for en størrelse, som ligger mellem gratis og ens timeløn. Desuden har mange mennesker et meget finurligt syn på, hvor tidskævende en opgave kan være. Især hvis de ingen kompetencer har indenfor området.
    Så det er nok en kombination af manglende viden, samt manglende forståelse for, at nogle mennesker lever af at sælge deres tid, og at tiden faktisk er en handelsvarer på ligefod med gulerødder, kartofler, fladskærme og huse.

  2. Kommentar #2 af Morten den 29/12 2011 kl. 21:59

    PS godt nytår til jer begge “over there” ;D
    1. Januar står menuen på din kones geniale Chili Con Carne, så ros hende lige en ekstra gang for opskriften herfra! ;D

  3. Kommentar #3 af Judi Lund Finderup den 29/12 2011 kl. 22:02

    Det kan være to ting:
    1. Det har opbygget en relation til dig som fagperson og menneske gennem dit arbejde. Det får dem til at føle at du er deres ven. Man spørger en god ven til råds. Svar: “I love you dearly, men jeg har ikke tid til at besvare dig personligt uden betaling, sorry”
    2. Folk er for selvoptagede. De glemmer, at bare fordi deres problem fylder ALT i deres verden, så er der også en verden udenfor – Den som du bl.a lever i :-)

  4. Kommentar #4 af Lars Skou den 29/12 2011 kl. 22:18

    Thomas, du skriver, at du somme tider bliver nødt til at gøre opmærksom på, at i og med en spørgers mail er så omfattende, så kommer du til at bede om en afregning.
    Mit forslag er at vende den om. Lade spørgeren selv sige, hvis han eller hun regner med at få din tid og din viden for nul kroner ( Eller dollars, alt efter hvordan man ser på det.)
    Når jeg går hen til købmanden og vil have hans handelsvare, så ved jeg godt på forhånd, at det koster noget, hvis jeg vil have mælken med ud af butikken.
    Jeg havde selv fornøjelsen af en kunde ( Eller, det var han så ikke…) der sagde noget i stil med: “jamen, det ville da være fedt hvis jeg kunne få det gratis.” Ja, men så syntes jeg jo han skulle finde en virksomhed, der fakturerer med “gratis”… Godt nytår

  5. Kommentar #5 af Charlotte Rosenstand den 29/12 2011 kl. 22:32

    Tak @Morten for roserne :)
    Jeg er glad for, at min Chili Con Carne er blevet sådan et hit.
    Mange ønsker om et godt nytår herfra!

  6. Kommentar #6 af Thomas Rosenstand den 29/12 2011 kl. 22:36

    Det har du ret i, Lars. I den ideelle verden selvfølgelig. Jeg kan jo ikke fakturere folk, uden de har godkendt en pris først – så derfor er jeg nødt til at fortælle dem, hvad det koster først.

    Mit håb er vel, at de fleste med tiden vil tage det for givet, at rådgivning på lige fod med alle andre ydelser koster penge. You may say I’m a dreamer… ;-)

  7. Kommentar #7 af Thomas Rosenstand den 29/12 2011 kl. 22:40

    I lige måde, Morten. Og uha – jeg er vist nødt til at kilde Charlotte lidt på maven, så jeg også snart får Chili con Carne :-)

    Og skulle nogen sidde og tænke over, hvad det nu er for en opskrift: Chili con Carne opskrift

  8. Kommentar #8 af Henrik Holm Nielsen den 29/12 2011 kl. 23:20

    Thomas,

    Din artikel her, rammer spot on hvad de fleste it-konsulenter og bilmekanikere, håndværkere og mange andre oplever dagligt!

    Personligt arbejder jeg også som timebetalt konsulent og har gjort det i mere end 15 år. Og jeg har ikke tal på hvor mange venner, bekendte, familiemedlemmer, kunder & potentielle kunder som er blevet sure, skuffede, forundrede over og på mig igennem årene, fordi jeg enten ikke har haft tid eller lyst til at kaste resourcer i besvarelse og løsning af opgaver som tager mere end ½ time, fordi man lige bliver spurgt om man ikke kan forklare eller fikse hint & did.

    Personligt er jeg kommet frem til den konklusion, at der findes ikke den måde, hvorpå man kan få alle til at forstå hvorfor man ikke bare hjælper alle gratis, men er nødt til at sætte en grænse. Folk forstår ikke hvor meget tid den slags tager fra de sølle 24 timer der er til rådighed dagligt.

    Så for mit vedkommende, har jeg måtte definere en grænse for den gratis adgang til mine resourcer – en grænse som er flydende forstået på den måde, at jeg hjælper folk hvis jeg kan og har tid her og nu, når spørgsmålet falder. Hvis jeg kan hjælpe folk UDEN at skubbe noget andet (direkte eller indirekte) fakturerbart arbejde væk – så gør jeg det. Men så snart jeg begynder at føle at folk udnytter mig – eller blot spørger mig fordi de er dovne og ikke lige gider finde den mail frem jeg skrev til dem for 3 md. siden da de spurgte mig om det samme – så sætter jeg bremserne i, og siger stop. For hvis jeg ikke gør det så bliver jeg indebrændt – og det er livet for kort til..

    Så summa summarum – hvis jeg har tid og lyst, så hjælper jeg gerne – endda helt uden forventninger om at få noget igen, for så bliver man (som du selv skrev forleden) alt for ofte skuffet over andre folk!

    Godt nytår – håber du og familien får et forrygende 2012 ;)

    /Henrik Holm Nielsen

  9. Kommentar #9 af Kristian Lemme den 29/12 2011 kl. 23:39

    Vi kender alle barnet der bliver forkælet alt alt for meget. Barnet er som regel ikke til at opdrager på, det kan ikke genkende fornuft og se ting i en helhed. Barnet skal have mere og mere før det vil lytte og er ikke modtagelig overfor at yde noget, uden at få noget. Det kommer som regel så langt ud, at barnets liv eller levestandard skal ændre sig radikalt, før barnet kan begynde at arbejde med sig selv og indse at der er noget helt galt. Jeg mener vi kan drage samme billede over på en større gruppe i vores samfund og jeg tror det er disse mennesker du “døjes” med Thomas. De vil have gratis råd og vejledning af dig, før de vil yde et stykke arbejde for dem selv.

    Det kan være du er med til at give disse mennesker en øjenåbner? At du ved at være konsekvent hjælper dem mere, end ved at give dem svaret? – Det er alt sammen tanker der nok forbliver i det uvisse, med mindre du får svar fra en af dem en dag? – Det her kunne være en opfordring.

    En ting er sikkert, hvis disse personer gerne vil noget med deres virksomhed, så skal de til at få sig en anden holdning og få øjnene op for hvad det drejer sig om. Om at være den bedste i sit felt. Det bliver man ikke ved at få gratis råd på nettet, det hjælper en på vej og det er virkelig kærkommen rådgivning – det skal på ingen måde tages for givet. Men det er bare ikke det der trækker en den sidste lange vej, det gør enten hårdt arbejde eller penge på bordet – og det er heller ikke altid nok.

    For at forsvare dem lidt, så er det også svært at finde ud og hvad man kan kræve og ikke kræve, i et samfund som Danmark. Man kan kræve så mange ting af andre folks penge, så forstår godt det forvirrer mange.

    Mit indspark.

    Rigtig godt nytår til dig også Thomas – jeg håber på mange gode samtaler og debat + andet i 2012 – jeg tror det bliver et godt år. Et hårdt år, men et år med masser af muligheder og fart på.

  10. Kommentar #10 af Andreas Foldager den 30/12 2011 kl. 00:02

    Rådgivning er en sær vare. I byggeriet (som du selv refererer til) er der en tilsvarende kultur. Arkitekter og ingeniører, der lever af at rådgive, har typisk en fast firmapolitik på området, men ender som regel med at kaste gratis-timer efter potentielle kunder alligevel.

    Tømrermesteren udarbejder et hav af tilbud til folk, som aldrig bliver til noget. Forud for tilbudet går som regel et forløb med rådgivning og vurdering som godt kan tage nogle timer. Ca. 10 procent (anslået) af arkitekters og håndværkeres akkvisissionsarbejde bærer frugt.

    Det gælder altså om at gå ind i denne indledende dialog på en nøje planlagt måde, så kunden undervejs indser at der er god fornuft i at købe en ydelse.

    De fleste ser naturligt nok ikke dette på forhånd, da de ikke kender fagområdet.
    Nu mere man ved, nu mere ved man at man ikke ved.

