Hvad er Google Plus – hvordan og hvorfor?

Google Plus Guide

Hvad er G+? Google Plus – eller bare G+ – er ved at være “talk of the town” hos alle med interesse for online markedsføring og søgemaskineoptimering. Og faktisk også hos de “almindelige” brugere af nettet, der i stigende grad tager Googles bud på en social platform til sig. Her i USA er der ved at være knald på, og i Danmark begynder der også at ske noget for alvor nu. Da G+ kom, var der mange af mine kolleger, der blankt afviste det som en potentiel spiller, men der er blevet noget stille fra dem i kritikken på det seneste.

Google Plus lukker

Bemærk: Google Plus lukker ned i april 2019 – desværre. Sådan er det bare. Få en snak med Rosenstand om søgemaskineoptimering i stedet.

Det skyldes sikkert det faktum, at G+ i dag i USA er fuldstændigt integreret i Googles søgeresultater, og at det har en stor effekt for dem, der har forstået at udnytte det fra starten. Og lige om lidt kommer det til Danmark også – det, der i daglig tale kaldes SPYW som en forkortelse for “Search Plus Your World”.

BEMÆRK: Nu er den her: Den første danske bog om Google Plus til bare 399 kroner ekskl. moms: PLUS-LEX. Se mere på www.plus-lex.dk

En dansker med hang til at gøre alt lidt bedre end andre er Anders Saugstrup, der bor i Grækenland og arbejder i verden. Han har taget G+ til sig, og han kontaktede mig forleden for at høre, om jeg havde lyst til et lave et podcast sammen med ham på en halv times tid. Det havde jeg, og det gjorde vi – næsten da. Det blev nemlig til lidt mere end den aftalte halve time 😉

Google Plus podcast – 1 time og 14 minutter

Vi havde så meget at tale om i forhold til G+, at det blev til 74 minutter i stedet. Vi kommer omkring både “hvorfor”, “hvordan” og “med hvad” – og der er også et par ideer til webshopejere og en enkelt til politikere undervejs. Skal vi ikke bare kaste os ud i det?

Kommentarer og spørgsmål er som altid meget velkomne, og Anders har lovet også at være frisk på at svare og debattere.

Rosenstand (og Saugstrup) out!

P.S.: Links omtalt i podcastet:

Få et opkald fra Thomas Rosenstand - Så er du på vej til den ultimative SEO løsning!

42 kommentarer til “Hvad er Google Plus – hvordan og hvorfor?”

  1. Anders Saugstrup

    Hej alle.

    Fyr løs med kommentarer og spørgsmål om Google+ og podcastet her i kommentarerne!

    Thomas og jeg er klar til at svare på alt det vi kan!

    Mvh Anders Saugstrup

  2. Søren Hansen

    Hej Anders og Thomas

    Tak for et godt og spændende indlæg, jeg må sige at min horisont i forhold til g+ er blevet markant udvidet.
    Jeg har lige et spørgsmål. Hvis nu man i sine e-mails til laver links til sin Brand, firma og person profil, vil det have en positiv effekt i forhold til værdien af indgående links til disse profiler på g+?

    Mvh. Søren Hansen

    1. Anders Saugstrup

      Hej Søren

      Jeg vil lade Rosenstand være overdommer her, for jeg kan kun tilbyde dig et kvalificeret gæt på ukvalificeret grundlag 🙂

      Men jeg gætter på at det godt kan have en minimal betydning. Google kunne jo sagtens tænkes at holde øje med hvor mange links der er til forskellige ting i emails på folks gmail-konti. Og eller Google holder sikkert øje med hvilke og hvor mange linkkilder der er – ligesom du kan gøre det i Google Analytics for dit eget website.

    2. Jeg tvivler stærkt på, at links i mails, der lander i en Gmail, vil have nogen effekt overhovedet. Men et 100% skråsikkert svar kan jeg ikke give – Google scanner jo alt indhold i alle mails, der lander i en Gmail.