    Ikke nogen nem øvelse, men interessant for rådgiveren med den rette indstilling.

  11. Kommentar #11 af John D den 30/12 2011 kl. 00:21

    Hej Thomas
    Hehe, fint indlæg som afslutning på året.
    Vender tilbage senere i år 2012 og køber noget af din tid.
    Godt nytår over-there in US

    John D

  12. Kommentar #12 af claus den 30/12 2011 kl. 00:22

    Det chokerer mig det du siger ,Thomas.
    Jeg troede ikke at det var så omfattende.
    Og så det at folk bliver sure når du siger at det koster penge.
    Choking må jeg sige. Jeg føler med dig.
    Godt nytår herfra Dannevang.
    Claus

  13. Kommentar #13 af Gita Street den 30/12 2011 kl. 00:54

    Jeg forstår heller ikke fænomenet udover at jeg har lært, at der skal jeg have en procedure for det jeg kalder tidsspildere. De stjæler min tid og det vil jeg for alt i verden undgå. Hvem skal betale for den tid? Det er de betalende kunder, der kommer til at bøde dér og det kan jeg ikke acceptere.

    Her kommer alt fra nyudklækkede webdesigner-uddannede, der ikke magter en WordPress installation en søndag formiddag til projektledere fra Gazellevirksomheder, der ringer om hardcore Microsoft spørgsmål fredag eftermiddag. De vil have mig til at hjælpe dem med at starte deres virksomhed op.

    Humøret var dog højt ved en af de sidste henvendelser, som var om SEO, og da han dog “kun” skrev og jeg valgte at være så hjælpsom over for ham, at henvise til din bog SEO-LEX. Jeg fik ikke engang tak af ham, men blot en skuffet reaktion over jeg ikke lige ville sende ham en hurtig opskrift på hvordan han kunne få sin side op i Google. Jeg fortryder faktisk lidt at jeg gav ham det gode tip, for det synes jeg ikke han havde fortjent. Jeg giver gladeligt det tip på min hjemmeside og Amino, men folk der ikke bruger lidt af deres egen tid til at sætte sig ind i det og som per automatik blot forventer at finde en gratis rådgivning½synes jeg ikke fortjener gode tips som SEO-LEX og E-Universe.dk. Det tog trods alt en del tid for mig at finde ud af at I giver den bedste undervisning i SEO.

    Jeg forstår dem ikke men tror de kan vinke til hinanden i bunden af Google – og med de computere og hjemmesider de ikke kan finde gratis kvalificeret hjælp til at fungere.

    Det er et rystende antal du har delt med os. I er jo ikke engang i en position, hvor I længere behøver at vise jeres værd. I er nogen af de absolut bedste. Jeg kunne forstå, hvis de så tænkte om en “grøn” at vedkommende nok gerne lige vil have en praktikplads.

    Nu hvor jeg starter webbureau op, så har jeg lige fået en ny dagdrøm: at få concept-i.dk i praktik :-D (In my dreams :-)

  14. Kommentar #14 af Steffen Gregersen den 30/12 2011 kl. 01:07

    Hej Thomas

    Ja, sådan er der desværre en masse mennesker der forventer. Fordelen med håndværkeren m.m. er jo at folk tydeligt kan se helt konkret at han kommer ud og knokler. På mail kan folk ikke se personen der skal sidde og svare. Det bliver lidt upersonligt og fjernt, og så tænker mange vel nok bare ikke over at det faktisk kræver en del opmærksomhed at svare.

    Via min blog om fundraising og foreningsledelse m.m. får jeg også rimelig mange spørgsmål på mail, hvor jeg normalt giver et kort svar omkring hvad der lige falder mig ind af en god idé. Men har også oplevet at enkelte bliver lidt knotne over at jeg ikke vil sætte mig ind i deres projekter (herunder at læse større pdf filer f.eks.) og så rådgive dem helt gratis.

    Nuvel, pt. så sælger jeg ikke min tid indenfor dette, men giver kun ud af den viden og de idéer jeg har. Men så vil jeg altså stadig have lov til at sætte grænser og det må folk acceptere, uanset om de så kan købe mine ydelser eller ej.

    Rigtig godt nytår til dig og din kone, Thomas !! Håber 2012 bliver et fantastisk år for jer…

  15. Kommentar #15 af Gita Street den 30/12 2011 kl. 01:09

    @Morten, jeg kan så til gengæld stærkt fraråde den med Spaghetti Bolognese, da den er stærkt vanedannende. Mit lokale supermarked har pludselig fået problemer fordi jeg nu kun køber grov spaghetti og har et enormt behov for parmesanost.

    http://www.charlotterosenstand.dk/spaghetti-bolognese

  16. Kommentar #16 af Thomas Rosenstand den 30/12 2011 kl. 05:09

    Hej Henrik
    Gode betragtninger – og nok lidt hen ad, hvor jeg selv er nået til.

  17. Kommentar #17 af Thomas Rosenstand den 30/12 2011 kl. 05:11

    Hej Gita
    Tak fordi du har henvist til SEO-LEX. Det er jeg som altid glad for! At få concept-i.dk i praktik? Tja – et og andet kunne vi nok lære af dig. Men geografien sætter jo sine begrænsninger. Godt nytår!

  18. Kommentar #18 af Thomas Rosenstand den 30/12 2011 kl. 05:14

    Tak skal du have, Kristian – og i lige måde til det hele!

  19. Kommentar #19 af Morten Vium den 30/12 2011 kl. 07:48

    Hej Thomas.

    Det er en vigtig pointe, som jeg tror, mange kan genkende.

    Jeg har et godt eksempel fra beskæftigelsesbranchen, hvor den er helt gal. De private anden aktører, som er hyret af jobcentrene til at undervise ledige, vil gerne have deres kandidater undervist i LinkedIn, men vil ikke betale for det. Du kan få to flasker rødvin, og så er det jo en god netværksmulighed…

    Her er et uddrag af en mail jeg fik fra en jobkonsulent:

    “Jeg er sikker på at du med din Linkedin-viden kan komme med mange gode indspark til hvordan man bedst muligt bruger dette fantastiske netværksmedie.
    Underviser selv i Linkedin og vi har kæmpe fokus på at klæde vores kandidater solidt på i forhold til Do´s and Dont´s på LI

    Desvære forholder det sig således at vi ikke kan honorere fordragsholderen økonomisk. Vi kan honorere med to flasker god rødvin samt netværket til vores akademikere – mange af dem er fremtidige beslutningstagere i virksomhederne og får foredragsholderen kan netværket til disse måske åbne op for noget forretning på sigt”

    Jeps de bliver betalt for undervisning og har kæmpe fokus på LinkedIn… Så kæmpe at det er to flasker rødvin værd…

  20. Kommentar #20 af Troels Kjems den 30/12 2011 kl. 08:12

    Jeg synes, det er en yderst relevant problemstilling, som du bringer op her.

    Her ved årets afslutning har jeg selv regnet lidt på min effektive timepris for mit eget arbejde som selvstændig AdWords konsulent – og jeg tror, at jeg er endnu værre ramt end dig. Det er i hvert fald en del mere end 10% af min tid, som jeg bevidst eller ubevidst har foræret væk.

    Mit nytårsfortsæt for 2012 er at blive væsentlig bedre til at spotte og afvise tidsrøverne allerede ved første kontakt.

    En del af misæren opstår helt sikkert, fordi vi deler gratis ud af viden på eksempelvis Amino og vore egne blogs.

    Dermed lægger vi selv grundstenen til uerfarne indkøberes opfattelse af, at viden er gratis.

    Der er naturligvis også erfarne indkøbere, som helt bevidst forsøger at få så meget som muligt gratis – og udemærket ved, at de ikke har tænkt sig at fortsætte, når taxametret slås til.

    Jeg vil næppe begynde at “true” med fakturering i det øjeblik en ny person henvender sig. Men hvis der er tale om en lille webshop eller hobbybiks, så vil jeg nøje vurdere potentialet.

    Jo større og mere professionelt netværk som personen har, desto mere tilbøjelig vil jeg være til at give tid væk gratis.

    Jeg har et par gange oplevet, at eksempelvis en halv times gratis AdWords rådgivning til en hobbywebshop drevet af konen har givet en attraktiv ordre fra firmaet, hvor manden er ansat.

    Men der må naturligvis være grænser for den gode karma og den gratis rådgivning.

    Snoren bliver længere, når modtageren af de gratis glæder husker at sige tak og måske endda belønner med anbefalinger/linkjuice/trafik fra Amino, Twitter, Facebook eller andre steder fra.

    At Amino segmentet så i mange sammenhænge er en farlig kundegruppe er en anden snak.

    Hvis jeg bruger 30-60 minutter på at rådgive en AdWords annoncør (fra Amino eller andetsteds) og giver praktiske og udførlige råd til, hvordan personen kan tjene flere penge, så forventer jeg som minimum en mail retur, hvor ordet “tak” indgår.

    Ikke fordi jeg mit ego har brug for at blive bekræftet, men fordi det bør være en helt basal del af ethvert barns opdragelse, at man husker at sige tak, når man får noget – og at man som voksen skal være forberedt på at dele gevinsten med sin SEO rådgiver eller AdWords konsulent, når man får hjælp til at tjene flere penge.

    Godt nytår!

  21. Kommentar #21 af Søren Falkenberg Johansen den 30/12 2011 kl. 09:29

    Det er desværre et generelt problem at mange tror at man lige kan hjælpe dem med dette eller hint. “Du er jo så god til det”. Ja – det er jo derfor jeg lever af det…. men det kan jeg ikke hvis jeg render og laver alt arbejdet gratis.
    Min erfaring er at de der der bliver sure over at de skal betale fuld pris, også ville blive sure hvis de fik jobbet tilbudt til halv pris. Vi oplever tit at den ene kunde synes prisen på en given opgave er ALT for høj, mens den næste kunde som får en tilsvarende pris synes at det er billigt.

    Det er vigtigt – som det også allerede er sagt – at definere en grænse for sig selv. Simpelthen sige at hvis ikke jeg kan få betaling for mit arbejde, eller ikke tror at et gratis job vil kunne føre flere betalte med sig, jamen så vil jeg hellere ligge på sofaen og slappe af :-)

    //Søren

  22. Kommentar #22 af Kurt Moskjær Andersen den 30/12 2011 kl. 09:41

    Som altid et godt, velformuleret og yderst relevant indlæg fra din side af, Thomas.

    Det er desværre en problemstilling som alle der lever af at sælge sin viden og dermed tid, oplever.

    Godt nytår derovre og jeg har desværre endnu til gode at prøve Charlottes Chili Con Carne :)

  23. Kommentar #23 af Iben Louise Birkkjær den 30/12 2011 kl. 11:06

    Jeg kan så tilføje, at det ikke kun er konsulent-bistand, nogle mennesker regner med er gratis.

    Min virksomhed udbyder visualisering og grafisk produktion, og jeg kan ikke tælle, hvor mange gange, jeg er blevet spurgt, om jeg ikke lige kan lave en tegning, en hjemmeside eller en plakat gratis! ‘Det er ikke noget, du skal bruge noget tid på’, er argumentet som regel.

    Men det er det jo. Det tager tid, at lave et sådan produkt.

    Min erfaring er desuden, at de, der ikke vil betale, som regel også er de mest besværlige kunder (ja, jeg har også været naiv og lavet gratis arbejde af den ene eller anden grund). Når kunden ikke har betalt for en ydelse eller et produkt, har det heller ingen værdi for den pågældende og der er derfor heller ikke den samme respekt omkring produktet.

    Jeg har lært lektien og laver ikke noget som helst gratis længere – jeg prøver jo faktisk at leve af det her!

    Med ønsket om et godt Nytår (og sult efter Chili Con Carne)

    Kærlig hilsen
    Iben Louise

  24. Kommentar #24 af Tim Pedersen den 30/12 2011 kl. 11:49

    Thomas, godt indlæg, som IT mand kender jeg det med om man ikke lige kommer og laver en computer, det er en opgaver der kan tag op til 6 timer måske mere, så nej det gør jeg ikke lige. :)

    Men jeg tænkte på Thomas, kan du ikke lige kigge på min hjemmeside SEO birdeye.dk og så kan jeg lave et luftfoto for dig :)

    Spøg til side.

    Jeg er blevet meget nærig med min fritid efter jeg har startet min virksomhed og faktisk synes jeg at der er flere der spørg om man ikke lige kommer forbi og lavet nogle fotos for dem, efter jeg er startede. Jeg er faktisk blevet kontaktet så meget at jeg nu køre med en politik om at jeg ikke laver demo opgaver gratis, men mindre de lægger en ordre inden for 3 måneder efter demoen, det bliver jeg nød til ellers så bliver det alt for dyrt for mig. Med mindre selvfølgelig der er noget andet i det for mig :)

  25. Kommentar #25 af Martin Skøtt den 30/12 2011 kl. 12:47

    Super indlæg Thomas. Jeg oplever samme problematik på jobbet, men ikke mindst i min fritid, hvor folk gerne vil have hjælp til AdWords, SEO eller sågar formattering og installation af en PC. Er det venner hjælper jeg gerne, men det er også bekendte af dem der liiiige vil hvad fikset noget. Det tager jo ikke mere end et par timer har modargumentet været flere gange. Ja, af min fritid som er dyrebar.

    Men det er en klassisk problemstillig du har fat i, kan kun forestille mig at det er værre når man er “kendt”.

    Godt nytår

    /Martin Skøtt

  26. Kommentar #26 af Lise Halskov den 30/12 2011 kl. 14:03

    Hej Thomas
    Interessante betragtninger, der rammer ned i noget centralt. Det er vel dybest set den lidt usympatiske krejler, der stikker sit hoved frem og håber på at går den så går den med at tuske sig til gratis viden. Jeg tror problemet går igen i mange brancher. Jeg har en god bekendt, der arbejder i et rejsebureau, og hun har konsekvent måttet sætte hælene i, fordi hele hendes omgangskreds tænker at hun da lige kan booke deres rejser, så de kan spare penge. Det tager nemt overhånd, så hun ingen fritid har. Jeg skrev fornylig et indlæg på Amino om at gå fra tilfredse til begejstrede kunder, og hvor en programmør skrev i en kommentar, at han syntes det var svært at sætte grænsen mellem god service og det at forære tiden væk. Til ham foreslog jeg, at han skulle lave en slags abonnementsordning, så han kunne servicere sine kunder efter opgaven var slut uden at føle, at han gav det hele væk. Du har jo også e-university du kan læsse nogle af spørgerne over i! Der vil nok altid være en del, der vil forsøge at få det hele forærende.
    Rigtig godt nytår til dig og Charlotte!
    Mange hilsener Lise

  27. Kommentar #27 af Lise Halskov den 30/12 2011 kl. 14:04

    Ups, e-universe – ellers kommer ministeriet jo efter mig!

  28. Kommentar #28 af Morten den 30/12 2011 kl. 14:04

    @Thomas
    Ja det må du hellere…
    Og dem som endnu ik har prøvet den, de er gået glip af et festmåltid af ypperste kaliber!

    @Gita
    Jeg elsker pasta, og har længe tænkt på at benytte opskriften, men er hver gang røget over på Chili Con Carne, når jeg har besøgt Charlottes blog. Men må hellere få den testet i starten af 2012.
    Det må være mit nytårsforsæt ;D

  29. Kommentar #29 af Thomas Rosenstand den 30/12 2011 kl. 14:06

    Tak Lise. Og jeg skal nok komme med en kage med en fil i, hvis du ryger bag tremmer for at have brugt det forfærdelige ord ;-)

  30. Kommentar #30 af Morten den 30/12 2011 kl. 14:07

    @Thomas
    Alle ved at advokatens eller revisorens tid koster penge, og her forventer folk intet gratis. Nuvel nogle spørger sikkert til råds, og får et kort svar, men skal enten revisoren eller advokaten kigge nærmere på sagen, så koster det.
    Så tror du ik også, at det er en modningsproces, som SEO konsulenter skal igennem? At folk med tiden vil indse, at SEO folk faktisk arbejder på samme måde, som advokater mm.

  31. Kommentar #31 af Thomas Rosenstand den 30/12 2011 kl. 14:09

    Det kan godt være, Morten. Jeg ved dog fra en bekendt, der er advokat, at også hans fag er “ramt” af dette. Men det er nok i mindre omfang.

  32. Kommentar #32 af Thomas Rosenstand den 30/12 2011 kl. 14:11

    Hej Morten Vium

    Hvor er det dog ynkeligt! Jeg har også prøvet den der med 2-3 flasker rødvin. Og samtidig vidst, at den glade giver af rødvinen scorede kassen på det arrangement.