  3. Super fint podcast. Mange tak for det – Jeg har nydt at høre det her til morgen! 🙂

    Jeg har et enkelt spørgsmål:

    Som I nævner kommer der flere og flere ‘almindelige’ mennesker på G+. Hvad tror I, at fremtiden for netværket er? Bliver det til en vis grænse en kopi af Facebook i den forstand, at brugerne deler hundebilleder og spiller Tetris, eller vil det – som nu – være dét niveau over, der gør, at man hellere tjekker ind på G+ end FB?

    Vil de almindelige brugere med andre ord trække niveauet ned?

    1. Anders Saugstrup

      Tak, Halfdan! 🙂

      Jeg ved det simpelthen ikke – gætter på at de “almindelige” brugere kommer mere og mere med, og at de tager deres hundebilleder med (tal pænt om hundebilleder, når Rosenstand er i nærheden btw! 🙂 ) og deres opdateringer om at de sidder og hygger i sofaen og ser fjernsyn med ungerne osv.

      Men det er bare meget mere simpelt at styre uden om alt det støj i Google+, synes jeg. Du kan lave en cirkel til din gamle klasse og så ellers bare tune den ud af strømmen fx. 🙂

    2. Jeg tror, at “almindelige” brugere i høj grad vil agere, som de gør det på Facebook i dag. Men om det trækker niveauet ned? Hvis de ikke er i dine cirkler, generer de jo ikke.

  4. Hvor skal man starte og hvor skal man slutte?
    Mega godt podcast (bare for at blive i spam kommentar genren ;D)

    @Thomas
    Når du siger, at man skal linke til sin G+ side, er det så nok at gøre dette via G+ knappen, eller skal det være et link?
    Der kommer lige et par spørgsmål mere, men har skisme glemt dem efter at jeg hørte hele podcastet ud i en…

  5. Tusinde tak for et rigtigt godt podcast, som lige får mig til at tænke på følgende spørgsmål!

    Nu jeg/vi nu starter op med vores firmasider, så har vi jo ikke ret mange “følgere” til at starte med og får ikke at spamme de følgere som er på den private profil helt vildt, vil jeg lige høre…

    Er det nok, blot at lave små indlæg på firmasiden og linke til ens egen webshop og så håbe på at Google vil indekserer indlægget og dermed vil figurere i SERP over tid… eller skal det evt. deles ud via privat profil for at have en egentlig effekt?

    1. Hej Jan
      Tja – det er jo en god start. Men det vigtige på den lidt længere bane er at engagere dem, der følger firmasiden. Og for at få nogen til at følge den, skal der gives noget af værdi til dem i form af gode råd, rabatter og alt det der. Selvfølgelig er der ikke noget forgjort i at sprede lidt ud via den private profil af og til, men det er nok en god ide generelt at holde det på et lavt niveau.

      1. Tak for en super god gennemgang af google+ det bliver helt sikkert stort. I kommer med rigtig mange gode pointer lige til at bruge og komme videre med.

        Vil det sige at de blogindlæg jeg laver om have brude lægges på firma profil siden i stedet for på min personlige profil på G+?

        Jvf. Jan Jensens spørgsmål ? De 2 ting bliver altid flettet ind i hinanden når jeg skriver og laver links i teksten på bloggen ind i shoppen.

        1. Hej Annette
          Det mener jeg bestemt, du skal – men det skal jo ikke forhindre dig i at nævne nogle af dine bedste indlæg i din private strøm. Bare ikke overdrive det.

  6. Søren Hansen

    Hej Thomas

    Du nævner at man for enhver pris ikke skal “skænes” med en kunde, kun via e-mail. Gælder det også på Trustpilot? Der er det jo frit for enhver, kunde, at give udtryk for sine holdninger og tvister med på gældende firma. Man kunne jo godt fristes til at gå i dialog med vedkommende.