  33. Kommentar #33 af Charlotte Rosenstand den 30/12 2011 kl. 14:15

    @Morten TAK!
    Mit nytårsfortsæt må være at få tid til at lægge flere opskrifter på bloggen.
    Lad mig endelig høre, hvordan det går med Spaghetti Bolognesen :)

  34. Kommentar #34 af Bo Lyhne den 30/12 2011 kl. 15:20

    Hej Thomas,

    Jeg tror, at det er en tendens, som man kommer til at se mere og mere til. der er en eller anden hårfin balance mellem at skabe relationer og ikke komme til at arbejde gratis for disse relationer. Det vil alt andet lige blive sværere og sværere at sige nej til relationer, hvis man har et godt socialt samspil med dem og de på et tidspunkt kommer og beder om gratis rådgivning.

    Jeg kender selv probemstillingen fra flere år i rekrutteringsbranchen. Det har givet mig stor viden om jobsøgning, ansøgninger, CV’er, LinkedIn, o.s.v. og jeg bliver meget ofte kontaktet af venner og bekendte, om jeg ikke lige vil læse deres papirer igennem og komme med gode råd.

    Som et par stykker har været inde på, så mener jeg, at det bedste er at finde en form for mellemvej, hvor man hjælper der hvor man har tid, lyst og lejlighed, så det ikke går ud over andet. Hvis det eksempelvis er korte spørgsmål, som er hurtige at besvare, så har jeg ikke selv noget problem med at hjælpe gratis, mens hvis det drejer sig om større projekter, som kræver forberedelse og timers arbejde fra min side, så mener jer, at det er helt fair at melde ud, at det kræver en eller anden form for betaling. Det har som regel virket for mig.

    Og desuden tror jeg ligeledes, at du er hårdere ramt, når det drejer sig om SEO, da det for mange kan være svært at se, hvori arbejdet ligger. Det er sværere at forklare dem nærmere omkring den tid det tager, at opnå erfaringer og resultater gennem hundredevis af forsøg og målinger. Og svært for nogle at se, hvorfor du ikke bare lige kan sende dem til tops i Google helt gratis. Så kan de jo købe et medlemsskab på E-Universe :-)

    Godt nytår og god vind i 2012 :-)

  35. Kommentar #35 af Jesper Fledelius-Gehrke den 30/12 2011 kl. 17:23

    Har selv været ude for det ofte også, som nævnt ovenfor så tror mange også at grafik jo er gratis – det er jo sjovt at lave grafik så det kan da ikke koste noget :) … min erfaring er også at dem der vil have ydelsen gratis eller meget billigt også er dem der giver problemer i den anden ende. Husker stadig en Amino som spurgte om jeg kunne hjælpe med et logo til en semi-velgørende organisation – han fik en meget lav pris som han så aldrig betalte. :(

    Jeg må indrømme at der også er en anden ting jeg finder irriterende/skammeligt – folk der åbenbart ikke anser ens tid så værdifuld som deres egen. Erindrer en opgave på amino freelancer hvor et firma skulle have lavet en brochure – de ville give max 200 kr. i timen i 2 timer til at få den lavet, men da jeg lige checkede deres hjemmeside (for at få bekræftet min anelse) så så jeg at de jo selv fakturerede kurser ud til mange tusinde om dagen (gange x kursister). Masser af folk der ikke vil gå på kompromis med deres egen pris, men bestemt forventer det af andre.

    Jeg tror nu ikke at det specielt er noget nutidigt – der har altid været folk der har ville have alt gratis, men med internettet er det blevet nemt og man ser naturligvis gratis ting overalt så det er nok blevet lidt værre de sidste 10 år.

    Når det nu er sagt så rigtigt godt nytår til jer alle her i tråden – og Thomas, nu vil jeg finde mit dankort og booke lidt tid på e-uni :)

  36. Kommentar #36 af Thomas Rosenstand den 30/12 2011 kl. 17:32

    Hej Jesper
    Ja verden er forunderlig! Tak for din bestilling på e-universe.dk :-) Godt nytår!

  37. Kommentar #37 af Søren Hansen den 30/12 2011 kl. 18:26

    Hej Thomas
    Du har fat i en problemstilling, som jeg mener at man også ser i den fysiske butik. Forleden så jeg i tv et indslag fra en fotohandler, der var irriteret over at kunder kom og fik råd og vejledning, hvorefter de bestilte varen via nettet.
    Men det er en spændende debat at følge.

  38. Kommentar #38 af René Madsen den 31/12 2011 kl. 00:14

    Hej Thomas

    Først et rigtigt godt nytår til dig og Charlotte.

    Jeg har ligeledes i det sidste halve år oplevet en lind strøm af virksomheder og personer, der opfører sig, som du beskriver, der har været mange forespørgsler på SEO no cure no pay løsninger, men når de får fremsendt en aftale, som de ikke sådan lige kan komme ud af uden at betale, så hører man ikke mere fra virksomheden.

    Jeg ved ikke om der er folk der tror SEO branchen udelukkende arbejder for sjov, og sætter en ære i at rådgive til højre og venstre uden betaling.

    Jeg tror fænomenet ligger i tiden, hvor alt skal være gratis! Gratis CMS systemer, gratis templates, ekstrem billig hosting – og nu også gratis SEO rådgivning.

    Indenfor detailhandelen, er der flere virksomheder, der på det sidste har fortalt, hvor meget tid de bruger på rådgivning til personer, der ønsker produkter gennemgået i de mindste detaljer – efterfølgende takker kunden og går hjem og bestiller produkterne på nettet. Det kan vi jo godt sammenligne lidt med de forespørgsler, der kommer fra ”potentielle” kunder som aldrig bliver kunder alligevel. De ønsker kun gratis rådgivning for efterfølgende selv at arbejde videre med deres projekter.

    Jeg tror det er vigtigt at være klar i spyttet, når der kommer forespørgsler og fortælle klart, at direkte rådgivning kun er mod fakturering, hvis de ikke ønsker det, ja så kommer der alligevel aldrig et kundeforhold ud af det.

  39. Kommentar #39 af Peter ibsen den 31/12 2011 kl. 09:24

    Jeg betaler med glæde for alle dine råd (-: de er nemlig mere værd end det de koster.
    Godt nytår du gamle.
    Kh fra en gammmmmmmmmel kunde runder vel snart de 8-10 år ?

  40. Kommentar #40 af Thomas Rosenstand den 31/12 2011 kl. 16:13

    Hej Peter

    Tak skal du have! Og ja det er vist ved at være noget i den stil :-)

  41. Kommentar #41 af Carsten Holm den 1/1 2012 kl. 18:29

    Hej Thomas
    Jeg møder det også i min hverdag med min webshop. Jeg bliver ofte kontaktet af kunder som vil have ekstra store rabatter hvis de lægger en ”stor” ordre, eller kunder som har glemt at hente deres pakker på posthuset og forventer at man lige sender dem gratis igen, og kunden som ringer eller skriver efter vejledning og når man har givet den, takker de af med at spørge hvilken butik i nærheden af dem selv hvor de kan købe produktet.

    En af de ting jeg har fundet ud af gennem de 6 år jeg har drevet forretning er at den ”almindelige” dansker mener at når man har en netbutik, tjener man bare kassen. Lidt på sammen måde som når jeg møder folk som har en ide om at åbne butik på nettet – hvor svært kan det lige være? Det er jo bare at banke en hjemmeside op, og så vælter pengene ind:-)
    De har ingen forståelse for at at en webshop også skal betale husleje, varme, forsikringer, personale m.m.

    Jeg tror folk afkræver vores tid og vores varer ”gratis” fordi de på en eller anden måde mener vi tjener vores penge på den ”nemme” måde, de skal jo selv gå på arbejde for at få penge ind på kontoen.

    Nu skal det ikke kun opfattes som brok da jeg også får ”gratis” indput fra andre og også gerne giver.

    Thomas – jeg kunne godt lide at vide om det kun er danskere der vil have din tid gratis, eller om det også er udenlandske ”kunder”?

    Godt nytår til alle.

  42. Kommentar #42 af Lise Halskov den 1/1 2012 kl. 21:34

    Hej Thomas. Så vil jeg sove trygt og se frem til en delikat kage med fil, hvis det går galt – det er jo næsten ligesom Dalton-brødrene! :-)

  43. Kommentar #43 af Thomas Rosenstand den 1/1 2012 kl. 23:33

    Hej Carsten
    Umiddelbart oplever jeg det kun med danskere, men det skal jo ses i lyset af, at jeg har væsentligt større berøringsflade med danskere end med nogen anden nationalitet rent professionelt.

  44. Kommentar #44 af Bjarne Ravn den 3/1 2012 kl. 19:09

    Kære Thomas

    Jeg synes du lyder lidt harm og misfornøjet, og det har hverken du eller de mange dumme mennesker, der beder dig om gratis ydelser, ikke fortjent.

    Glem dem og få dit gode humør tilbage. Brug din harme til at skrive en ny bog eller et godt ekspertindlæg.

    Jeg kender det forøvrigt godt. Fordi man nu er en smule kvik med lidt IT, har jeg gennem årene hjulpet mange med installationer, Internet, opgraderinger, web mm. Selvom det mange gange har taget flere timer, har det været betragtet som en selvfølge, fordi jeg “hygger” mig med det. Men skal en håndværker hjælpe mig, skal der penge på bordet. Sådan er det, fordi vi bare bruger den usynlige hjerne og ikke store, larmende værktøjer.

    Godt nytår tl dig og dine

    Bjarne

  45. Kommentar #45 af Thomas Rosenstand den 3/1 2012 kl. 19:52

    Hej Bjarne

    Hmmm – du har nok lidt ret. Ikke rigtig harm dog – men nok en smule småpikeret. Og det kan ingen bruge til noget. Enig! Jeg er i gang med SEO-LEX 12, så der kanaliserer jeg lige kræfterne p.t. Og tak for sparket :-)

  46. Kommentar #46 af Frank Hellerup Madsen den 7/1 2012 kl. 13:29

    Det lader ikke kun til at være SEO-branchen, der er plaget af den slags. Her er et lille pip fra en madblogger, der er ramt af mange henvendelser og uhøflige mennesker.
    http://klidmoster.dk/2012/01/om-min-hjlp-og-assistance.html

  47. Kommentar #47 af Christian den 9/1 2012 kl. 11:04

    Hej Thomas

    Der er ingen tvivl om at det problem du referer til her det er kendt i konsulentbranchen. Som IT konsulent/underviser igennem snart 12 år har jeg også mange gange fået spørgsmål fra familie, venner, kunder og mulige kunder om jeg da ikke lige kan…
    Jeg har det sådan med det – at jeg altid glad og gerne gør folk en tjeneste, da jeg igennem tiden selv har fået megen hjælp fra alle mulige folk.
    Det betyder også at jeg slet ikke skænker det en tanke – når jeg eksempelvis henvender mig til dig eller en anden om lige at svare på et hurtigt spørgsmål. Jeg kan sagtens se det når du skriver det at det selvfølgelig hurtigt tager overhånd. Jeg har det dog samtidig også sådan at, hvis jeg kan se opgaven den tager for lang tid så må jeg jo trække bremsen. Hvis det tager overhånd så skriver jeg gerne tilbage til folk at opgavven er større end jeg ønsker at gøre gratis og at de skal forvente en regning af følgende størrelse. Her får de muligheden for at trække sig eller sig go til opgaven. Jeg oplever ikke mange der siger de ikke vil betale.
    Jeg lever meget efter princippet “den ene hånd vasker den anden” og det betyder, hvis jeg hjælper dig så vil du nok også gerne hjælpe mig. Det behøver vi ikke hive checkkhæftet frem for. Det er klart – beder jeg dig om at lave en SEO strategi for mit website – så er jeg klar over jeg nok skal hive penge frem :)

  48. Kommentar #48 af Thomas Rosenstand den 9/1 2012 kl. 14:42

    Hej Christian

    Så er vi faktisk helt enige.

  49. Kommentar #49 af Peter Andersen den 11/1 2012 kl. 22:20

    “Ræk dem en finger og de tager hele armen” er der et spansk ordsprog der lyder…

    Jeg tror nu mest at folks forventning til gratis rådgivning fra din side skyldes det faktum, at du i forvejen rådgiver MEGET gratis. Og tak for det!

    Jeg håber i hvert fald at du fremover diskret sender gratisterne (med for høje forventninger) linket til dette blogindlæg…

  50. Kommentar #50 af Deborah den 12/1 2012 kl. 21:20

    Jeg kender det i forhold til de fotos, jeg tager. Folk har INTET begreb om, hvor meget tid det tager at redigere og efterfølgende uploade, og skrive facts på fotos. Mange beder, om jeg ikke “lige” kan sende det og det foto, og spørger hvor det og det ligger. Men hvis jeg skulle sende privat hele tiden (hvilket iøvrigt slet ikke er meningen, da jeg jo har online-album), kunne jeg ikke bestille andet.

    Jeg har en stor berøringsflade med især mine hestefotos, og vi taler mange hundrede mennesker. Så jo, jeg kender godt følelsen, og jeg forstår heller ikke, hvorfor folk tror, du er gratis. Jeg synes, du giver mange gode tips her, og dem følger jeg, og kigger på, og er klar over, at mere ville kræve penge på bordet – selvfølgelig!

  51. Kommentar #51 af Thomas Rosenstand den 13/1 2012 kl. 19:07

    Hej Deborah

    Tak skal du have – og jeg er helt med på, at netop mennesker med så mange fotos som du har må få et hav af opfordringer til “lige at sende…”.

  52. Kommentar #52 af Thomas Rosenstand den 13/1 2012 kl. 19:08

    Det er simpelthen vildt!

  53. Kommentar #53 af kim malmberg den 16/1 2012 kl. 14:25

    Vinedsdeling her på nettet er jo gratis!
    Det er svært for den enkelte at se hvad er gratis og hvad skal der betales for.
    Går du ned til mekanikeren, blir det hele meget fysisk, og let at forstå.

  54. Kommentar #54 af Thomas Rosenstand den 16/1 2012 kl. 17:58

    Åh ja – vidensdeling er gratis. Men det er jo ham, der deler ud, der bestemmer. En mail med masser af tunge spørgsmål og en forventning om gratis svar er ikke vidensdeling. Det er tiggeri ;-)

  55. Kommentar #55 af Monica den 17/1 2012 kl. 22:36

    Den type henvendelser tror jeg, at alle rådgivere modtager. Jeg får dem i hvert fald også. Men jeg begynder at spore, at de der henvender sig på den måde, er mennesker, som ikke selv lever af at sælge deres viden – mennesker, som tror, at det jeg kan, er noget, der lige hurtigt løser et af deres problemer. “Kan du ikke lige skrive en hurtig tekst for mig til et salgsbrev”. Jo tak, det kan jeg godt. Det koster **** kroner. Nå … jamen så kan jeg få en ven til det. Jamen det gør du da bare.
    Kvalitet koster.
    Jeg forærer meget af min viden væk via min blog og min facebookside. Men jeg er holdt op med at arbejde gratis for andre. Min tandlæge vil nemlig ikke rense mine tænder uden betaling, og hos købmanden skal jeg også af med penge for at varerne med hjem ….

  56. Kommentar #56 af Thomas Rosenstand den 17/1 2012 kl. 22:48

    Hej Monica
    Det kan der nok være en pointe i.

  57. Kommentar #57 af Majbritt Lund den 18/1 2012 kl. 08:18

    Som selvstændig journalist kender jeg alt til dette problem, og det er da træls og disrespektfuldt over for ens tid. Omvendt er nogle af dem jo potentielle kunder der henvender sig.
    Nu har jeg oprettet en stribe gratis tilbud, jeg kan henvise dem til: Gratis PR-kurser, gratis salgskurser (selvfølgelig korte), nyhedsbrev, mine kommunikationshåndbøger, videokursus, gratis råd på hjemmesiden, blog om PR og markedsføring.
    Disse fungerer samtidig som en fantastisk reklame helt generelt. Og jeg tjener penge på at give så meget væk gratis.
    Og jeg holder stadig en god kontakt med dem. Og så kan det jo være at de finder pengene til mig på et tidspunkt.
    Essensen er at jeg ikke bruger tid særskilt på dem.

  58. Kommentar #58 af Mette Weber den 18/1 2012 kl. 08:47

    Kender til problematikken og dilemmaerne i relation til den rådgivning og coaching jeg tilbyder.