    Mvh. Søren Hansen

    1. Skænderier bør undgås i offentlighed generelt – og som firma er det ekstra vigtigt. Debat og saglig diskussion er fint – og får ofte firmaet til at fremstå som den kloge part. Så ja: Dialog er vigtig – men skænderier er helt forbudt.

  7. Hej Thomas

    Et lille tillægs spørgsmål under henvisning til svaret/kommentar #10…

    Hvad ville du mene/anbefale er bedst at have på sin webshop… G+ knappen eller +1 knappen?

    1. Begge dele, Jan. Den ene er jo til at give et + med – og den anden til at få folk ind på din side, så de kan følge den. Det er to forskellige funktioner.

  8. Hej Thomas

    Du nævner at du låser kommentarer, efter at du har publiceret et indlæg så andre ikke debatterer på din “grund”.
    Gøres dette ved at “låse indlægget” eller ved at “deaktivere kommentarer”?

    Tak for et FEDT podcast!

  9. Kasper Kammersgaard

    Hej Thomas,

    Nu har jeg jo helt fået blod på tanden – startede dagen med at høre dagens podcast på Antphilosophy vedr. Google guide for personer, og der var jo et link hertil.
    Nu er denne også hørt i baggrunden mens jeg har arbejdet, og jeg tænkte jeg lige ville smide en lille kommentar.

    Det er virkelig spændende emner I får vendt, og selvom podcastet lige er fyldt 6 måneder, så er der stadig yderst relevante guldkorn at hente.

    Jeg har dog lige et spørgsmål: Når jeg nu skal til at dele de ting som jeg skriver rundt omkring på nettet, vil du så anbefale at man kun deler til relevante cirkler? F.eks. har jeg lige på en af mine sider skrevet om energi og grønne tanker – det er jo selvfølgelig relevant for både fagfolk men så sandelig også for Hr. og Fru Danmark.
    Skal jeg derfor gå ‘all-in’ og både share det med Public og Extended circles – eller skal man tage en vurdering fra indlæg til indlæg?

    Kasper.

    1. Det vil altid være en vurdering – men som udgangspunkt skal den slags indhold bestemt deles offentligt. Det er også KUN offentlige indlæg, der indekseres af Google. Hele “problemstillingen” er grundigt beskrevet i PLUS-LEX i øvrigt.

  10. Martin Storm

    Hej Thomas

    Tak for endnu et flot indlæg.

    Jeg er blevet meget i tvivl, når jeg skal indsætte htmlkoden fra google plus skal jeg så sætte den kun på de sider jeg ønsker skal have mit billede i SERP eller på alle sider eller kun på forsiden?

    Hvad har i gjort? Når jeg søger på concept-i i google har du både billede på din blog og din forside.

    Jeg håber du kan kaste lys over spørgsmålet.

    På forhånd mange tak!

    1. Hej Martin
      Jeg kan ikke se nogen grund til, at du ikke skulle have koden på alle dine sider. Men du kan selvfølgelig nøjes med ar indsætte den på udvalgte sider, hvis du har en grund til det.

  11. ove Kjær Kristensen

    Hej.
    Jeg er ny på G+ og er ved at undersøge hvad den grønne prik eller en orange med ur på, Tv på mit skrivebord, betyder?

  12. ove Kjær Kristensen

    Opfylder G+ alle vore behov, når de etiske regler er overholdt, og hvilke evt. ikke? Er G+ koncept under stadigvæk udvikling, og har vi bruger indflydelse med gode ideer?
    Kan vi f.eks. føre en tema debat her, som det er mulig på Facebook?

  13. Hej Ove

    Tak for tilliden, men jeg kan ikke gætte mig til “dine behov”, så det kan jeg ikke besvare.

    G+ er under konstant udvikling ja.

    Det er muligt at give feedback til Google – så ja.

    Jeg ved ikke, hvad en tema debat er?