    Jeg er blevet bedre til at adskille tingene og sætte det ind i den rigtige ramme. Jeg synes som du at det er en hårfin balance. Et hurtigt svar på 2 linjer er på den ene side ok, på den anden side gør jeg også opmærksom på at hvis det skal være professionelt og jeg skal bruge min faglæge viden kræver det meget mere. Faren er, at den der får det korte svar ikke bliver tilfreds med svaret og tænker at du faktisk ikke er prof.

    Når jeg får spørgsmål henviser jeg nu til at spørgeren skriver sit spørgsmål på mit site, hvor jeg har et spørgehjørne:
    http://metteweber.dk/udstationering/chat-sporgehjorne/

    Her får andre og jeg selv glæde af spørgsmålene og svarere som jeg henviser til når jeg udsender nyhedsmail.
    På den måde giver det mening for mig

  59. Kommentar #59 af Naia Bang den 18/1 2012 kl. 12:53

    Jeg kender udmærket til problemstillingen og har, som Monica, også jævnligt fået spørgsmål ala: “Kan du ikke lige hjælpe med en indledningstekst til et salgsbrev?” Mit svar er altid – som Monicas: “Jo da – det koster x.xxx kr”

    Men min tilgang til rådgivning er lidt anderledes – og her risikerer jeg at lægge hovedet direkte i gabestokken: Jeg arbejder nemlig efter princippet “Gode råd er gratis – praktisk arbejde koster penge!” Det er nemlig min erfaring, at når jeg har brugt 10 minutter på at fortælle kunden om, hvordan han laver modtagerbaseret information i virksomheden, så ser han opgivende på mig og siger: “Det lyder helt rigtigt – men kan du ikke…?” Og så er mit svar: “Jo, men du ved, jeg er dyr!” Så er forventningsafstemningen lissom på plads… ;-)

    Jeg betragter altså den rådgivning, jeg giver, som en del af min salgstale, der er med til at klæde min kunde bedre på til at droppe “gør-det-selv-løsningerne” og vælge en professionel kommunikationsblæksprutte med 20 + års erfaring i stedet ;-)

    Tager jeg brødet ud af munden på mine kommunikationsrådgivnings-kolleger? Det tvivler jeg faktisk på. Men skal jo også kende grænsen… Kommer der en kunde og beder om en fuldt færdig informationsstrategi, så falder det uden for mit arbejdsområde (- og dermed uden for “gode råd er gratis…”), og jeg henviser derfor straks til de føromtalte kolleger…

    Og det er jo også i virkeligheden det, du gør: Du svarer på de spørgsmål, der kan besvares med en eller to sætninger – men forklarer dem, der har de komplicerede problemstillinger, at det her koster penge. Kunne tænkes, at du skulle overveje at få en kommunikationsperson til at lave en lille tekst om lige netop det her til din hjemmeside – eksempelvis under “Gør det selv” – så kunderne er forventningsafstemt på forhånd…

  60. Kommentar #60 af Thomas Rosenstand den 18/1 2012 kl. 14:20

    Hej Naia
    Tak for godt input. Problemet med de mest hardcore gratis-forventere er, at de ikke læser ret meget (eller noget) på hverken min eller andres hjemmesider. Det gider de ikke. Jeg har faktisk flere gane oplevet at henvise mennesker til en eller flere artikler på min blog – og så fået svaret: “Kan du ikke bare forklare mig det, så jeg ikke skal bruge en masse tid på at læse det?” Og jo – det passer!

    Det handler nok om at erkende, at det ikke er alle, der kan nås pædagogisk og så se at komme videre med det store flertal, der kan.

  61. Kommentar #61 af My Charlot Lill Larsen den 18/1 2012 kl. 14:30

    Jeg kan godt forstå, du er harm. Jeg designede et logo for en kunde – skulle “bare” være til en hjemmeside. Jeg ramte liiiige i øjet, og da så kunden hørte, at han skulle betale ekstra for at få det lavet som vektor grafik, så var hans kommentar: At så var det lige meget, han kunne da bare få en af hans venner til at rentegne det. Jeg sagde:”Fint men så bliver det ikke mit logo, for jeg har rettighederne til det”.
    Hvilket får mig til at tænke på denne historie:
    “Picasso is sketching at a park. A woman walks by, recognizes him, and begs for her portrait. Somehow, he agrees. A few minutes later, he hands her the sketch. She is elated, excited about how wonderfully it captures the very essence of her character, what beautiful work it is, and asks how much she owes him. “5000 francs, madam”, says Picasso. The woman is incredulous, outraged, and asks how that’s even possible given it only took him 5 minutes. Picasso looks up and, without missing a beat, says: “No, madam, it took me my whole life.”

    Igen har vi som professionelle udi det vi gør og er så dygtige til, brugt år og dage på at tilegne os den viden, som vi nu lever af, så selvfølgelig skal den honoreres. Tak for et godt indlæg.

  62. Kommentar #62 af Kim Smidt den 20/1 2012 kl. 19:57

    Jeg tror personligt at det er blevet et problem, altså at folk regner med det er gratis. Fordi så mange skriver om det, og gratis deler det på blogs og forums.
    Så de føler at det er blevet en viden som man giver ud, og nyder at bruge tid på at give ud.
    Jeg tror dog at de fleste skriver blogs og artikler omkring SEO fordi man er så fascineret af det, og nyder at diskuttere det med andre interessenter.

  63. Kommentar #63 af Anette Nielsen den 20/1 2012 kl. 23:16

    Jeg kender en programmør/IT-mand der på et tidspunkt satte en ny ydelse på sin prisliste – en ydelse ved navn “Bare lige”. Derefter blev det pludselig meget nemmere for ham at sige til folk at “jo det kan jeg da godt bare lige gøre for dig – “Bare lige” koster 200,- pr påbegyndt kvarter” :-)

  64. Kommentar #64 af Thomas Rosenstand den 20/1 2012 kl. 23:44

    Genialt!

  65. Kommentar #65 af My Charlot Lill Larsen den 21/1 2012 kl. 06:09

    hahahah – smart!

  66. Kommentar #66 af Frederik Boysen den 24/1 2012 kl. 23:02

    Ja det er genialt. Hvis man lagde alle de “bare lige” timer sammen på et år, så er det jo ugers af ulønnet arbejde.

  67. Kommentar #67 af Kenneth Boysen den 25/1 2012 kl. 14:22

    Jeg syntes egentlig det er en lidt sjov debat. På den ene side står konsulenten og undre sig, på den anden side, har han selv været med til at dele viden ud, hjælpe og guide andre mennesker gratis i mange år. Også kan det måske være svært for den anden side at kende grænsen for hvornår det er gratis og hvornår det ikke er.

    Måske skulle de mange konsulenter heri tråden tænker over om de selv gør dette andre steder? Altså forventer nedslag i prisen eller gratis arbejde?

    Jeg handler en del med byggeriet, og jeg kan fortælle at mange af disse konsulenter forventer en del gratis, og nedslag i prisen på små ordre…. ja fx. var der en i dag der ville have 20 % på en ordre der ville ende på 800 kr :), en ingeniør…. jøsses. :)

    Mvh Boysen

  68. Kommentar #68 af Thomas Rosenstand den 25/1 2012 kl. 15:36

    Det kan da kaldes ansvarsfraskrivelse, der vil noget. At konsulenter og andet godtfolk giver noget viden væk gratis skulle retfærdiggøre, at de ligefrem skulle arbejde gratis også – og at det er deres egen skyld, at folk forventer det? OK – det er jeg ikke enig i.

    For mit eget vedkommende kan jeg sige med 100% sikkerhed, at jeg ALDRIG forventer, at andre skal arbejde gratis for mig. Jeg forventer heller ikke nedslag i prisen, men jeg vil da gerne have det. Jeg spørger altid om et tilbud/overslag, og medmindre det er helt ude i hampen, accepterer jeg det – for jeg benytter kun leverandører, der er ordentlige mennesker.

    Så ja – jeg leverer selv det, jeg håber på fra andre ;-)

  69. Kommentar #69 af Kenneth Boysen den 25/1 2012 kl. 15:46

    Hmm Thomas, det er overhoved ikke hvad jeg skrev, så det undre mig egentlig det er det du konkluderer.

    Jeg har da intet skrevet om at det skulle retfærdiggøre at konsulenten arbejder gratis. Men jeg undre mig over at der ikke er særlig stor forståelse for at det kan være svært at skelne mellem gratis/ikke gratis.

    Men at der kommer masser af forespørgsler omkring gratis service, kan vel ikke overraske hvis man arbejder udfra devisen om at dele en del og tage sig betalt for en anden del. Så vil “gratis” delen jo altid tiltrække mennesker, som aldrig har tænkt sig at betale.

  70. Kommentar #70 af Thomas Rosenstand den 25/1 2012 kl. 15:52

    OK så. Jeg misforstod denne: “På den ene side står konsulenten og undre sig, på den anden side, har han selv været med til at dele viden ud, hjælpe og guide andre mennesker gratis i mange år. Også kan det måske være svært for den anden side at kende grænsen for hvornår det er gratis og hvornår det ikke er. “

    Og jeg forstår stadig ikke, at det kan være svært at skelne mellem gratis og betalte ydelser. Det er jo leverandøren/afsenderen, der giver noget ud gratis, så det må være implicit, at har han/hun ikke givet det gratis, koster det penge.

    Hvis der er gratis smagsprøver i Bilka på kiks, betyder det da ikke, at en pakke kiks er gratis, vel?

  71. Kommentar #71 af Kenneth Boysen den 25/1 2012 kl. 16:14

    Jamen vi er sgu helt enige Thomas… jeg syntes heller ikke at det på nogen måder er svært at skelne, men jeg kan forstå at det tiltrækker en type af mennesker som gerne vil have alt gratis.

    Så lad os sige at jeg opretter en blog, hvor jeg levere en masse gratis, besvare spørgsmål på bloggen og hjælper en masse. Ud af dette kommer der en masse nye læsere, som køber min service…. men der vil også være personer som forsøger at dræne mig for viden, uden nogensiden at ville betale for det. Så er det blot op til mig at skelne… men det overrasker mig ikke du kommer.

    Hvis jeg må have lov til at ændre dit eksempel med bilka lidt :). Så forestil dig at der over smagsprøverne, står max 1 pr. person. Jamen det kan det er jo til at hitte ud af, men derfor er der helt sikkert en mindre tal, der hamstrer til sig i kiks.
    Som butik ejer ville jeg ikke fatte at de ikke forstår skiltet, det er jo skide simpelt, men det overrasker mig ikke at disse sugemalder :) findes derude.

    Nu har jeg siddet på kontor med en IT gut som levere PC hjælp, opsætning af servere osv., det sidst års tid. Og hold da op hvor kunne han godt bruge en “bare lige konto” :).
    Men jeg tror langt hen af vejen han er “kommet til”, i godhed at opdrage hans kunder til at “bare lige”, er gratis.

    Nu skriver du selv at der nogengange kommer “nemme” spørgsmål som du kan svare ja eller nej til. Svarer du dem med et svar på spørgsmålet, eller henviser du til din bog, konsulenthjælp eller andre services?

  72. Kommentar #72 af Thomas Rosenstand den 25/1 2012 kl. 16:19

    Jeg henviser næsten altid til en artikel på min eller andres blog – og ofte også med et link til en Google-søgning, så folk kan lære, at der findes et søgefelt i Google, der kan hjælpe ;-)

    Jeg henviser også tit til mine bøger, og det skal siges, at mange køber på baggrund af sådan en henvisning. Men nogle bliver stadig sure over, at jeg ikke løser deres opgave gratis. Og det er jo lidt synd for dem.

  73. Kommentar #73 af Josefine Kilimê Mynster den 25/1 2012 kl. 16:37

    Set herfra, er forespørgelserne en anerkendelse for din viden. Du er noget…

    At vi er mange, der ville ønske, at der faldt lidt af dit stjernestøv i vores retning – er en del af prisen…

    At vi så er meget forskellige mht, hvor meget vi synes at du skal forære væk – kan kun du sætte grænser for. Det handler om grænser. Dine – ikke vores.

    Nogle mennesker er opdraget (eller mangel på samme) til at søge, udfordre eller overskride grænser. Hatten af for dem. De presser os jo til, at udvikle os… Til at ta’ stilling, markere og sætte grænser…

    De perioder, hvor det er lidt irriterende eller frustrerende, er ofte de perioder, hvor vi er lidt i underskud med overskud…
    Så hvis jeg kendte dig – ville jeg spørge… Hvordan har du det? Af hjertet…

    Kærligst. Josefine… Som på ingen måde ved, hvad Seo er. Men følger dig, fordi du tør sige tingene, meget ligeud af posen…

  74. Kommentar #74 af Thomas Rosenstand den 25/1 2012 kl. 16:55

    Hej Josefine
    Velkommen her – og tak for en fed kommentar.

    Jeg har det bedre, end jeg har haft det i mange år – på alle fronter. Hvis du havde læst min seneste bog – “Virkeligheden er klog” – ville du vide det :-) Og netop derfor har jeg også overskud til at tage debatter som denne. Jeg klarer mig uden at blive hverken ked af det eller sove dårligt om natten – og hvad kan jeg ønske mig mere, når jeg oven i det har et pragtfuldt ægteskab, bor i et vidunderligt klima, har penge på bogen og succes forretningsmæssigt + et jernhelbred.
    Så til dit spørgsmål – svaret fra hjertet: Jeg ville ønske for alle, at de havde det bare halvt så godt, som jeg har det :-)

  75. Kommentar #75 af Josefine Kilimê Mynster den 25/1 2012 kl. 17:04

    Sådan, ja – og for at din solside får dybde, giver du opmærksomhed til de lidt tungere ting i livet. Havde glemt at se det fra den side også.
    Smiler. TAK!

    Elsker din bog! Det der er fantastisk ved den er, at når den er læst, er den endnu bedre som – “Jeg slår op på en vilkårlig side og lader dagens oplevelser, blive ramt af dine ord”.

    Et par frostklare tanker, et perfekt formet snefnug og et smil i din retning. J

  76. Kommentar #76 af Thomas Rosenstand den 25/1 2012 kl. 17:12

    Ahh – du HAR læst den :-) Tusind tak for de pæne ord om bogen og de smukke ønsker. Du får dem alle retur – dog kan jeg ikke levere snefnug i dag (vi har 28 graders varme her lige nu).

  77. Kommentar #77 af Nick den 27/1 2012 kl. 14:20

    Hej Thomas.

    Kanont indlæg, det kunne ikke siges mere præcist eller skrevet mere nøjagtigt.

    Du ønskes et godt 2012.

    Mvh.

  78. Kommentar #78 af Rune Abrahamsson den 2/2 2012 kl. 21:52

    Hej Thomas.

    Jeg er helt enig i – og har som de fleste andre også personlig erfaring med – at nogle folk har tendens til at malke koen lige lovligt meget. Er også enig i, at mange af disse passende kunne have noget mere pli.

    Det er ikke utænkeligt, at dette hænger sammen med en kultur, hvor man i stigende grad er utjekket, hvis man er en godtroende giver – og tjekket, hvis man forstår at hustle de andre.

    Men det er – som nogle af de andre kommentarer har været inde på – heller ikke utænkeligt, at det kan begrundes netop i kulturen fra Nettet, hvor alt kan forekomme gratis. Kombineret med en bredt anvendt salgsteknik med så længe som muligt at fortie, at ydelser koster penge og benytte indtrækkere som “Vi hjælper gratis”. Det er måske ikke uforståeligt, at nogle mennesker kan gå rundt i en illusion om, at alting er gratis. Eller at de hvert fald kan komme rigtig langt uden nogensinde at lægge en krone, og at de synes, at det er i orden. Men igen det er nok ikke de mest fintfølende af racen ;-)

  79. Kommentar #79 af Benthe Hurup den 2/2 2012 kl. 23:11

    Kære Thomas

    det handler om spejlinger – du oplever og modtager, det du udsender. Du skal slet ikke SVARE på de mails, der er så fyldige og krævende! Men for, at de kan vide HELT sikkert, at du kun rådgiver mod betaling, så skal du selv udsende det signal – ALTID!! Så det gør du åbenbart ikke! Derimod bruger du ret megen tid på at ærgre dig over dem;) allerede der løfter du ikke selv ansvar, men sætter dig selv -uden at tænke over det- i en slags offerrolle.
    Jeg håber ikke, at jeg har stødt dig. Men vi kan bare bruge vores omgivelser som et spejl, så ved vi hvor vi befinder os – og hvor skoen evt trykker;))
    Bedste hilsner Benthe Hurup.