  14. ove Kjær Kristensen

    Hej Thomas Rosenstand. Tak for besvarelsen. Jeg mangler at få besvaret hvad den orange prik med et ur betyder. Den grønne har jeg fundet ud af.
    Jeg kender ikke mine behov fuld ud i dag, men jeg har da nu et behov for ind imellem, at kunne debattere emner der sandsynligvis har en bred interesse, blandt dem der er tilknyttet G+.
    Jeg blev f.eks. lidt skuffet over, at så få G+ brugere havde interesse i, at debattere begrebet et bæredygtig produkt, så jeg har i stedet henvendt mig til Videnskab.dk for at få dem til at etablere en debat. Derforuden har jeg direkte kontakt og debat med de netværks org. i DK, der udvikler bæredygtige produkter.
    Jeg vil ikke fremover bruge meget tid på, at debattere på G+ i en lille eller større cirkel, men vil hovedsagelig debattere på Videnskab.dk
    Jeg vil fremover vurdere, hvad jeg kan bruge G+ til og hvorvidt det kan dække mine behov, eller G+ er interesseret i, at imødekomme dem omkring udvikling af deres produkt.
    Jeg ved ikke om G+ opfatter sig som et supplement til Facebook, men jeg hører da ind imellem bruger af G+ give udtryk for at G+ er bedre end facebook?

  15. Ove Kjær Kristensen

    Hej Thomas Rosenstand.
    Den orange prik finder jeg nederst under rubrikken søg efter personer, men nu kan jeg se, at det er under Google gmail og ikke g+
    MVH. Ove Kjær Kristensen

  16. Ove Kjær Kristensen

    Hej Thomas.
    Når jeg logger ind på min G plus popper den op ca.1 sekund for hurtig at forsvinde igen, og bagefter prøver den at finde forbindelse forgæves.
    Det er sket flere gange med nogle dages mellemrum. Hvad sker der?
    MVH. Ove

  17. Hej Ove
    Tak for tilliden – men jeg er nu ikke synsk 🙂 Jeg har ingen mulighed for at vide, hvad der er galt hos dig.

    Prøv evt. i en anden browser og se, om ikke det hjælper?

  18. Ove Kjær Kristensen

    Hej Thomas. Tak for svaret. Der var opstået en fejl i mit reklamefilter der var årsagen til, at forbindelsen til G plus ikke kunne opretholdes.
    MVH. Ove

  19. ove kjær kristensen

    Hej Thomas jeg har i ca. ca. 4 timer ikke kunne skrive meddelelser på min G+ side, kan du ikke lige rette det?
    MVH.Ove

  20. ove Kjær Kristensen

    Hej Thomas.
    Er google blevet lidt bedre end vores” hukommelse”? Jeg slog en vens navn op på google og der stod nedenunder, at det var en ven. Hvor ved google det fra, jeg har ikke haft en elektronisk kommunikation, kun telefonisk.
    Har vi fået overvågningsamfundet?
    MVH. Ove Kjær Kristensen

  21. Anders Saugstrup

    GODT spørgsmål hvor den fil er blevet af!
    Thomas, kan du se hvad det var for en slags, hvor den var hosted, hvad den hed?

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

36 98 71 40 (dansk takst)

Vi har åbent mandag til fredag fra 14:00 til 23:00 dansk tid på telefonen.

Du kan skrive en e-mail, når det passer dig - vi svarer lynhurtigt!

Overvej vores nyhedsbrev - vi sender SEO tips hver anden mandag!

SEO-LEX 24

Vil du lære SEO - så køb min bog, fyldt med alle mine erfaringer fra snart 25 år i branchen. Så god, at den aldrig har været gratis - og så god, at den stadig er den bedste efter hver årlig opdatering.

  • 521 sider SEO e-bog  – 120 minutters videoer
  • Kendt som "Biblen om SEO"
  • Nyeste udgave: 12. december 2023

Concept Interest er i dag en del af TCON Services, LLC med hjemsted i Florida, USA

Scroll to Top