  80. Kommentar #80 af Thomas Rosenstand den 2/2 2012 kl. 23:18

    Hej Benthe
    Tak for indspark. Du kender mig ikke, når du kan sætte mig i en offerrolle – eller tro, jeg kan sætte mig i den. Men det er nu OK, for det giver alligevel mening, hvad du skriver et stykke ad vejen.

    Jeg er opdraget med, at man skal svare alle ordentligt, og derfor kunne jeg ikke drømme om at undlade at besvare en mail eller anden form for henvendelse. Og jeg bruger ikke megen tid på at ærgre mig over de mange, der gerne vil have gratis arbejde.Jeg vil til gengæld gerne skabe debatter og dermed bidrage til at udvikle mig selv og måske endda andre. Og det er jo noget helt andet.

    Min deltagelse på for eksempel Amino (og her på bloggen) sender klart et signal om, at jeg giver noget væk gratis, for det er jo det, jeg gør. Men ved du hvad? Pigen, der giver et kys eller to i gadedøren, har ikke pr. automatik sagt, at fyren må komme med hende i seng, vel?

    Hvis du gerne vil “kende” mig lidt bedre, vil jeg anbefale dig min seneste bog “Virkeligheden er klog“. Jeg er ret sikker på, du vil kunne underholdes og måske endda lære et trick eller to :-)

  81. Kommentar #81 af Erik Greve den 3/2 2012 kl. 19:02

    Gratis Chili Con Carne – opskrift ???

    Måske kan vi, der søger andres råd ikke altid skelne mellem madopskrifter og SEO-opskrifter.

    Da du tilmed virker som en ganske rar fyr ind imellem, så kan man måske forveksle en hyggelig sludder med en forretningsmæssig henvendelse.

    Jeg vil tro, at hovedparten i denne verden ikke ved, at SEO er et stort og kompliceret fagområde.

    Denne kommentar to tre minutter – men I får den gratis :)

  82. Kommentar #82 af Kenneth Wellin den 4/2 2012 kl. 15:32

    @Bente: Som generel betragtning, kan det godt være, at du kan have ret i nogle tilfælde.

    Men mht. til Thomas forekommer det mig ikke, at du kender ham, eller hans arbejde så godt. Offer er nok et af de sidste ord jeg ville komme på, hvis jeg skulle beskrive Thomas! :-)

    Men generelt mht. til indlægget, kan jeg jo se, at der er rigtig mange, som kan genkende det Thomas skriver. Og det kan jeg også selv, meget let endda. Knap 20 år indenfor IT-brancen har sat mig i langt flere situationer, end jeg vil kunne tælle til, hvor folk direkte har forventet, at jeg skulle levere ydelser til dem ganske gratis.

    Der er langt flere, end man sådan lige umiddelbart skulle forvente, som ikke kender til helt almindelig pli og går langt over grænsen. I de fleste tilfælde tror jeg, de gør det helt ubevidst – det er simpelthen bare sådan de er! Hvor sørgeligt det så end er kan lyde.

    Man bliver nødt til at sætte sine egne grænser (der kommer ikke andre og hjælper med det) og så bare trække på skuldrende over dem, som ikke kan acceptere det.

    dbh
    Kenneth

  83. Kommentar #83 af Benthe Hurup den 4/2 2012 kl. 19:34

    @Thomas: Når jeg skriver, at jeg håber ikke at have stødt dig, så skyldes det, at jeg via mit felt – psykologien og metamedicinen – taler fagsprog, og ordet offer bliver stort set altid opfattet personligt og som et tabu-ord. Men du vil blive ganske overrasket over hvilke aha-oplevelser, der ligger og venter i skyggearbejde og spejlneuron-lære. Jeg beskæftiger mig slet ikke med blogging – prioriterer min tid anderledes, men stødte ind i din, fordi jeg skal have lavet en ny hjemmeside og sat kurser op her i Danmark.Og derfor førte min søgen på SEO til dig;) Så jeg bliver formentlig din kunde på et tidspunkt, hvor jeg er klar. Jeg vil sige tak for mødet her på siden og trække mig – mit fokus ligger ikke på blogging. – Og jeg er helt enig – man skal behandle sine medmennesker ordentligt og høfligt – men man kan helt undgå at gen-møde frustrationer, hvis man kender til spejlteorier og skyggearbejde. Jeg lever af at rådgive frustrerede konsulenter, undervisere, og mennesker, der i det hele arbejder med at udbyde deres arbejdskraft – og jeg elsker det, fordi de bliver SÅ glade og tilfredse, når de har lært redskaberne. Bedste hilsner Benthe Hurup.

  84. Kommentar #84 af Gita Street den 5/2 2012 kl. 00:25

    Der er noget indenfor psykologi, der hedder “overførsel”. Der findes også noget, der hedder Joharis Window, der illlustrerer at analytikeren kan mangle viden for at forstå den andens motiv og baggrund. Selvtillid er godt, så længe ens egne begrænsninger ikke bliver overset :-)

  85. Kommentar #85 af Thomas Rosenstand den 5/2 2012 kl. 07:02

    Kort og præcist, Gita :-)

  86. Kommentar #86 af Mads Mellergaard Baldersø den 11/2 2012 kl. 15:27

    Jeg deler fuldstændig din betragtning Rosenstand, og det er jo et problem som mange konsulenter eller virksomheder med vidensydelser står med, kan konkluderes ud fra kommentartråden ;-)

    Dit indlæg får mig til at tænke på en god historie jeg hørte engang, og jeg beklager hvis den bliver gengivet forkert herunder, det er fra fri hukommelse af hvordan jeg fik fortalt historien.

    En kunde kommer ind til en mekaniker med en bil der opfører sig underligt og med en sær lyd fra motoren. Mekanikeren åbner ned til motoren, står 20 minutter med bilen, lytter, føler og finder frem til en defekt pakning der er årsagen til hele balladen.

    Han skifter pakningen, og kunden er ovenud glad, bilen er igen i topform. Mekanikeren overbringer ham regningen, hvortil kunden udbryder “330kr. for en pakning?? Det kan du da ikke mene”, hvorefter mekanikeren går tilbage til sit kontor.

    Han kommer ud til kunden igen, denne gang med en ny faktura hvorpå der står:

    30kr. for 1 stk. gummipakning

    300kr. for 20 års erfaring og viden om hvilken én af motorens 2000 pakninger der var defekt.

  87. Kommentar #87 af Jonas den 17/2 2012 kl. 17:41

    Jeg forstår dig, Thomas! Synes det er sejt at du tør at gå foran med dette, fordi næsten alle gør det her. I længden kan man bruge mange timer blot på hjælp! Thumbs up! :)

  88. Kommentar #88 af Thomas Rosenstand den 17/2 2012 kl. 17:44

    Hej Jonas
    Tak skal du have. Jeg har fjernet linket til din hjemmeside, da du fra den linker til steder, der åbner en hel række af popups og andet snavs (dine links i footeren).

  89. Kommentar #89 af Marie den 14/3 2012 kl. 19:10

    Det der synes jeg er kjempevanskelig! Og folk blir ofte sure på meg også hvis jeg svarer at det er noe som tar så lang tid å svare på at jeg blir nødt til å fakturere dem for en time. Det er ikke så mange som skjønner at det er tiden vår vi får betalt for. Men det er bare å stå på sitt :)

  90. Kommentar #90 af Søren Kristiansen den 6/5 2012 kl. 19:03

    Hej Thomas, lidt sent, men der er jo også noget der lige skal nås.
    Tror ikke dit problem blot drejer som om konsulent opgaver. Jeg har længe undret mig over folk der på deres arbejde heller ikke tænker på tid – det er som denne “tid” ikke har en pris – jeg har mange gange hørt at “ja, men jeg taler jo ikke privat i telefon eller sådan noget” når de bliver spurgt indtil hvordan de bruger deres tid på jobbet –
    Jeg kunne gætte på at det har noget at gøre med at vi ikke har lært dette produkt (tid) at kende endnu, vi er stadig i den gamle tid hvor det man solgte, det var noget der kunne tag’s og føles på.
    Men spændende, især i denne tid hvor hvor der tales så meget om at vi skal leve af vores viden (og ikke af fysiske produkter)
    Tak for dine gode indslag, og for at sætte tanken yderligere igang, omkring et emne som dette.

Efterlad en kommentar

Din kommentar kan ikke ses, før den er godkendt af os, hvis det er første gang, du kommenterer her.
Det gør vi hurtigt, så om lidt er du en del af debatten. Tak for dit indspark!

Loading Facebook Comments ...